Kuusankoski-Voikkaan rautatien vaunut
Tässä blogissa esitellään Kuusankoski-Voikkaan rautatien kahden matkustajavaunun täyskorjausta Jokioisten Museorautatiellä. Vaunujen on määrä valmistua liikennekuntoon kesällä 2010.
Hyvissä ajoin ennen kesän ajokauden päättävää syysajoa ja myös talvista joulupukin junaa saatiin KVR:n matkustajavaunujen kamiinoiden asennus vauhtiin. Vaunun KVR 15 kamiina on nyt asennettu paikalle ja koekäytetty.
Samaan aikaan kamiinan asennuksen kanssa asennettiin vaunun kattoon myös alkuperäiset tuloilmaventtiilit. Nyt kylmällä säällä saadaan tuuletusta pienemmälle ja kamiinasta lämpöä vaunuun!
Vaunujen kamiinoina käytetään kahta nurkissa lojunutta kamiinaa, joista toinen oli jaloistaan rikkinäinen osina ollut kamiina, joka korjattiin ja toinen Jokioisten Rautatien laatikkolumiauran kamiina, joka on jo pitkään ollut poistettuna lumiaurasta.
Vaunuun KVR 15 pitää vielä ennen vaunun ottamista liikenteeseen valaa yksi uusi laakeri aiemmin rikkoutuneen tilalle.
Parin viime viikon aikana vaunuja on laitettu muutamana päivänä. Nyt Lahden vaunun listoitustyöt ovat viimeistelyä vaille valmiit. Talvella korjattu kamiina pitää vielä asentaa paikalleen, kattovalot sekä niiden akku kytkeä ja vaunun telit säätä lopullisesti. Sen jälkeen ensimmäinen vaunu on lopultakin täysin valmis!
Vaunutyömaa eteni taas viikonloppuna pikkuaskeleen kohti valmistumista. Sisäkaton vanerilevyjen välissä olevat 5 x 30 mm listat sahattiin 5 mm soiroista, jonka jälkeen ne vielä hiottiin, petsattiin tumman ruskeiksi ja lakattiin. Listoja on kaikkiaan 11 kpl, kymmenen ensimmäisessä ja yhdeksän toisessa vaunussa. Samalla tehtiin myös puuttuvat ovien ulkokarmien listat sekä petsattiin ja lakattiin sisäkaton varjolistat. Kova pakkanen esti listojen asennuksen vaunuihin, mutta kun kevät tulee asennustyö voi alkaa!
Menneenä viikonvaihteena ja keskiviikkona 1.12. höylättiin, hiottiin ja maalattiin toisesta vaunusta puuttuvat vaunun sisäpuolen ikkuna-aukkojen listat. Samalla tehtiin vaunun ulko-ovien ulkopuoliset karmilistat. Nämä listat ovat puolipyöreitä ja etenkin oven päällä oleva kaareva lista vaati kohtalaisesti puun veistämistä ennen kuin muoto oli alkuperäistä vastaava.
Myös vaunujen sähkövalaisinten pyöreät aluskiekot sorvattiin viimeisimmän työrupeaman aikana.
Vaunuihin tulevat valuurautakamiinat käytiin myöskin läpi ja toinen kamiinoista, jonka yksi jalka oli murtunut irti kamiinan rungosta, lähetettiin hitsattavaksi. Kun kamiina on korjattu se kasataan uudelleen ja sen sisusta valetaan tulenkestävästä massasta.
Listoja on tarkoitus kiinnitellä talven aikana kunhan säät vähän lauhtuvat ja vaunu johon listat kiinnitetään saadaan helposti lämpimäksi sähkölämmittimellä. Tällä hetkellä molemmat vaunut ovat talvisäilytyksessä Minkiön kylmässä kalustohallissa.
