Humppilan uusi asemarakennus
Tässä käydään lävitse Humppilan uuden asemarakennuksen vaiheita. Tarkoitus on seurata asemarakennuksen vaiheita sen Humppilaan saapumisesta siihen asti kunnes rakennus on saatu korjattua ja otetaan käyttöön Jokioisten Museorautatiellä.
Saksalaisen tilausryhmän tilauksesta vieraili höyryveturivetoinen tavarajuna ensimmäistä kertaa uudella Humppilan asemalla lauantaina 29.6. 2019. Kunnostettu asema puistoineen ja halkomakasiineineen sekä siirtokuormaajien taukotupineen ja pukkinostureineen on kuin pala mennyttä aikaa. Varsinkin kun aseman edessä seisoo halkopolttoisen LWR6 höyryveturin vetämä tavarajuna.
Aseman kunnostustyö jatkuu vielä loppukesän ja syksyn aikana mm. sähkö- ja vesitöineen, sekä kahviopuolen sisutuksen rakentamisella. Tarkoitus onn, että viimeistään joulupukin junassa olisi sisätilojen kahvio yleisön käytössä.
Asemalle on rakennettu myös välilaituria, jotta asemalla voisi olla kaksi junaa yhtäaikaa. Laiturin on tarkoitus olla käytössä Minkiön höyryfestivaalien aikana 27.-28.7. 2019.
Tällä viikolla tehdään historiaa! Museojunaliikenteen uudelleen alkamisesta tulee kuluneeksi 25 vuotta, sillä uudelleenrakennettu museorata Humppilan ja Minkiön välillä otettiin käyttöön 5.6.1994. Rata oli purettuna vuosina 1975-1993. Lisäksi sunnuntaina 9.6. vihitään käyttöön Humppilan uusi museorautatieasema sekä asemapuisto. Puiston kukat on lahjoittanut paikallinen Veijo Tonterin puutarha.
Aseman rakenteiden ja pintojen korajus on edennyt loppsuoralle. Asema on nyt maalattu alkuperäisen mukaiseen keltaiseen väriin, aseman puisto on kunnostettu ja sisällä on menossa viimeiset pintaremonttityöt tapetoinnin ja listojen asennuksen merkeissä.
Humppilan aseman vanha kolmiorimahuopakatto uusittiin viikkojen 19 ja 20 aikana. Asemaan oli jossain vaiheessa rakennettu tiilikatto vanhan huopakaton päälle ja vanha huopakatto päätettiin palauttaa aseman kunnostuksen yhteydessä. Huopakatto on painoltaan myös huomattavasti tiilikattoa kevyempi ja rasittaa rakennuksen rakenteita vähemmän.
Huopakatto tehtiin ulkopuolisen urakoitsijan työnä. Aseman vanhana huopakaton päälle laitettiin havuvanerista uusi kattopohja, jonka päälle uusi huopakatto asennettiin. Katon uusimisen yhteydessä uuusittiin myös aseman siirron aikana vaurioituneet rännit ja vesikourut.
Kattotöiden lisäksi aseman korjaus jatkui niin sisällä kuin ulkona. Sisällä viimeisteltiin seinien pinkopahvituksia ja tehtiin sisäkattojen pohjatöitä. Aseman kahviopuolelle käytiin myös ostamassa tyyliin sopivat tapetit Toijalan tapettitehtaalta.
Ulkoseinien ja räystäiden raappaus ja pesu aloitettiin ja seinät saivat jo hieman keltaista maalia, joten aseman tuleva ulkonäkö alkaa pikkuhiljaa hahmottumaan.
Pääsiäisviikonloppun Humppilan asema sai uuden tuulikaapin aikoja sitten puretun tilalle. Vanhan tuulikaapin koko voitiin hyvin päätellä lattiassa ja seinissä olleista seinämaalauksen rajoista. Tuulikaappi rakennettiin vanhojen mittojen mukaan. Tuulikaappiin asennettin oviksi entisen Jokioisten aseman tuulikaapin ovet, joten nyt Humppilan asemassa on myös osa Jokioisten asemaa pilettiluukun ja tuulikaapin ovien muodossa.
