Veturi valmistuneena juuri Jokioisilta Minkiölle vedetyn juhlajunan jälkeen. Veturi saatiin ajoissa valmiiksi, vaikka viimeisiä säätöjä tehtiin vielä puolituntia ennen juhlajunan lähtöaikaa.
Juhlajuna ajettiin Rautateiden kulttuuriperintö -juhlaseminaarin osallistujille. Seuraavana päivänä lauantaina 21.8. ajettiin juhlajunia suurelle yleisölle.
HKR5 höyryveturin halostus remontin jälkeen ja ennen seuraavana päivänä ajettavaa juhlajunaa. Halostuksen aloitus venähti pitkälle ja syyskesän pimeys ehti laskeutua Minkiön varikolle. Valoa halostukseen saatiin Valmetin Move21 dieselveturin valonheittimestä. Kuva: Tuukka Selkälä 19.8. 2021.HKR5 Museorautatien 50-vuotisjuhlajunan vetäjänä. Kuvan juna on JR11 jarruvaunua luukuunottamatta täysin sama, kuin Suomen ensimmäinen 21.8. 1971 ajettu museojuna. Kuva: Jussi Tepponen 20.8. 2021.