Vaunuihin on menneenä viikonloppuna asennettu puuttuvia listoituksia. Lahden vaunun kattolevyjen välilistoja on ruuvailtu kiinni, kuten myös katon ja seinien kulmalistoja. Kuusankoksen vaunun ikkunalistat ja ulko-ovein ulkopuolen puolipyöreät listat pitää vielä tilata ja asentaa syksyn aikana, kuten myös vaunujen valaistusjärjestelmä. Vaunut on tarkoitus varastoida talveksi Minkiön vanhempaan kalustohalliin, jotta viimeistelytyöt saadaan mahdolisiman pitkälle tehtyä talven aikana.
Kuvia työn edistymisestä
Vaunut otettiin virallisesti käyttöön Minkiön höyryfestivaalin toisena päivänä sunnuntaina 25.7. 2010. Yli 50 vuotta oli kulunut siitä kun vaunut olivat viimeksi junan perässä Kuusankosken - Voikkaan rautatiellä. Vaunut vihittiin käyttöön työn päärahoittajan Kymin Osakeyhtiön 100-vuotissäätiön puheenjohtaja Jussi Kivinen lähettämällä juhlallisesti vaunuista koostuvan junan Minkiön asemalta eteenpäin. Yleisöllä oli viikonvaihteessa mahdollisuus matkustaa vaunuissa Jokioisten ja Minkiön välillä ajetuissa neljässä ylimääräisessä junassa.
Vaunut pelasivat viikonloppuna hyvin luukuunottamatta yhden laakerin pientä lämpiämistä. Tulevan syksyn ja talven aikana on tarkoitus viimeistellä vaunujen korjaustyö siten, että keväällä 2011 vaunut ovat täysin valmiina.
Molempien vaunujen penkit on saatu asennettua paikoille samoin Lahden vaunun ikkunalistat. Penkit on maalattu ja kitatu moneen kertaan ja lakkausta ja maalausta vaunujen sisäpuolella trimmattu virallista käyttöönottoa varten. Vaunujen ulkopuolelle asennettiin myös päätyjen pystytolpat sekä suojaketjut ja päätyjen metalirakenteet maalattiin mustalla.
Laakerpoksit on tungettu venäläiseen tyyliin (venäläismallisa kun ovat) täyteen trasselia ja täytetty öljyllä, jotta pyörien laakeroinnin voitelu toimisi. Vielä perjantai-illan lopuksi vaunut siivottiin ja pestiin sisältä, jotta kaikki olisi valmista vaunujen käyttöön otttoon viikonlopun höyryfestivaaleissa.
Tekemistä vaunuihin vielä jäi, sillä toisesta vaunusta puuttuvat ikkunoiden karmilistat, ovien ulkopuolen listoitus puuttuu, sisäseinien kulmalistat puuttuvat, kuten myös katon levyjen väliset listat. Myös kamiinat ja sisäpuolen ilmanvaihtoventtiilit ovat vielä asentamatta!
Viimeisen parin viikon aikana molempien vaunujen parissa on käynyt melkoinen vilske. Kuusankosken vaunun jo asennetut penkit on maalattu harmaalla värillä, osa penkeistä kertaalleen, osa jo kahteen kertaan. Punaiset ikkunanpuitteet on asennettu paikoilleen, samoin myös alkuperäisen mukainen halkolaatikko ja kaminan taustapellitys ja kaminanpaikan sivusuojukset. Kuusankosken vaunu alkaa olla jo melko lähellä valmistumista ja siitä puuttuu enää koristelistoitukset seinistä ja katoista, sähkövalaisimet sekä viimeistelymaalaukset ja lakkaukset.
Viime viikonloppuna (10.-11.7.) Lahden vaunun lattian maalaus saatiin tehtyä ja penkkien asennus pääsi vauhtiin. Penkit saatiinkin asennettua kokokaan ja seuraavaksi asennetaan vaneriset selkänojat sekä reunalistat ja ikkunanpuitteet.
Molempien vaunujen kaminoiden asennus lykkääntyy ensi syksyyn tai talveen, sillä sopivia kaminoita ei vielä ole löytynyt.