Aseman siniin naulattiin myös valtaosa sinne tulevista puolipaneeleista. Kahvion puolen kaikki puolipaneelit on nyt asennettu ja odotussalin puolelle saatiin valtaosa naulattua seinään ennen kuin valmiiksi maalatut puolipaneelit loppuivat kesken. Odotussalin puoli viimeistellään puolipaneelien osalta heti, kun uusia paneeleita saadaan maalattua ja sen jälkeen on jäljellä vielä toimiston puolen panelointi.
Kauniin kevätsaan vallitessa asemarakennusta korjattiin myös ulkoapäin. Aseman huonokuntoisia vuorilautoja uusittiin ja lipputangon hommissa möyritty edusta korjattiin.
Menneenä viikonloppuna Humppilan asemalla järjestettiin pinkopahvikurssi. Kurssi järjestettiin yhteistyössä Jokiläänin kansalaisopiston kanssa ja kurssin vetäjänä toimi restaurointimestari Elina Wirkkala. Kurssilaiset opettelivat asentamaan pinkopahveja seinille ja seman kahvion puoli saikin jo uudet ja hienot pinkopahvipinnat. Odotussalin puolelle pinkopahvit asennetaan myöskin kevään kuluessa.
Kurssilaisilla oli asemalla oma huoltojuna, sillä Humppilan vesiä ei vielä ole voitu kytkeä päälle ennen kuin aseman vesiiliityntä on tehty ja vesimittari asemalle on asennettu. Huoltojunan kyydissä tuli 1000 litraa vettä pinkopahvien asennustyötä varten ja pesu-, sekä huuhteluvedeksi Humppilan vessoihin.
Huoltojunassan ollut Loviisa-Vesijärvi rautatien vanha postivaunu LWR160 toimi taukotilana ja siellä kurssilaiset saivat nauttia päivän ateriat ja kahvit. Yli sata vuotta vanha postivaunu taukotilana oli monelle kurssilaiselle unohtumaton elämys.
Kurssin aikana Museorautatien talkoolaiset siivosivat Humppilan aseman ympäristöä ja asemanpuistoa talven aikaisten kunnostustöiden jäljiltä.
Aseman sisäkunnostusta on jatkettu seinien pohjatöillä tulevaa pinkopahvien asennusta varten. Seinistä on nypitty pois tuhansia vanhoja nauloja ja odotussalin ja kahviotilan välisen oviaukon seinät tasattiin havuvanerilla. Samalla oviaukkoon tehtiin puiset karmipuut.
Konttorin puolella uusi lankkulattia saatiin valmiiksi. Lattia rakennettiin vanhan tarvaramakasiinin lattian päälle, jotta lattiataso saatiin lähemmäksi odotussalin lattian korkeutta. Näin pilettiluukun käyttö helpottuu, eikä luukku konttorin puolella ole liian korkealla.
Minkiöllä on jo pidemmän aikaa valmisteltu aseman puolipaneleita. Paneelit on maalattu etukäteen korjaamohallissa ja nyt oli vuorossa paneelien sahaaminen oikean mittaisiksi. Valmiiksi sahataut puolipaneelit on helppo asentaa seinään heti sen jälkeen kun pinkopahvit on naulattu paikoilleen.
Maaliskuun 23. päivänä jatkuivat Humppilan aseman korjaustyöt ulkoseinien korjauksella. Aseman vanhojen betoniportaiden etuseinään aiheuttaman lahovaurion takia etuseinästä oli purettu laudoitusta, jotta rakennuksen lahonnut runko voitiin korjata. Nyt runko oli korjattu ja paikoillaan kivijalan päällä ja seinään voitiin naulta uusi laudoitus. Samalla korjattiin etuseinässä kahvion ikkunan reunassa ollut entisen konetilan ilmastointiaukko.
