JR 1 matkustajavaunun uudelleenrakennus
Tässä blogissa seurataan Jokioisten rautatien matkiustajavaunun numero 1 uudelleenrakennusta. Vaunun runko ja telit ovat alkuperäiset, mutta koko kori rakennetaan uudelleen vanhojen kuvien ja piirustusten avulla. mallina on myös ainoa säästynyt Jokioisten rautatien matkustajavaunun pätkä.
Historiaa
Jokioisten rautatiellä oli käytössään vuosina 1898 - 1954 kolme matkustajavaunua, joista kaksi oli yhdistettyjä II ja III luokan vaunuja ja yksi vaunu oli kokonaan III luokan vaunu. Vaunujen metallisen rungon ja telit valmisti englantilainen Leeds Forge & Co ja matkustajavaunujen korit rakensi Hietalahden laivatelakka (Sandvikens Skeppsdocka) Helsingissä vuonna 1898.
Jokioisten rautatien matkustajaliikenne päättyi vuonna 1954, jolloin matkustajavaunujen korit hävitettiin ja vaunujen metalliset rungot muutettiin avonaisiksi tavaravaunuiksi. Tavaraliikenteen päätyttyä vuonna 1974 nämä tavaravaunut ostettiin museorautatien omistukseen.
Kunnostustavoitteet
Nyt aloitetun projektin ajatuksena on rakentaa historiallinen kopio Jokioisten rautatien matkustajavaunusta numero 1. Projekti alkoi elokuussa 2013 vuonna 1898 valmistuneen metallisen vaununrungon kunnostuksella. Vuoden 2015 aikana aloitettiin vaunun pienosien, kuten tammisten ikkunoiden ja niiden sisäkehysten valmistaminen. Sepältä tilattiin käsintaotut metalliset penkinjalat ja ensimmäinen alkuperäisenmallinen penkki valmistui syyskuun alussa.
Projektin seuraava on matkustajavaunun puisen korin rakennustyöt, Ne joudutaan tekemään talkootyötä Museorautatiellä, koska emme saaneet tarpeeksi avustusta, jotta vaunu oiisi voitu rakennuttaa ulkopuolisessa yrityksessä. Talkootyönä tehtynä rakennustyöt kestävät kauemmin ja valmis vaunu arvioidaan saatavan museoliikenteeseen kesäksi 2021.
Nyt rakennettavan vaunun ulkoasu tulee noudattamaan Jokioisten rautatien matkustajavaunujen myöhempää ulkoasua, sillä vuoden 1898 alkuperäinen korin peltivuoraus korvattiin puupaneloinnilla 1920-luvun alussa, jolloin myös vaunun sisätiloihin asennettiin tuolloin muodissa ollut vanerointi
Mikä päivä sopisikaan paremmin Jokioisten rautatien matkustajavaunun viralliseksi käyttöönottopäiväksi, kuin lauantai 21.8.2021, jolloin tuli kuluneeksi tasan 50 vuotta siitä kun Suomen ensimmäinen museojuna kulki Jokioisten rautatiellä Forssasta Jokioisten ja Minkiön kautta Humppilaan ja takaisin.
Nyt vuosien työ on päättynyt ja matkustajat voivat kokea miltä matkustaminen Jokioisten rautatien matkustajavaunuissa tuntui 1920-luvulla ja sen jälkeen aina 1950-luvulle saakka.
Vaunun myötä voidaan Jokioisten Museorautatiellä liikennöidä pitkästä aikaa myös alkuperäisellä Jokioisten rautatien sekajunalla, johon yleensä kuului 2 kpl Jokioisten rautatien matkustajavaunuja, JR11 junailijan vaunu ja lämmitetty umpivaunu JR 54, sekä sekalainen määrä tavaravaunuja.
Tänään uusi replikavaunumme pääsi ensimmäiselle tekniselle koeajolle Minkiöltä Humppilaan ja takaisin. Kaikki sujui kaikin puolin hyvin.