Molempien vaunujen viime talvena Minkiöllä valkometallista valetut laakerit asennettiin paikoilleen viikolla 27. Lisäksi Lahden vaunuun vaihdettiin yksi akseli, sillä aikaisempi akseli todettiin hieman kieroksi eikä vaunun kulku ollut tasaista. Akselinvaihdon ja laakereiden asentamisen jälkeen vaunuilla suoritettiin koeajoja linjalla. Lauantaina 10.7. valmistui ensimmäisen päädyn kaiderakennelmat ja loput kolme päätyä kaiteineen valmistunevat viikon 28. aikana.
Kuusankosken vaunun on tarkoitus saada lähes valmiiksi heinäkuun lopun Höyryfestivaaleihin mennessä, jolloin sitä voidaan käyttää ensi kertaa liikenteessä Festivaalialueen puistojunassa. Myös Lahden vaunu on tarkoitus saada ainakin esittelykuntoon, jotta molemmat vaunut voidaan vihkiä käyttöön Höyryfestivaalien aikana.
Vaunujen lopulliset viimeistelytyöt tehdään syksyn ja talven aikana, jolloin vaunut pääsevät mukaan museojunaliikenteeseen kesällä 2011.
Kuvia työn edistymisestä
Vaunuihin asennettiin viime viikonloppuna Virossa tehdyt puskimet. Puskinten asennuksen jälkeen vaunuille tehtiin koevetoja ja puskinten todettiin istuvan hyvin. Vaunujen puskinrakennne on yksi museorautatien vahvimmista, sillä päätysiltojen alla on puskinten vetoa siirtävät erityiset vinotuet ja itse puskimet on valettu USA:n rautatiestandardien mukaisesta puskinteräksestä!
Puskinten asennuksen lisäksi toisen vaunun sisäpintojen lakkausta on jatkettu. Vaunun katto on lakattu jo pariin kertaan, samoin päätyseinät ja sivuseinien yläosat. Kattoon ja seiniin tarvitaan vielä kolmas lakkakerros, jotta lakkapinnasta tulee tasainen ja kiiltävä.
Kuvia puskinten asennuksesta
Kuluneena parina viime viikonloppuna Kuusankosken vaunu on saanut kattoonsa ja seiniinsä lisää lakkakerroksia, mutta työtä riittää vielä ennen kuin pinta on valmis. Myös vaunujen päätysillat on nyt maalattu mustalla pintavärillä vaalean pohjamaalin päälle.
Vaunujen puskimet saapuivat Virosta pari viikkoa sitten ja niiden sovittaminen ja viimeistely on jo aloitettu. Maanantaina 7.6. molempiin vaunuihin asennettiin loputkin puuttuvista askelmista ja penkkien asentamista paikalleen jatkettiin.
Penkkien nikkarointi on jatkunut tällä viikolla samalla kuumasta kesähelteestä nauttien. Torstaina saatiin viimeinen penkkielementti valmiiksi, kun toisen vaunun pitkän penkin istuinosa valmistui. Lahden vaunuun asennettu pitkä penkki on nyt saanut pintaansa ensimmäisen harmaan maalikerroksen sekä lisää paklausta ja kolojen täyttöä on tehty. Kamiinaseinän penkeistä pidempi penkki asenneettiin paikalleen torstaina ja kamiinan paikka, lyhyempi penkki ja halkolaatikon kantena toimiva penkin pätkä kannettiin vaunuun niiden paikalleen sovittamiseksi. Penkkien ollessa jo melkein valmiita alkaa vaunu näyttää jo ihan oikealta matkustajavaunulta.
Paljon tekemistä on vielä jäljellä ennen kuin vaunut ovat valmiit. Voikkaan vaunu vaatii vielä sisäseinien lakkaamisen kahteen kertaan ja lattian maalauksen ennen kuin penkkejä päästään asentamaan. Lahden vaunustakin puuttuvat vielä listoitukset ja maalaustöiden viimeistelyt, mutta vähitelllen työ alkaa lähestyä valmistumista!
