HKR 5 höyryveturin korjaus
Tässä blogissa seurataan Hyvinkää - Karkkila rautatien höyryveturin numero 5 (Tampella 289/1917) eli tuttavallisemmin Sohvin peruskorjausta Jokioisten Museorautatiellä.
Historiaa
Silloinen Hyvinkää-Pyhäjärvi rautatie tilasi vuonna 1917 Tampellalta kolmannen ja viimeisen uuden tankkiveturin. Vuonna 1911 valmistunut rautatielle oli jo aikaisemmin toimitettu Vitosen sisarveturit, veturit numero 3 ja 4.
Veturi valmistui 31.12. 1917 ollen ensimmäisiä itsenäisessä Suomessa valmistuneita vetureita. Veturia käytettiin seka- ja tavarajunien vetoon vuodesta 1918 lähtien aina radan sulkemiseen 1968 asti.
Radan sulkemisen jälkeen vuonna 1969 radan omistaja Kymin Osakeyhtiö lahjoitti veturin Veturien Ystävät ry:lle ja veturi siirrettiin Forssaan. Parin vuoden kunnostustyön jälkeen veturi aloitti elokuussa 1971 museojunaliikenteen Suomessa. Tästä tulee tänä vuonna kuluneeksi tasan 50-vuotta ja tarkoitus on, että kunnostettu veturi vetää suomalaisen museojunaliikenteen juhlajunan alkukesästä 2021.
Kunnostustavoitteet
Veturin kunnostustyön tavoitteena on korjata veturin vuotavat vesitankit, palauttaa veturin halkobunkkeri alkuperäiseen asuunsa, maalata veturi alkuperäiseen väriinsä ja huoltaa ja korjata veturin höyrykoneisto.
Tue veturin kunnostusta
Mikäli haluat auttaa Sohvia saamaan uudet vesitankit, jolloin Sohvi pääsee taas kesäksi museojunien ahkeraksi vetäjäksi, on Sinulla mahdollisuus lahjoittaa rahaa Sohvin kunnostukseen. Pienikin lahjoitus auttaa ja vie kunnostusprojektia lähemmäksi valmistumista.
Pääset lahjoitussivulle alla olevasta linkistä:
Anna Sohville uudet vesitankit
Veturi valmistuneena juuri Jokioisilta Minkiölle vedetyn juhlajunan jälkeen. Veturi saatiin ajoissa valmiiksi, vaikka viimeisiä säätöjä tehtiin vielä puolituntia ennen juhlajunan lähtöaikaa.
Juhlajuna ajettiin Rautateiden kulttuuriperintö -juhlaseminaarin osallistujille. Seuraavana päivänä lauantaina 21.8. ajettiin juhlajunia suurelle yleisölle.
Veturin remontti alkaa olla loppusuoralla ja 15.8. veturille tehtiin ensimmäinen koelämmitys. Lämmityksen jälkeen jäi vielä paljon säädettävää ja mm kattopellit on vielä kiinnitettävä ennen kuin veturi voidaan ottaa käyttöön.
Hauskana yksityiskohtana kuvassa on veturin takana veturitallin seinällä Hyvinkään - Karkkilan rautatien toimiston kyltti.
Veturin uusi peltikatto irroitettiin tänään sovituksista ja lastattiin peräkärryyn, jolla se viedään maalaamoon. Siellä katto hiekkapuhalletaan ja maalataan. Veturin vantrinkien maalaustyötä viimeisteltiin samalla.
Viime päivinä asennettu: Kaapit, kuljettajan puolen syöttöputki, sylinterien päädyt, indikointitulpat ja varoventtiilit, sekä öljykuppeja. Kattopelti on työn alla.
Alla kuvia tehdyistä töistä.
HKR5 piippu asennettiin tänään paikoilleen. Samalla veturin ulkonäkö muuttui jo höyryveturimaiseksi.
HKR5 sisäseinien panelointi on tehty. Hiekkavivuston hytinpuoleisia osia on muuteltu siirtyneen höryputken takia.
Höyryveturi Sohvi sai tänään takaisin omat täyskorjatut vesitankkinsa. Kunnostustyön aikana myös veturin hytin takaosa palautettiin vuoden 1917 asuun. Vielä joutuu Sohvi pienen hetken odottelemaan, ennen kuin pääsee taas vetämään museojuniamme.
Aiempia tapahtumia: öljypumppu ja –putkistoa on asennettu. Injektorien loput putkiyhteet on sorvattu. Hytti on kokonaan kiinni pultattu.