Vaunun korin valmistuttua oli aika tehdä remontti vaunun teleille. telit raapattiin puhtaaksi, pestiin ja maalattiin. Samalla niihin tehtiin tarvittavat huoltotyöt, mm voiteluharjat uusittiin.
Alla olevissa kuvissa on huollettu ja ehostettu Leeds Forge vuonna 1899 valmistama teli matkustajavaunu JR 1:n alla odottamassa rungon laskemista paikoilleen. Lisäksi talven aikana on näprätty villalangasta mustekalalta näyttäviä liukulaakereiden voitelutyynyjä.
Tässä muutamia sisäkuvia ja yksityiskohtia. Tämän blogin alusta voi katsoa mikä oli projektin lähtötilanne 30.12.2015, jolloin joulun välipäivinä rakennettiin lattiaa.
Ainakin sisätiloiltaan. Museorautatiellä vuoden 2015 lopulla aloitettu Jokioisten rautatien matkustajavaunun numero 1 uudelleenrakennusprojekti saavutti tänään merkittävän virstanpylvään, kun vaunun sisätilat valmistuivat. Vaunu on rakennettu 1920-luvun asuun. Vielä on jäljellä vaunun ulkoseinien ja päätysiltojen maalaus sekä telien huolto ja maalaus. Vaunu pääsee kesällä palvelemaan asiakkaitamme museojunaliikenteessä.
Tässä muutamia sisäkuvia ja yksityiskohtia. Tämän blogin alusta voi katsoa mikä oli projektin lähtötilanne 30.12.2015, jolloin joulun välipäivinä rakennettiin lattiaa.
Jokioisten rautatien matkustajavaunun replikan rakennustyöt ovat edenneet viimeistelyvaiheeseen, joka on aina mielenkiintoista, mutta samalla ehkä myös haastavinta. Tänään saatiin paikoilleen ensimmäiset päätykaiteen käsinpunotut metalliverkot sekä matkustamotiloissa ilmanvaihtoventtiileitä sisäkattoon.
Lauantai-illan tunnelmaa. Rakenteilla olevan Jokioisten rautatien matkustajavaunun sisävaloja päästiin tänään kokeilemaan ensimmäistä kertaa.
Vuosina 1921-22 uudelleenrakennettiin Jokioisten rautatien matkustajavaunut Jokioisten rautatien Forssan korjaamolla. Silloin vaunujen metallivuoraus vaihdettiin pystypaneeliin ja vaunujen sisäosat vaneroitiin ja vaunuihin asennettiin sähkövalot. Oheiset kaksi valokuvaa voisivat siten olla hyvin Forssan talleita vuonna 1921 otettuja kuvia!
Jokioisten rautatien matkustajavaunun replikan rakennustyöt ovat edenneet. Sisäpinnat ovat lähes valmiita ja lakkihyllytkin ovat valmistuneet. Seuraavaksi on vuorossa vaunun sähkövalaistuksen asennustyöt. Vaunu on tarkoitus saada valmiiksi ja museojunaliikenteen käyttöön kesäksi.
Minkiön asemalla valmistaudutaan ensi viikolla tehtäviin kuvauksiin. Jokioisten rautatien matkustajavaunujen 1 ja 3 uudisrakenteet tapaavat ensi kertaa toisensa. Viimeksi nämä matkustajavaunut ovat olleet yhdessä vuonna 1954, mutta henkilöliikenteen lakkautuksen jälkeen vaunujen puiset korit tuhottiin ja metalliset rungot saivat uuden elämän tavaravaunuina.
Museorautatiellä on rakenteilla Jokioisten rautatien matkustajavaunun numero 1:n replika, jonka runko ja telit ovat alkuperäiset vuodelta 1898. Jokioisten rautatiellä oli käytössään kolme matkustajavaunua, joiden metalliset rungot ja telit valmisti englantilainen Leeds Force Company. Vaunujen puiset korit ja sisustuksen valmisti Hietalahden Sulkutelakka Helsingissä. Vaunut uudistettiin 1920-luvulla ja ne olivat käytössä aina matkustajaliikenteen päättymiseen, vuoteen 1954 asti. Tämän jälkeen vaunujen korit hävitettiin ja rungot muutettiin tavaravaunuiksi.