Penkkien rakentaminen jatkui tänään ja nyt vaunuista toisen kaikki kolme penkkiä on tehty ja niistä suurin jo asennetukin vaunuun. Seuraavaksi loputkin valmiit penkit tullaan asentamaan vaunuun. Sen jälkeen pitää vielä toisen vaunun penkit rakentaa ja asentaa paikalleen.
Viikonlopun aikana saatiin tehtyä kaikkien vaunujen penkkien peruskomponentit. Penkkien kasaus on myös aloitettu. Listoituksen värimalleja kokeiltiin ja päästiin hyvään tulokseen tiikin sävyisellä petsillä. Penkkien selkänojia varten tarvitsee vielä hankkia hieman lisää vanerilevyä ja loput penkit pitää koota ja asentaa niin päästäänkin vaunun sisutuksen osalta viimeistelytöihin.
Kuusankoskelta noudettu vaunu, jonka sisäpuoli on jo valmiiksi lakattu sai viikonloppuna sisälleen ensimmäisen penkin. Penkki on ns pitkä penkki ja sen asentamisessa hankalinta oli penkin suuri paino. Myös kamiinanpaikkaa soviteltiin paikalleen. Penkin asennuksen jälkeen penkin selkänoja rakennettiin vanhan Lahden vaunusta löydetyn mallin mukaisesti suoraan seinälle.
Sisäkuva Kuusankoskelta tuodusta vaunusta.
Toinenkin kamiinanpaikka kasattiin viikonloppuna valmiiksi. Toisen kamiinanpaikan seinät oli aikojen kuluessa purettu ja uudet seinät tehtiin toisesta vaunusta löydetyn mallin mukaan. Myös paikan pellitys jouduttiin tekemään uudestaan. Käyttäen hyväksi säilyneitä peltejä ja kanttauskonetta taivuteltiin toiselle kamiinan paikalle ihka uusi pellitys.
Myös penkkien kaikki jalat on maalattu ja penkkien kasaaminen voidaan jalkojen puolesta aloittaa. Jalat maalattiin useaan kertaan ja jokaisen maalauskerran välissä jalat hiottiin kevyesti, jotta saatiin aikaan hyvä ja kiiltävä maalipinta.
Kuvia työn edistymisestä
Yksi vaunujen pitkistä penkeistä on puuosiltaan nyt valmiina. Toisen pitkän penkin ja kamiinaseinän parin lyhyemmän penkin puutavara on myös sahattu mittaansa ja penkkien jalat ovat viimeistä maalausta vailla valmiit. Seuraavaksi on tarkoitus koota loputkin penkit, jonka jälkeen päästään penkkien maalaukseen. Kevään edistyessä päästään huhtikuun lopulla asentamaan penkkejä vaunuihin.
Menneellä viikolla kasattiin vaunujen penkkejä ja toisen vaunun 7 metriä pitkä eli penkeistä pidempi saatiin kasattua ja osittain myös kitattua ja hiottua. Kamiinanpaikkojen puuosat tehtiin valmiiksi ja toisen vaunun kamiinanpaikka myös kasattiin. Kamiinan sivustoilla on puiset seinämät, joissa kuumalla puolella on ensin pellitys ja sen alla lämpöeristeenä kuitusementtilevy sekä ilmarako vanerikuoren ja kuitusementtilevyn välissä. Penkit on tarkoitus rakentaa valmiiksi korjaamohallissa ja asentaa sen jälkeen suoraan paikalleen vaunuihin.
Kuvia viikon töistä
Loputkin pyöräkertojen laakerit valettiin lauantaina. Nyt laakerit odottavat kevättä ja asennusta teleihin. Viikonloppuna aloitettiin myös vaunujen penkkien teko. Ensimmäisen pitkän penkin osat saatiin valmistettua ja penkin kokoaminen aloitettua. Vaunun toiselle seinälle tulee koko vaunun pituinen 6,8 m pitkä penki ja toiselle seinustalle kaksiosainen penkki, jonka keskelle jää kamiinan paikka. Kamiinan paikan vieressä on puulaatikko, jonka avattavana kantena penkki jatkuu.
