Nyt siis höyryveturi HKR 5:n, Sohvin kunnostustyöt ovat alkaneet Museorautatien konepajalla. Tulevan talvikauden aikana Sohvin vuotavat vesitankit korjataan, veturin hytti palautetaan alkuperäiseen asuunsa ja veturille tehdään perusteellinen yleishuolto.

Sohvi maalataan keväällä kauttaaltaan valmistajanlaatan alta paljastuneella tummemman sinisellä sävyllä. Ensi vuonna Sohvi on ollut Museorautatien palveluksessa jo komeat 50 vuotta, sillä Suomen ensimmäinen museojuna ajettiin Sohvin vetämänä Forssasta Humppilaan elokuussa 1971.

Sivukuva sinisestä höyryveturista, jonka sivuvesitankki on poistettu paikaltaan.
Seinäpaneelit, sivuikkuna yläkiskoineen , päätypuut ja kaapit on irrotettu. Sekä etuikkuna, takaikkunan ritilä, valmistajanlaatta ja numero. Hikikahva on irti, hiekkavipu myös. Kuva: Marko Laine 27.11. 2020.
Sininen vesitankki on nostettu höyryveturin vierelle betonilattialle.
Oikenapuoleinen vesitankki on nyt irti ja lattialla. Kuva: Marko Laine 27.11. 2020.
Höyryveturin kylkikuva ilman vesitankkia. Tankin takana olleet ruosteiset kattilapellit näkyvät hyvin.
Vesitankin takaa paljastuu ruostuneita kattilapeltejä, jotka on tarkoitus remontin yhteydessä maalata. Kuva: Marko Laine 27.11. 2020.
Hytin seinästä on poistettu valmistajanlaatta, ja sen alta löytyi jäämiä vanhasta tummansinisestä väristä.
Valmistajanlaatan ja numeron alta paljastui alkuperäinen väri! Ko. osat eivät ilmeisesti ole olleet koskaan irti maalausten yhteydessä? Väri on pitkälti HKR2-vaunun mukainen. Valmistajakuva kielii myös mustasta kattilasta ja kuvun vaipasta. Nämä löydökset ovat historiallisesti mahtavia. Kuva: Marko Laine 27.11. 2020.