Viikonloppuna työt jatkuivat myös aseman sisäpuolella. Kahviohuoneen sisäkaton entisen savupiipun aukon lahovauriot korjattiin purkamalla hieman sisäkattoa ja asentamalla sitten puretut paneelit ja hieman uusia paneeleja huoneen kattoon. Nyt ei enää voi nähdä missä entinen savupiipun reikä ja katon vauriot ovat aiemmin olleet.
Aseman toimiston puolella alkoi uuden lankkulattian rakennustyö. Uusi lattia asennetaan vanhan tavaramakasiinin lattian päälle 50 mm juoksujen varaan. Näin lattiakorkeus saadaan samaan tasoon odotushuoneen kanssa ja toimiston ja odotushuoneen välisen pilettiluukun käyttö helpottuu.
Perjantaina 15.06.2019 aseman ulkoikkunoiden asennustyöt saatiin päätökseen ja sisätilojen remonttia jatkettiin mm sisäkaton maalien krapaamisella.
Seuraavana päivän lauantaina tiilikaton tukipuita irrotettiin aseman ulkokatolta ja jatkettiin jo ikuisuusprojektilta tuntuvaa sisäkaton maalien krapausta. Odotushuoneen ja tulevan kahvion välisen kynnysalueen lattialaudoitusta valmisteltiin ja se työ jatkui myös sunnuntaina.
Konttoripuolella entinen vessan oviaukko konttorin puolella laitettiin lopullisesti umpeen. Vessan uusi oviaukko tehdään tuulikaappiin, jolloin talviaikaan, esim joulupukin junassa vessaa voidaan käyttää yleisövessana. Seinän konttorin puolen laudoitus tehtiin jo edellisenä viikonloppuna ja vessan puoli tänä viikonloppuna. Konttorin puolen lattiasta paikattiin myös reikiä.
Kahvion puolelta entisen savupiipun aukkoa suurennettiin poistamalla siinä olevia huonokuntoisia lautoja, jotka olivat saaneet kosteutta piippua pitkin valuneesta vedestä. Kahvion puolelta tukittiin ja poistettiin myös entinen ilmastointikanavan ikkunan yllä ollut neliskulmainen aukko.
Humppilan aseman työt ovat nyt edenneet sisäkattojen korjaukseen. Kahvion ja odotushuoneen puolella olevat vanhat levykaton lata paljastuneet helmipaneeloidut sisäkatot maalataan. Asematoimiston puolelle rakennettiin kokonaan uusi sisäkatto.
Ennen vanhojen sisäkattojen maalaustyötä edessä oli iso kattojen krapausurakka. Valkoisen maalikerroksen alta paljastui vanhaa kellertävää ja vihertävää maalia. Kun katot on kauttaaltaan saatu puhtaaksi irtoavasta maalista, tullaan ne maalamaan valkoisen kerroksen alta paljastuneilla värisävyillä.
Aseman toimistohuone on rakennettu noin 40 vuotta sitten tehdyn remontin yhteydessä aseman vahaan tavaramakasiinin. Toimistoon oli tehty lastulevystä välikato, jonne oli päässyt vuotamaan vettä toimiston katossa olleen linjaradion antenniputken kautta. Tämän takia koko välikatto erityksineen purettiin pois.
Alunperin tavaramakasiinin puolella ei ollut välikattoa ollenkaan, mutta koska tilaa tullaan vastakin käyttämään aseman toimistona, välikatto piti rakentaa uudelleen. Uusi sisäkatto rakennettiin helmipaneelista ja ulkonäöltään se tulee samankaltaiseksi kuin odotushuoneen ja kahvion vanha sisäkatto.
Kaiken tämän Humppilan työntouhun keskellä jatkui Minkiön korjaamolla aseman ikkunoiden kunnostustyö. Samalla myös uudelleen rakennettavan tuulikaapin sisäovet pääsivät kunnostukseen. Sisäovina käytetään 1980-luvulla puretun Jokioisten aseman vanhoja sisäovia, jotka ovat Minkiöllä odottaneet uutta käyttöä lähes 40 vuotta.