Nyt rakenteilla olevaa matkustajavaunun historiallista kopiota on rakennettu hiljalleen kolmen vuoden aikana muun toiminnan ohessa. Vaunu rakennetaan 1920-luvun asuun. Tuleva talvi käytetään viimeistelytöihin ja vaunu on tarkoitus saada liikenteeseen asiakkaidemme iloksi kesällä 2021.
Jokioisten rautatien matkustajavaunun replikan rakennustyöt edistyvät hiljalleen. Tällä hetkellä vaunun sisällä asennetaan katto- ja seinälistoja ja ulkopuolella vaunusilloille on rakennettu alkuperäisenmalliset päätykaiteet. Tavoitteena on, että vaunu saataisiin esittelykuntoon Höyryfestivaaleille. Tänä vuonna tulee kuluneeksi 120 vuotta liikenteen aloittamisesta Jokioisten rautatiellä, joten uus-vanhan vaunun saaminen museojunaliikenteen käyttöön sopii hyvin juhlavuoteen.
Viime viikonloppua vietettiin aurinkoisessa säässä. Kevään lähestyessä Museorautatie valmistautuu alkavaan liikennekauteen ja Minkiön museovarikolla paiskittiinkin ahkerasti talkootöitä koko viikonlopun ajan. Höyryveturi Sohvia valmisteltiin keväällä koittavaan täyskatsastukseen purkamalla höyrykattilan osia sekä huoltamalla veturia.
Rakenteilla olevaan Jokioisten rautatien matkustajavaunun replikassa tehtiin töitä sekä sisätiloissa että korin ulkoseinissä. Suurempi matkustajaosasto alkaa olla seinä- ja kattolistoja, valaisimia ja lakkihyllyjä vaille valmis. Toki tarvitaan vielä maalaus- ja lakkaustöitä. Ulkopuolen päätyseinien pellitykseen asennettiin alkuperäisenmalliset puolipyöreät saumalistat, jotka jouduttiin tilaamaan Italiasta asti.
Kevät ja aktiivisempi talkookausi lähestyvät! Minkiön museovarikolla on talvikuukaudet vietetty hiljaiseloa ja talkoita on tehty lähinnä uuden replikavaunun rakennustöiden sekä Tu4-dieselveturin huoltotöiden parissa.
Paljon aikaa on vienyt vaunun seinien, ovien ja listojen lakkaaminen. Lakka on sivelty todella monta kerrosta. Lakkauksien välillä lakattu pinta on pitänyt siklata tai hioa tasaiseksi ja sen jälkeen kaikki pöly pyyhkiä pois pinnoilta. Tässä hommassa ei voi muuta todeta, kuin hiljaa hyvää tulee.
Jokioisten Museorautatien yhtenä tehtävänä on säilyttää ja esitellä vanhoja perinteitä ja työtapoja. Yksi esimerkki vanhasta työtavasta ja tyylistä on puisten pintojen ootraaminen, jossa alkuperäiseen pintaan tehdään maalaamalla uusi puukuviointi. Näin esimerkiksi mänty tai koivu saadaan muuttumaan arvokkaaksi tammipinnaksi. Oheisissa kolmessa kuvassa esitellään, miten oven koivuvaneriin saadaan tumma tammipinta:
- Lakatusta koivuvanerista hiotaan lakan kiiltävä pinta pois maalin paremman tarttumisen takaamiseksi.
- Hiottu pinta maalataan pohjavärillä, joka kuivuttuaan hiotaan hieman karkeaksi.
- Oluesta ja maalijauheista (tai vaihtoehtoisesti piimästä, maalijauheista ja etikasta) sekoitettu ja sävytetty ootrausmaali sivellään oven pintaa ja kostea pinta kuvioidaan pitkäharjaisella pensselillä piiskaamalla sekä piirtämällä puiden syitä erilaisilla kammoilla. Mikäli ootrauskuviointi ei ole toivotunlainen, se pestään vedellä pois. Kun saavutetaan haluttu kuvio, sen annetaan kuivua ja lopuksi pinta lakataan kahteen-kolmeen kertaan.
