• Halkotalkoot

    9 päivän päästä
    Minkiön asema
    Minkiö
    Museorautatien talkookalenteri

Parin viime viikon aikana on Karkkilan vaunun vesikatto saanut pintaansa useamman hartsi-hiekka -kerroksen. Vaunussa on alunperin ollut massakatto, jota nyt pyritään jäljittelemään mahdollisimman tarkasti. Uudessa katossa sidosaineeksi päädyttiin ottamaan hartsi-silikoni -seos, jota sivellään kattoon. Seos hiekoitetaan päältä ja sitten taas sivellään uusi kerros seosta ja hiekoitetaan. Lopuksi kate vielä käsitellään pintakerroksella, joka sitoo päällimmäisen hiekkakerroksen ja antaa katolle massakaton punertavan värin. Näin saadaan aikaiseksi hiekkapintainen kate, joka on rakeenteeltaan kuin lasikuituvene. Näin tehdyn katon pitäisi kestää vedenpitävänä pitkään, vaikka vaunu käytössä elää ja liikkuu. Lisäksi hiekkapintainen katto ei ole paloherkkä höyryvetureista tuleville kipinöille.

 

Kattotöiden lisäksi on vaunun sisäpuolen ootrauksia kevään aikana viimeistelty. Toisen luokan osastoon on myös rakennettu penkkejä, jotka oli aikoinaan purettu matkatavaraosaston tietä pois. Verhoilija on myös käynyt mittaamassa toisen luokan penkit ja valmistaa niihin kuuluvat pehmusteet.


Kuvia katon teosta

(pääset kuvagalleriaan klikkaamalla hiirellä pikkukuvaa)

{webgallery}

hkr-katto1

hkr-katto2

 

{/webgallery}