Lauantaina 2.3. saatiin asema vihdoin laskaettua lopulliselle paikalleen kivijalalle. Asemaa npaikalle nostettaessa asema laskettiin ratapölkyn pätkien varaan, jotta nostopalkit saatin aseman alta pois. Seuraavana päivänä asemaa laskettiin trukkien avulla alemmaksi ja ratapölkyn pätkät korvattiin kahdella päälekkäin asetetulla kakkomsnelosen pätkällä.
Nyt oli vuorossa aseman laskeminen lopullisesti kivijalan päälle. Tämä tehtiin itse tehtyjä tammikiiloja käyttäen. Kiilojen avulla asemarakennusta nostettiin sen verran, että alla olleet puupalikat saatin pois. Sen jälkeen tammikiilat vedettin pois aseman alta ja sema laskeutui suoraan kivijalan päälle.
Sunnuntaina oli vuorossa aseman katolla olevan ilmastointiläpiviennin purkaminen. Se oli rakennettu aseman toimiessa laitetilana, eikä sitä tarvita tulevaisuudessa. Asemarakennukseen asennettiin myös Minkiöllä kunnostettuja ikkunoita. Kunnostetut, uuden veroiset ikkunat paransivat heti aseman yleisilmettä ja nyt voi jo kuvitella miltä asema tulee näyttämään kun kaikki ikkunat on kunnostettu ja aseman etuseinän vuorilaudoitus on korjattu.
Helmikuun alussa purettiin aseman toimistohuoneen puolen välikatto ja osa seinien lastulevypinnoista, koska niistä löytyi vesivaurioiden jälkiä. Jäljet olivat sen verran pahannäköisiä, että levytys päätettiin purkaa niiltä osin kokonaan.
Lastulevyjen alta löytyi välikatosta jäisiä lasivillaeristeitä. Vuodon syykin selvisi. Toimistosta katon lävitse mennyt linjaradioantennin läpivientikohta oli vuotanut. Löytö oli siitä hyvä, että itse vesikatossa ei ole vikaa ja kostunut alue saatiin purettua ja puhdistettua täysin. Toimistopuolen ilmakin muuttui heti raikkaammaksi kun kostuneet materiaalit saatin purettua pois.
Tämän jälkeen työ jatkui aseman tukirakenteiden kanssa. Aseman alla nostettiin lattian tukihirsiä paikalleen. Aseman etuseinän laudoitusta oviaukon molemmilta puolilta purettiin ja lahojen pystykoolinkien päät vaihdettiin, eli kengitettiin koko oviseinä. Aseman salin puolen lattia nostettiin kiilojen avulla vatupassiin ja etuseinä vedettiin kiilaamalla suoraan, jolloin seinän alareunan pullistuma oikeni. Seinä kiinnitettiin myös väliaikaisesti paikalleen, jotta seinän voidaan rakentaa alaosastaan uudelleen.
Aseman odotushuoneen ja toimiston väliseen seinään sahattiin myös aukko lippuluukkua varten, johon asennettiin jo puretun alkuperäisen Jokioisten aseman lippuluukku.
Odotushuoneen lattia korjattiin laitetilan kaapeliläpivientien kohdalta osittain käyttäen vanhoja löydettyjä lattialankkuja ja osittain vastaavalla uudella puutavaralla.
Aseman vanhojen puuikkunoiden korjaustyö on myös jatkunut koko helmikuun Minkiön korjaamohallilla. Kaikki ikkunat puhdistetaan, kitaataan ja maalataan. Rikkoontunet tai puuttuvat lasit korvataan samalla uusilla ruuduilla.
Vuoden toisella viikolla aseman kunnostus on päässyt niin pitkälle, että aseman yleisötilojen purkutyöt on saatu päätökseen. Purettujen 1980-luvun levypintojen alta paljastui alkuperäistä lautalattiaa, paneelikattoa ja seinien tapetteja. Tässä vaiheessa asemalle myös kytketiin työmaasähköt.
kaiken purkutyön jälkeen oli vielä vuorossa siivousta. Aseman edessä ollut iso kasa naulaisia lautoja lastattiin Humppilassa odottavaan avotavaravaunuun odottamaan kuljetusta Minkiölle. Pienemät puun palat kuljettetiin suoraan autolla Minkiön polttopuulaanille.