Vaunujen telien pyöräkertojen laakereita valettiin viikonlopun aikana. Pienen harjoittelun jälkeen saatiin laakereille tehtyä oikeanlainen muotti ja valuu alkoi sujua. Loput tarvittavat laakerit on tarkoitus valaa talven aikana. Tallinnasta tuli myös tieto, että vaunujen puskinten valuumuotit on siellä saatu tehtyä ja seuraavaksi on vuorossa itse puskinten valuu ja koneistustyöt.
Vaunusiltojen päätytolppien päät on koneistettu perjantaina ja koneistuksen jälkeen osat on myös maalattu kerran mustalla maalilla. Päitä tuli erehdyksessä yksi liian vähän, joten vielä yksi pää joudutaan valattamaan. Vaunujen puskinten valumallin uudet piirustukset tarkastettiin samana päivänä ja todettiin niiden käyvän pienin korjauksin vaunujen puskinten valamiseen.
Valimosta ilmoiteltiin, että vanhan mallin mukaan valetut vaunujen päätysiltojen tolppien yläpäät ovat valmistuneet. Tänä viikonloppuna asenneltiin myös vaunujen jalkalistoja. Myös ainoa alkuperäinen penkinpätkä, Voikkaan vaunun halkolaatikon kansi on korjattu ja pohjamaalattu.
Talven aikana vaunun osien tekeminen korjaamossa jatkuu. Vaunun penkkien jalat on maalattu pohjavärillä ja tänä viikonloppuna tehtiin osat jo toiseen kamiinan suojakoteloon, joka pellitettynä suojaa penkeillä istuvia matkustajia polttamasta itseään kuumaan kamiinaan. Myöskin vaunun jalkalistoja ja TU4 veturin kanssa Tallinnasta tulleet puskinten aluslevyt maalattiin.
Kuvia työn edistymisestä
Vaunujen päätysiltojen askelmien asentaminen on aloitettu. Myös listoja on maalattu, kuten myös vaunujen ulko-ovet, jotka ovat saaneet lopullisen maalinsa. Vaunut on nyt siirretty talvisäilytykseen vaunuhalliin.
Kuvia vaunujen kunnostuksesta
(pääset kuvagalleriaan klikkaamalla hiirellä pikkukuvaa)
{webgallery}
{/webgallery}
Viikonvaihteessa saatiin molempien vaunujen teleihin sorvattua sovitustapit ja uudet telit sijoitettu vaunujen alle. Nyt molemmat vaunut ovat teleillä, vain muutama telien laakereista pitää vielä valaa uudelleen. Samalla vaunujen Humppilan päähän asennettiin väliaikainen puskin, jotta vaunuja on helpompi kuljettaa.
Vaunujen kulkuomainaisuudet tuntuvat koeajojen jälkeen hyviltä. Tämä johtuu pitkästä telivälistä.
Vaunut myös numeroitiin tunnistamisen helpottamiseksi. Vaunut ovat kuuluneet KVR:llä numerosarjaan 13-17, mutta tarkkoja numeroita ei ole tiedossa. Vaunuille päätettiin antaa numeroiksi 14 ja 15, jolloin ne eivät mene sekaisin JMR:n muiden vaunujen kanssa. Numerointi sopii myös vaunujen historialliseen numerointiin.
Tänä viikonloppun vaunuprojekti eteeni taas hyvin. Toinen vaunu on nyt sisältä lakattu - seinät kolmeen kertaan ja katto kahteen kertaan. Toisessa vaunussa on ulkopuoli maalattu kertaalleen ja molemmissa vaunuissa on alatukiraudat pohjamaalattu. Lisäksi toisen vaunun ovia ja ovilistoja sekä penkinjalkoja on maalattu. Uudet osat toisen vaunun kamiinanpaikan seinämiin on tehty. Kamiinaseinien värityksestä löytyi jännä yksityiskohta: penkin yläpuoli on harmaa (penkin värinen) ja penkin alta kamiinaseinä on petsattu eli seinän värinen.