Viimepäivinä tehty: Kattoluukun aukko on siirretty pesän luukun kohdalle. Luistipainemittarin putki, ohitusventtiilin höyryputkesta mittarille, on rakennettu kuljettajan puolelle. Hiekoittimen käyttötangon hytinpuoleinen pää on rakenneltu paremmaksi. Hiekoittimen tankkientakaiset putkiosat on asennettu.
Tänään Sohvin uudet vesitankit saapuivat Minkiön korjaamolle. Samalla kun tankit purettiin kuormasta nostettiin myös veturin hytti paikoilleen ja kiinnitettiin jo muutamalla pultilla.
Viimepäivinä duunattu:
Injectoreiden syöttöputkien yhteitä sorvattu 2, eli puolet. Kaappien putkiloveuksia päivitetty ja aukot pellitetty. Kattoa höylätty muotoonsa. Puskinpalkkien punaiset kentät on uudelleenmaalattu.
Sohvin uusia vesitankkeja on kasattu viime päivinä ja nyt tankit ovat lähes valmiit. Tankkien näkyvät osat ovat museaalisista syistä alkuperäisiä ja näiden sisään on rakennettu uudet metalliset vesitankit. Tankkien kokiamisen jälkeen tankit lähtevät vielä maalaamoon, ennen kuin ne todaan takakisin minkiön varikolle ja asennetaan veturiin.
Menneinä päivinä tehty:
Veturin hytin ulkokatto on paneloitu. Lämmittäjän puolen etuikkuna on lasitettu ja mekanismi asennettu. Lämmittäjän puolen liukuva sivuikkuna ja oviluukun ikkuna on lasitettu. Takaseinän ja kuljettajan puolen ikkunoita ei voitu lasivaurioiden ja kehysten keskeneräisyyden takia rakennella.
Viime päivinä tehty:
Seinäpaneelit ja kaapit on hiottu, ootrattu ja lakattu kahteen kertaan. Etuylä- ja toinen takayläikkunat on koottu ja asennettu. Lämmittäjän puolen sivuikkunan alalista paneelipellin kanssa on asennettu. Paneelien takaiset seinäpinnat on maalattu. Kaapit on nupitettu
Vuonna 1917 valmistuneen höyryveturi Sohvin kunnostustyöt etenevät hyvin. Höyrykattilan varustimien messinkiosat kiiltävät kuin uutena ja veturin hytti odottelee asennusta takaisin paikoilleen. Hytin sisäseinät on maalattu perinteiseen tapaan ootraamalla, jossa kylmä metallipinta saadaan näyttämään elävältä puupinnalta.
Tarkemmin kuvailtuna sitten viime päivtyksen veturille on tehty seuraavat työt:
Kruunuventtiili sekä molemmat höyryventtiilit tehty ja pakattu, oli ruostehitujen jälkiä pinnoissa. Vasemman puoleisen venttiilin holkki on pakkausmutterin päällä, koska on menossa vaihtoon, mutta uutta holkkia ei vielä ole. Molemmista injektoreista tehty hukkaputken venttiiilit ja pakattu starttiventtiilit, sekä irrotettu ja herkistetty toimimaan vesiventtiilit. Lämmittäjän injektorissa ei ole vesiventtiilissä ollenkaan kahvaa, mutta itse kara toimii. Molemmat rintaventtiilit takaiskuineen tehty ja kasattu.
Voidepumpun lämmityksen vuodon syyksi löytyi rikkoontunut tiivistepinta venttiilissä. Jarrun venttiili kruunussa on samanlainen. Venttiilit ovat avattuina laatikoissaan kuormalavalla jatkotutkimuksia varten. Jarrun käyttöventtiili voitelulaitteineen puhdistettu ulkoisesti ja voidelaitteen hana pakattu. Vesi- ja hukkaputket puhdistettu.
Hytin ikkunakehät ja sisäpuoliset raudat maalattu kahteen kertaan mustalla maalilla. Olisi ehkä kannattanut maalata ne ennen ootrausta, musta väri pyrkii "uimaan" maalarinteipin alle. Seinäpaneelit ja työkalustuslaatikot hiottu ja pohjamaalattu.
Sohvi on päässyt nauttimaan tällä viikolla jonkinasteista "hemmottelulomasta". Veturin hytti on nyt hiekkapuhallettu ja maalattu. Myös koneiston osia on kiillotettu ja maalattu. Ensi viikolla päästään aloittamaan jo veturin kokoamista.
Hyvinkään-Karkkilan rautatiellä kokeiltiin 1950-luvulla HKR5 höyryveturin muuttamista hiilipolttoiseksi. Ilmeisesti tässä yhteydessä halkobunkkeria madallettiin noin 20 cm, jotta bunkkeriin ei olisi saanut lastattua liaan suurta hillikuormaa, sillä hiilen ominaispaino on paljon halkoja suurempi.