Museorautatiellä on paiskittu töitä vuodenvaihteen molemmin puolin. Vaunupuolella ovat jatkuneet Jokioisten rautatien matkustajavaunun replikan rakennustyöt. Matkustamon sisäseiniä on hiottu ja lakattu ja sisäkattoa maalattu. Vaunun puolivälissä olevan käymäläkopin seinät saatiin valmiiksi ja ovi paikoilleen. Myös matkustamon käymälästä erottava liukuovi saatiin viikonloppuna koeasennettuna paikoilleen. Vaunun rakennustöitä jatketaan koko talvikauden ja kevään ajan.
Museorautatiellä rakenteilla oleva Jokioisten rautatien matkustajavaunun replika-projekti etenee: vanhantyylinen massakatto valmistui ja vaunun korirakenteita suojanneet muovit voitiin poistaa. Katolle on asennettu perinteisenmalliset, valurautaiset torpedotuulettimet.
Jokioisten rautatien matkustajavaunun replikan rakennustyöt jatkuvat. Aurinkoinen kevätpäivä mahdollisti korin maalausta. Vaunun sisällä valmistuvat pikkuhiljaa tuulikaapit ovineen. Seuraavaksi vaunun katolle asennetaan metalliset torpedotuulettimet ja kesäkuussa tehdään alkuperäisentyylinen massakatto.
Museorautatiellä rakenteilla olevaan Jokioisten rautatien matkustajavaunun replikaan saapui tänään viimeiset puuosat, jotka on teetetty ulkopuolisessa yrityksessä. Vaunuun tulee yhteensä viisi sisäovea: kaksi ikkunallista eteisen ovea, yksi liukuovi, yhdet saluunaovet sekä käymälän ovi. Vaunun ulkokatto saatiin tehtyä edellisenä viikonloppuna ja myös puiset vaunun päätysillat ovat lähes valmiit.
Vaunun sisäkatto on ja katon eristys on saatu valmiiksi. Seuraavana on vuorossa ulkokaton raknetaminen ponttilaudasta ja massakaton asentaminen.
Minkiön korjaamohallissa on paiskittu pienellä porukalla töitä koko talven ajan. Tu4-dieselveturin vaihteistoremontti on edennyt nyt veturin kokoamisvaiheeseen.
Jokioisten rautatien matkustajavaunun replikan rakentaminen on myös edistynyt hyvin ja kevään ohjelmassa on mm. ulkokaton ja vaunusiltojen rakenteiden rakentaminen, sisäpuolen asennus- ja viimeistelytöitä sekä runsaasti maalaus- ja lakkaustyötä. Kevään edetessä talkootöiden määrä lisääntyy, sillä sisällä tehtävien korjaus- ja rakennustöiden lisäksi ohjelmaan tulevat myös kaikki pakolliset ulkotyöt ja kaluston huollot, jotka on tehtävä ennen liikennekauden alkamista.
Talkoita järjestetään näin kevätkaudella pääsääntöisesti joka viikonloppu. Tervetuloa reippailemaan mukaan talkoisin! Jokaisen työpanos on tärkeä ja jo yksikin tehty (lisä)talkoopäivä vie museorautatiekokonaisuutta taas askeleen verran eteenpäin.
Museorautatiellä rakenteilla oleva Jokioisten Rautatien matkustajavaunun replika sai tänään yllensä ensimmäisen maalikerroksen. Kummasti näyttää heti paljon valmiimmalta, vaikka työtä on vielä edessä satoja talkootunteja.
Vuoden ensimmäisen viikon aikana Museorautatien korjaamohallissa urakoitiin koko viikon ajan. Rakenteilla olevan Replika-vaunun korin ulkopanelointi saatiin valmiiksi ja myös sisäkatto on paikoillaan. Seuraavana vuorossa on ulkokaton ja päätyjen vaunusiltojen rakentaminen sekä vaunun sisäseinien rakentelua.