Humppilan asemalla purkutyöt jatkuivat viikonloppuna 4.-6.1. 2019. 1980-luvun rakenteiden alta paljastui jo vanhaa maalattua sisäkattopamelointia, joka jätetään tulevaisuudessa näkyviin. Purkutöiden pölyisintä vaihetta edustaa nyt aloitettu aseman betonilattian purku. Betonilattia puretaan ja sen alla oleva lautalattia kunnostetaan.
Aseman ulkopuolella aloitettiin oven alla olevan ulkoseinän lahovaurion korjaus. Jossain vaiheessa asemaan olo valettu betniset portaat. Aikojen kuluessa betoniportaat olivat luovuttaneet kostetutta ulkolaudoitukseen, joka oli oven alta täysin lahonnut. Onneksi laudoituksen korjaus ei ole vaikea homma. Aseman betoniportaat tullaan korvaamaan alkuperäisen kaltaisilla pusilla portailla, jotta lahovaurioita ei enää pääsee syntymään.
Joulun välipäivinä asemarakennuksen sisustuksen purkutyöt pääsivät todella vauhtiin. Sisäseinien ja -katon ikilevyverhoilun purkaminen on ensimmäinen iso työvaihe. Seiniin on laitettu valtava määrä levyä kun asemarakennus muutettiin turvalaitetilaksi.
Purkutöiden yhteydessä on tullut vastaan muutama mukava löydös. Seinistä on löytynyt vanhoja tapettimalleja, jotka on otettu talteen ja levyjen alla ollut paneloitu valkoiseksi maalattu sisäkatto on myös kohtalaisessa kunnossa. Asemalle saatiin myös lisää valoa, kun levyjen alle jääneet ikkunat saatiin jälleen näkyviin.
Vuoden ensimmäisenä viikonloppuna purkutyöt jatkuvat ja toivottavasti jo helmikuun aikana päästään korjaamaan alta paljastuvia pintoja. Sään salliessa asemarakennukseen on tarkoitus tehdä myös pieniä ulkokorjauksia.
Aseman nimikyltti asennettiin paikalleen Tapaninpäivänä 26.12.2018. Samalla aloitettiin aseman sisäpuolen purkutöitä. Ennen purkutöitä teetettiin kuitenkin asbestikartoitus aseman sisällä. Pelot asbestin löytymisestä olivat turhia ja asema sai puhtaat paperit.
Myös aseman vesikaton pitävyys tarkastettiin ja katon todettiin olevan kunnossa ja aseman ullakon täysin kuiva. Ullakolta löytyi myös aarteita eli aseman vanhat sisimmät ikkunat, vanha lippuluukku ja muita tavaroita, joita tullaan laittamaan näytille aseman avautuessa.
Tapaninpäivänä Humppilan vanha asemarakennus lähti junakuljetuksena Humppilasta Minkiölle varastoon odottamaan tulevia tehtäviä. Rakennus tuli aikanaan Humppilaan myöskin junanvaunuun lastattuna Matkun asemalta.
Aseman siirtoprojektin viimeinen työvaihe oli aseman laskeminen tukipalikoiden varasta kivijalan päälle. Tämä työ tehtiin perjantaina 14.12. Asemarakennusta nostettiin kulma kerrallaan ja isojen tukipalikoiden tilalle laitettiin pienemmät kiilat. Asemarakennus tullaan suoristamaan lopulliseen asentoonsa kevällä, kun kivijalan kivet ovat asettuneet lopullisille paikoilleen talven jälkeen.
Kaiken tämän jälkeen jäljellä oli vielä ratapihan siivous, jota aloiteltiin nostelemalla ratatyökoneella suurimpia pölkkyjä jo vaunuihin.
Torstaina 13.12. oli vuorossa aseman nosto kivijalan päälle. Nyt nosto-operaatioon oli tilattu toinenkin autonosturi ja nosto palikoiden päälle kivijalalle onnistui pitkän päivän jälkeen. Nostopalkkien poiston jälkeen voitiin lopulta ihailla asemaa lähes lopullisella paikallaan.