Tarkastuksessa havaittiin, että ainakin toisen vaunut lattia on niin tasainen, ettei se vaadi suurempaa hiontaa ennen maalausta. Suuri osa lattiasta jää penkin alle piiloon.
Menneenä viikonloppuna Lahden vaunun ulkokuori sai toisen (oikeastaan kolmannen, jos jo höyläämössä maalattu pohjamaali lasketaan mukaan) ja viimeisen kerroksen alkuperäisen värityksen mukaista lähes myrkynvihreätä maalia.
Vaunun sisäpinnan vaneriseinät ja katto lakattiin toiseen kertaan kokonaan. Lisäksi korjattiin vaunun ulko-ovien pielien kohdat joihin lukon kieli tulee. Myös toisen eli Kuusankosken vaunun ulko-ovien sisäpuolet sekä ovilistat hiottiin ja maalattiin.
Viikonloppuna toisenkin vaunun alle soviteltiin telejä. Samalla jatkettiin ensimmäisen vaunun eli Lahden vaunun sisäpinnan petsausta, joka saatiin valmiiksi. Lisäksi katto ja toisen puolen seinä on lakkattu perinteisellä venelakalla kertaalleen. Vaunun korin ulkoseinät on maalattu kertalleen kokonaan, mutta seinät vaativat vielä toisen kerroksen väriä.
Varsinaisen urakan tekivät ne pari talkoolaista, jotka viikonlopun aikana sorvasivat kaikki loput vaunun penkkien jalat, nyt kaikki 24 puista penkinjalkaa ovat valmiina.
Toinenkin vaunuista, eli Kuusankosken vaunu on petsattu mahonkipetsillä sisäpuolelta lähes kokonaan.
Ensimmäisen vaunun alle on sovitettu lopullisia telejä. Telien napoja pitää korottaa noin 5 senttiä, jotta pyöräkerrat mahtuvat pyörimään vaunun alla. Sovituksen yhteydessä teleihin tehtiin väliaikainen korotus.
Kuvia telien asennuksesta
(pääset kuvagalleriaan klikkaamalla hiirellä pikkukuvaa)
{webgallery}
{/webgallery}
Vaunuja on maalattu ulkoa ja sisältä. Viikonloppuna ensimmäiseen vaunuun maalattiin myös kokeeksi rautatien tunnus KVR / KVJ. Sapluunat tekstiin tehtiin vanhojen valokuvien mallin perusteella.
Vaunujen ikkunoiden asennus alkoi tänään ja ensimmäinen vaunu (Lahden vaunu) sai kaikki ikkunansa paikalleen. Samalla maalattiin pohjavärillä vaunun päätysiltojen metallirakenteita ja etsittiin varastosta vaunuihin alkuperäisen kaltaiset torpedoventtilit vaunun ilmastointia varten.
Seuraavaksi on vuorossa vaunujen sisäpintojen petsaus tiikkipetsillä, ennen vanerien lakkaamista.
Kuva vaunusta ratapihalla
(pääset kuvagalleriaan klikkaamalla hiirellä pikkukuvaa)
{webgallery}
{/webgallery}
Kaikki vaunujen neljä teliä on nyt koottu. Kaksi teleistä on suomalaisia ja kaksi neuvostoliittolaisia. Vaikka telit eroavat vaunujen alkuperäisistä teleistä lähes täysin (mm. eri raideleveys, kokonaan vaunun alla oleva telirakenne, ym.) ovat käytetyt pyöräkerrat reikäpyöriä, kuten vaunuissa alunperinkin olleet.
Osa telien liukulaakereista on vielä valamatta ja korvattu väliaiakasilla puisilla laakereilla.