Pitkien pyhien aikana ehtii hyvin perinteisen joulunvieton lisäksi myös nikkaroimaan. Museorautatiellä rakenteilla olevaan Jokioisten rautatien matkustajavaunun replikaan asennettiin Tapaninpäivän ja tiistain 27.12. aikana ulko-ovet sekä rakennettiin päätyseinien runkorakenteet. Loppiaisviikonloppuna työt jatkuvat.
Viikonlopun aikana Museorautatiellä rakenteilla olevan Jokioisten rautatien matkustajavaunun replikan rakennustyöt etenivät mukavasti ja vaunun toinen kylki on nyt valmis ja odottelee maalipintaa yllensä.
Viikonlopun aikana Jokioisten rautatien matkustajavaunun replikan rakentaminen edistyi niin sisätilojen kuin myös ulkoseinien osalta. Sunnuntaina päästiinkin naulaamaan ensimmäiset ulkoseinän paneelit paikoilleen. Vaunun ulkoasu alkaa pikkuhiljaa hahmottumaan.
Jokioisten rautatien matkustajavaunun replikan rakennustyöt ovat edenneet sekä sisä- että ulkopuolelta. Matkustajaosastojen ikkunat sisäkehyksineen on nyt asennettu. Ulkopuolen lämpöeristeet saivat suojaksensa tervapaperia, jonka päälle tulee seuraavaksi seinäpanelointi.
Jokioisten rautatien replika-matkustajavaunun rakennustyöt etenevät hiljalleen Minkiön korjaamohallissa. Tällä hetkellä on käynnissä ikkunoiden ja sisäkehysten asentaminen.
Syksyn ja alkutalven aikana toivotaan innokkaita talkoolaisia mukaan vaunutalkoisiin, jotta meillä olisi mahdollisuuksia saada vaunu vuoden 2017 aikana valmiiksi. Luvassa on mm. tervapaperin kiinnittäminen ulkoseinään eristevillan suojaksi, seinäpaneloinnin asentaminen ja maalaaminen, sisä- ja ulkokattojen asentaminen sekä runsaasti pintojen lakkaamista. Myös päätyseinien rakentaminen ja ovien asentaminen tapahtuu loppuvuoden aikana. Myös vaunuun tulevat telit tulisi huoltaa ja kunnostaa tulevan talven aikana.
Kun korityöt saadaan valmiiksi, voidaan keskittyä vaunun sisätilojen viimeistelyyn sekä telien kunnostamiseen. Vaunutalkoista saat lisätietoa marko.laine(ät)jokioistenmuseorautatie.fi tai Museorautatien talkookalenterista http://museorautatieyhdistys.fi/fi/talkoot
Omaa osamattomuuttaan ei tarvitse pelätä, Kukaan ei ole seppä syntyessään, mutta harjoittelemalla kädentaidotkin kohenevat. Lisäksi yhdessätekeminen on mukavaa ja ensi vuonna on sitten mahdollista päästä nauttimaan myös oman työn tuloksista. Tervetuloa talkoisiin!
Kesäkuun loppupuolella ja heinäkuun alkupuolella on Museorautatiellä ahkeroitu melkoisesti. Radankorjauksen ja höyryfestivaalivalmistelujen lisäksi Jokioisten rautatien matkustajavaunun replikan rakentaminen on edistynyt. Vaunun sisäseinät on saatu vaneroitua, ensimmäiset ikkunat sovitettua paikoilleen ja myös korin ulkopanelointia on aloiteltu.
Viime viikon aikana Minkiön aseman sauna ja vesitorni saivat uuden ilmeen, kun ne maalattiin kokonaan itsekeitetyllä punamultamaalilla ja myös kaikki valkoiset koristelaudat saivat uuden maalipinnan. Asema-alue alkaa hiljalleen valmistautua kesän suurimman tapahtuman, Minkiön Höyryfestivaalin (30.-31.7.) viettoon.
