Viimeisen parin viikon aikana molempien vaunujen parissa on käynyt melkoinen vilske. Kuusankosken vaunun jo asennetut penkit on maalattu harmaalla värillä, osa penkeistä kertaalleen, osa jo kahteen kertaan. Punaiset ikkunanpuitteet on asennettu paikoilleen, samoin myös alkuperäisen mukainen halkolaatikko ja kaminan taustapellitys ja kaminanpaikan sivusuojukset. Kuusankosken vaunu alkaa olla jo melko lähellä valmistumista ja siitä puuttuu enää koristelistoitukset seinistä ja katoista, sähkövalaisimet sekä viimeistelymaalaukset ja lakkaukset.

Viime viikonloppuna (10.-11.7.) Lahden vaunun lattian maalaus saatiin tehtyä ja penkkien asennus pääsi vauhtiin. Penkit saatiinkin asennettua kokokaan ja seuraavaksi asennetaan vaneriset selkänojat sekä reunalistat ja ikkunanpuitteet.

Molempien vaunujen kaminoiden asennus lykkääntyy ensi syksyyn tai talveen, sillä sopivia kaminoita ei vielä ole löytynyt.

Molempien vaunujen viime talvena Minkiöllä valkometallista valetut laakerit asennettiin paikoilleen viikolla 27. Lisäksi Lahden vaunuun vaihdettiin yksi akseli, sillä aikaisempi akseli todettiin hieman kieroksi eikä vaunun kulku ollut tasaista. Akselinvaihdon ja laakereiden asentamisen jälkeen vaunuilla suoritettiin koeajoja linjalla. Lauantaina 10.7. valmistui ensimmäisen päädyn kaiderakennelmat ja loput kolme päätyä kaiteineen valmistunevat viikon 28. aikana.

Kuusankosken vaunun on tarkoitus saada lähes valmiiksi heinäkuun lopun Höyryfestivaaleihin mennessä, jolloin sitä voidaan käyttää ensi kertaa liikenteessä Festivaalialueen puistojunassa. Myös Lahden vaunu on tarkoitus saada ainakin esittelykuntoon, jotta molemmat vaunut voidaan vihkiä käyttöön Höyryfestivaalien aikana.

Vaunujen lopulliset viimeistelytyöt tehdään syksyn ja talven aikana, jolloin vaunut pääsevät mukaan museojunaliikenteeseen kesällä 2011.

Kuvia työn edistymisestä

Puulaatikko ja kamiinan paikka asennettuna Kuusankosken vaunuun.
Polttopuulaatikko ja kamiinan paikka asennettuna Kuusankosken vaunuun. Kuva: Jussi Tepponen, 28.6. 2010, Minkiö.
Lahden vaunun pitkä penkki maalattuna ja valmiina asennettavaksi.
Lahden vaunun pitkä penkki maalattuna ja valmiina asennettavaksi. Kuva: Jussi Tepponen, 28.6. 2010, Minkiö.
Lahden vaunu lakattuna ja lattian maalaus aloitettuna.
Lahden vaunu lakattuna ja lattian maalaus aloitettuna. Kuva: Jussi Tepponen 28.6. 2010, Minkiö.