Kuva teleistä valmiina
(pääset kuvagalleriaan klikkaamalla hiirellä pikkukuvaa)
{webgallery}
{/webgallery}
Kahden seuraavankin telin kasaaminen on edennyt hyvää vauhtia. Nyt vuorossa ovat suomalaiset sotakorvaustelit, joihin on tosin vaihdettu aikojen kuluessa pyöräkerrat.
Kaksi pyöräkertaa vaatii sorvauksen ja Minkiön korjaamon sorvissa yhden pyöräkerran sorvaus vie aikaa noin kaksi ja puoli tuntia! Toinen sorvattavista pyöräkerroista saatiin sorvattua sunnuntaina 21.6.
Kuva sorvatusta pyöräkerrasta
(pääset kuvagalleriaan klikkaamalla hiirellä pikkukuvaa)
{webgallery}
{/webgallery}
Kaksi teliä on nyt koottu, joten toisen vaunun telit ovat valmiit. Ensimmäisenä koottiin neuvostoliittolaisvalmisteiset telit ja seuraavaksi ovat vuorossa suomalaiset sotakorvaustelit.
Kuva teleistä
(pääset kuvagalleriaan klikkaamalla hiirellä pikkukuvaa)
{webgallery}
{/webgallery}
Ensimmäinen matkustajavaunuihin tarkoitetuista peruskorjatuista teleistä on valmistunut. Telit purettiin korjauksessa osiin, hiekkapuhallettiin, maalattiin ja kasattiin uudestaan.
Kuvia telistä
(pääset kuvagalleriaan klikkaamalla hiirellä pikkukuvaa)
{webgallery}
{/webgallery}
Vaunujen rungon jäykistimet ja vaunujen päätyjen ylikulkusillat on asennettu paikalleen. Jäykistimillä vaunun runko saadaan jännitettyä "banaaniksi", jolloin vaunun kulkuominaisuudet parantuvat huomattavsti.
Vaunujen puuttuvat ilmastointiventtiilit ja kamiinoiden savutorvien läpiviennit on saatu valmiiksi.
Kuva peltiosista
(pääset kuvagalleriaan klikkaamalla hiirellä pikkukuvaa)
{webgallery}
{/webgallery}
Penkkien höyläämöllä teetetyt puuosat ovat nyt valmistuneet. Sen jälkeen kun penkkien jalat on sorvattu ja loput osat tehty päästään penkkien kokoamiseen. Vaunujen kamiinasavutorvien läpivientien ja tuuletusventtiilien läpivientien peltiosien tekeminen on aloitettu.
Kuva penkkilaudoista
(pääset kuvagalleriaan klikkaamalla hiirellä pikkukuvaa)
{webgallery}
{/webgallery}
Telien osat haettiin tänään Minkiöltä hiekkapuhallettavaksi ja maalattavaksi jokioislaiseen maalaamoon. Nyt on myös sovittu forssalaisen konepajan kanssa vaunujen jäykistinrautojen ja kulkusiltojen tekemisestä ja asentamisesta vaunujen alustoihin. Työn pitäisi alkaa huomenna.
Kolme purkamatta ollutta teliä on nyt purettu osiin ja ne ovat valmiina hiekkapuhallusta varten. Kaikkiaan viiden eri telin osat hiekkapuhalletaan ja maalataan. Niistä rakennetaan neljä käyttökuntoista teliä.
Kaikki vaunujen ikkunat ja ovet on nyt lasitettu ja tuotiin tänään Minkiölle odottamaan asentamista vaunuihin.
Kuva ikkunanpuitteista
(pääset kuvagalleriaan klikkaamalla hiirellä pikkukuvaa)
{webgallery}
{/webgallery}
Vaunujen kamiinan paikkojen tekeminen on alettu ja niihin tarvittavista puuosista ensimmäiset ovat valmiina. Myös vanhoja peltiosia on puhdistettu ja puuttuvista on tehty piirustukset peltiseppää varten.