Nyt veturin halkobunkkeri on palautettu alkuperäiseen korkeuteensa ja hytti ja bunkkeri ovat valmiina lähtemään hiekkapuhallukseen ja maalaukseen. Veturin takaosan ylälyhdyn sijainti määriteltiin ja pidike sitä varten on valmistettu ja asennettu. Veturin vesilasit on myös asennettu uusilla kuparitiivisteillä ja valtaventtiilin kahva on rakennettu valmiiksi.
Höyryveturi Sohvin kylmävesivesitankit on nyt siirretty Forssan Asentajat Oy:n tiloihin, jossa tankkien kunnostustyöt on jo päästy aloittamaan. Tankit on leikattu auki ja alkuperäisen tankin näkyvät ulkokuoret säilytetään, jotta veturin 103 vuoden ikäinen ulkoasu säilyy entisellään. Vanhan tankin sisälle rakennetaan uudet, tiiviit tankit. Lisäksi tankin sisällä olevat, loiskuntaa vähentävät väliseinämät uusitaan.
Viime viikon lopulla ja viikonloppuna väännettyä:
Pyörät on viimeistelypuhdistettu, trukkipyörät kokonaan. Kaikki ne on pohja- ja pintamaalattu. Vesilaseja on korjattu, sulkuhanat hiottu ja pakattu. Valtaventtiilin kahvaa rakenneltu. Bunkkerin takaosaa rakennettu sekä kupukuorta viimeistelty.
Pitää tehdä: Rungon paikkamaalaus, 2 maalaus tekisi terää sekä runkoon että varsinkin pyöriin. Kruunuventtiilin jauhohionta olisi nyt helppo tehdä. Ikkunakehyksiä (irrallisia) pitää vielä hioa ja maalata mustaksi.
Sohvin kunnostustyöt ovat edenneet nyt niin pitkälle, että veturin kattilapellit on nyt maalattu kolmeen kertaan pintavärillä ja Veturin hytin halkobunkkerin kaiteita on aloitettu palauttaa alkuperäiseen asuunsa.
Joulun ja uuden vuoden välisinä päivinä on Minkiöllä aherrettu kohta 103 vuotiaan veturin kimpussa. Halkobunkkerin muutostyötä jatkettiin laserin tarkkuudella. Hiotut kattilapellit puhdistettiin, pohja- ja pintamaalattiin 2-3 kertaan. Runko ja pyörät kraavittiin hiottiin ja puhdistettiin. Runko maalattiin pohja- ja pintamaalilla. Kun saamme sinisen pintamaalin voi pyöriä pohja -ja pintamaalata näkyviltä osin.
Ennen maalausta oli vuorossa veturin alustan ja kattilapeltien pesu kaikesta niihin kertyneestä liasta. Veturi pestiin kuumavesipainepesurilla, jonka jälkeen alkaa vanhan maalin kraappaus rungosta, kattilapelleistä ja pyöristä.
Höyryveturi Sohvin kunnostustyöt jatkuvat tälläkin viikolla. Veturin vesitankit odottavat korjaukseen pääsyä ja veturin hytti muutetaan alkuperäiseen asuun. Runko, pyörästö ja koneisto huolletaan ja maalataan. Sohvi on tarkoitus entisöidä mahdollisimman lähelle vuoden 1917 valmistumisasuaan.
Seuraavana isompana askeleena oli veturin hytin irrotus. Nyt urakka on takana ja hytti on irti ja nostettu siltanosturilla veturin viereen. Suurimmat purkutyöt on nyt tehty ja varsinainen veturin korjaaminen voi alkaa.
Nyt siis höyryveturi HKR 5:n, Sohvin kunnostustyöt ovat alkaneet Museorautatien konepajalla. Tulevan talvikauden aikana Sohvin vuotavat vesitankit korjataan, veturin hytti palautetaan alkuperäiseen asuunsa ja veturille tehdään perusteellinen yleishuolto.
Sohvi maalataan keväällä kauttaaltaan valmistajanlaatan alta paljastuneella tummemman sinisellä sävyllä. Ensi vuonna Sohvi on ollut Museorautatien palveluksessa jo komeat 50 vuotta, sillä Suomen ensimmäinen museojuna ajettiin Sohvin vetämänä Forssasta Humppilaan elokuussa 1971.
- Email: info [at] museorautatieyhdistys.fi
- Puh: (03) 433 3235
- Kiipuntie 49, 31630 Minkiö
- Johtokunta 2023
- Y-tunnus: 0402983-9
- Laskutusohjeet
- Perustettu: 26.11.1971