Noston jälkeen aloitettiin jo hieman paikkojen siivoamista. Tällä kertaa matka sujui edellistä päivää nopeammin, sillä työjunan veturina oli TU4-veturi.
Keskiviikkona 12.12. klo 03.05, 12 tunnin 15 minuutin matkustamisen jälkeen läpi lumen, rännän, veden, suolan ja kuran asema saapui perille Humppilaan. Yön aikana saapuivat Humppilaan myös aseman kivijalan kivet.
Aamulla alkoivat työt Humppilassa. Toisaalla valmisteltiin nostoa ja toisaalla alettiin rakentaa isoa palapeliä kivijalan kivistä. Kivet oli numeroitu Riipassa, mutta herra Murphy oli päässyt mukaan ja kivien numerointi oli mennyt hieman sekaisin. Siinä sitten vähän aikaa mittailtiin ja mietittiin, mutta lopulta illan jo pimettyä ja valonheitinten sytyttyä kivijalka saatiin valmiiksi hieman kello viiden jälkeen.
Aseman nosto alkoi tekemällä lavetille väliaikainen tie Humppilan siirtokuormausalueen raiteiden ylitse ja peruuttamalla lavetti tälle tielle. Nostoa alettiin sitten valmistella, mutta jälleen tuli pieniä mutkia matkaan. Yksi nostopalkeista pääsi nuljahtamaan pituussuunnassa ja taipui mutkalle.
Siinä vaiheessa ei auttanut kuin tilata paikalle uusi nostopalkki. Lopulta nosto lavetin päältä välipisteelle onnistui illan myöhäisinä tunteina. Rättiväsynyt Museorautatieyhdistyksen talkooporukka pääsi Minkiölle työjunineen vasta puolelta öin.
Riipan asemarakennuksen matka Humppilan uudeksi asemaksi pääsi lopulta alkamaan tiistaiaamuna 11.12. Asemanrakennuksen kuljetuksen valmisteluthan pysähtyivät pari kuukautta sitten toimenpidekieltoon. Tämän jälkeen yksi jos toinenkin on tehnyt paljon töitä ja kymmeniä, jollei satoja puheluja on soiteltu ja papereita täytetty. Lopulta liikennevirasto sai rakennukselle lainvoimainen purkuluvan, jonka myötä asemarakennuksen nostopäiväksi Riipassa voitiin sopia tiistai 11.12.
Heti aamutuimaan alkoivat asemarakennuksen koenostot Riipassa. Tällöin vastaan tuli ensimmäinen yllätys. Asema painoikin 10 tonnin sijaan 24 tonnia, eli lähes 2,5 kertaa arvioidun verran. Onneksi Riippaan oli hankittu tarpeeksi järeä nosturi ja lisäpaino ei tuottanut ongelmia.
Nostojen ajaksi piti pääradan ajojohtimien jännite katkaista kaksi kertaa; ensin aamun koenostoa varten ja sitten varsinaista aseman nostoa varten. Jännitekatkoa oli anottu kaksi viikkoa aikaisemmin heti kun purkulupa rakennukselle oli saatu.
Ennen nostoa oli jo aiemmin syksyllä asemarakennusta valmisteltu nostoa varten purkamalla se tiilikatto ja tukemalla asemarakennusta kuljetusta varten. Myös nostopalkkien aseman alle pujottamista varten oli aseman portaat sekä kivijalan kiviä poistettu.
Kun asema oli saatu nostettua lavetin kyytiin, ja nostoporukat olivat nauttineet kyläläisten tarjoamat läksiäiskahvit asemarakennuksen kunniaksi, saattoi pitkä matka etelään alkaa.
- Email: info [at] museorautatieyhdistys.fi
- Puh: (03) 433 3235
- Kiipuntie 49, 31630 Minkiö
- Johtokunta 2023
- Y-tunnus: 0402983-9
- Laskutusohjeet
- Perustettu: 26.11.1971