Penkkien jalkojen sorvausta varten hankittu sorvi kasattiin. Seuraavaksi on vuorossa piirrustusten mukaisten sorvausmallien teko.
Molempien vaunujen jalka-, nurkka ja vuorilistat tulivat höyläämöstä. Pohjamaalatut ikkunanpokat ja ovet lastattiin tänään lasiliikkeen autoon ja vietin lasitettaviksi. Puuosista odotellaan vielä höyläämöstä tulevia vaunun penkkien puuosia.
Vaunujen ikkunanpokat ja ovet maalattiin toiseen kertaan pohjamaalilla. Höyläämöstä tilattavia listoja ja penkkien osia mitattiin ja niistä tehtiin tilaus.
Vaunujen kahdesta ensimmäisestä telistä poistettiin liian korkealla olleet liukukiskot ja telin navan korotus, joka niihin oli joskus lisätty (katso kuvaa 7.12.2008). Nyt telien osat ovat valmiita hiekkapuhallusta ja maalausta varten.
Molempien vaunujen ikkunoiden karmit ja ovet hiottiin ja maalattiin vaunun sisäpuoleleta alkuperäisen värisellä Falunin punamullan ja pellavaöljyn seoksella. Ulkopuolelta ikkunat ja ovet on alunperin maalattu samalla vihreällä kuin vaunun korikin.
Kuvia teleistä korjaamossa
(pääset kuvagalleriaan klikkaamalla hiirellä pikkukuvaa)
{webgallery}
{/webgallery}
Kaksi ensimmäistä teliä on purettu osiin puhdistusta ja maalausta varten. Kaksi laakeriliuskaa puuttuu, mutta muuten telit ovat täydellisiä. Puuttuvat laakerit saadaan kuitenkin varaosalähteenä olevasta viidennestä telistä.
Ensimmäiset kaksi teliä otettiin sisään Minkiön korjaamohalliin. Telit on tarkoitus huoltaa, hiekkapuhaltaa ja maalata talven aikana. Kaksi ensimmäistä teliä ovat ensimmäisten tutkimusten pohjalta erittäin hyvässä kunnossa.
Kuva teleistä korjaamossa
(pääset kuvagalleriaan klikkaamalla hiirellä pikkukuvaa)
{webgallery}
{/webgallery}
Vaunujen sisäverhoilu siveltiin homeenestoaineella ennen vaunujen siirtämistä talvisäilytykseen. Talven aikana projektia on tarkoitus jatkaa eri komponenttien, kuten ikkunoiden, penkkien, ym. tekemisellä.
Vaunuihin hankitut telit saapuivat tänään Virosta. Telejä tuli kaiken kaikkiaan viisi kappaletta, joista kolme on Valmetin valmistamia sotakorvaustelejä ja kaksi muuta vastaava neuvostotelejä. Teleistä yhtä on tarkoitus käyttää varaosina.
Kuva telistä kiskoilla
(pääset kuvagalleriaan klikkaamalla hiirellä pikkukuvaa)
{webgallery}
{/webgallery}
Tänään vaunut siirrettiin pois korjaamosta koritöiden valmistuttua. Samalla vaunuja hieman ulkoilutettiin Minkiön ratapihalla, johon vaunut jätettiin myös liikennekauden avajaispäiväksi 1.6. kaiken kansan ihailtaviksi.
Projektin seuraavassa vaiheessa olisi vaunuille tarkoitus hankkia tai teettää telit.
Kuva vaunuista ratapihalla
(pääset kuvagalleriaan klikkaamalla hiirellä pikkukuvaa)
{webgallery}
{/webgallery}
- Email: info [at] museorautatieyhdistys.fi
- Puh: (03) 433 3235
- Kiipuntie 49, 31630 Minkiö
- Johtokunta 2023
- Y-tunnus: 0402983-9
- Laskutusohjeet
- Perustettu: 26.11.1971