Replika-vaunun korin rakennustyöt etenevät hiljalleen. Kesällä tosin projektiin ei hirveästi riitä resursseja, kun muutakin tekemistä Museorautatiellä on niin paljon. Toivottavasti syksyllä taas saadaan projektiin vauhtia ja lisää talkoolaisia.
Vaunun seinät on saatu eristettyä ja vaneroitua sisäpuolelta. Ulkoseinien paneelointia on myös aloitettu ja ensimmäisiä ikkunoita sovitettu paikoilleen.
Kauniina kevätpäivänä vaunu pääsi ensimmäistä kertaa ulkoilemaan korjaamohallin edustalle. Vaunun penkit on jo saatu aseteltua paikoilleen.
Jokioisten rautatien matkustajavaunun kopion eli replikan rakennustyöt ovat edenneet mukavasti talven ja alkukevään aikana. Sisäpuolen seinien vaneriverhoilusta on nyt tehty noin puolet. Viime viikolla vaunun korirakenteisiin laitettiin ensimmäiset eristevillat ja vaunun III luokan penkit nostettiin vaunuun sisälle. Penkit on valmistettu käsityönä ja penkkien metalliset jalat on takonut seppä alkuperäisen mallin mukaisesti. Vaunun puinen lattia on saanut jo ensimmäisen maalikerroksen, mutta rakennustöiden ajaksi lattia on suojattu matoilla kolhujen välttämiseksi. Vaunun tammesta valmistetut ikkunankehykset on lasitettu ja lakattu ja odottavat nyt asentamista.
1920-luvun asuun tulevan vaunun rakennustyöt jatkuvat kevään ja kesän aikana ja mikäli kaikki sujuu suunnitelmien mukaan, saataneen tämä vaunu museojunaliikenteen käyttöön kesällä 2017. Edessä on kuitenkin vielä paljon talkootunteja ja lukuisia työvaiheita.
Hiihtolomaviikolla ei Minkiön korjaamohallissa ole lomailtu, vaan aktiivisten talkoolaisten toimesta on rakennettua uutta Jokioisten rautatien matkustajavaunun replikaa. Uuden 10-metrisen puukorin seinä- ja kattorakenteet ovat jo valmiina, seuraavaksi on vuorossa lattialankutuksen naulaaminen sekä seinävanereiden asentaminen. Vaunun sisustus tulee 1920-luvun asuun, jolloin lakattu vaneripinta oli tyylikästä ja hienoa. Vaunuprojekti valmistunee näillä näkymin kesäksi 2017, mikäli kaikki sujuu suunnitelmien mukaan.
Museorautatien uuden Jokioisten rautatien matkustajavaunu numero 1:n replikan rakennustyöt etenevät nyt mukavaa vauhtia. Minkiön korjaamohallissa on käynnissä vaunun korin rakentaminen ja samaan aikaan Virossa valmistuu alkuperäisenmalliset penkit ja ikkunat.
Kuluneen viikonlopun aikana saatiin uuden replika-matkustajavaunun lattiarakenteisiin eristevillat paikoilleen sekä ensimmäinen osa korin runkorakenteita pystytettyä.
Joulun välipäivinä uuden matkustajavaunun rakennustyöt nytkähtivät konkreettisesti eteen päin, kun kunnostetun vaununrungon päälle alkoi vaunun lattian rakentaminen.
Vaunun runko on nyt valmiina, puutavara ja eristeet hankittu ja vaunun korin rakenus voi alkaa. Ensimmäiseksi on tarkoitus rakentaa vaunun lattia.
Sepältä tilattujen käsintaottujen metallisten penkinjalkojen päälle valmistunut ensimmäinen alkuperäisenmallinen penkki on valmistunut alihankkijallamme. Vaunun rakennusprojekti on nyt päässyt kunnolla alkuun.
Jokioisten rautatien matkustajavaunun kunnostettu runko pääsi höyryveturin vetämänä Humppilan kalustohallista Minkiön asemalle sunnuntaina 31.5. Tälle rungolle on tarkoitus rakentaa historiallinen kopio eli replika Jokioisten rautatien matkustajavaunusta numero 1.
- Email: info [at] museorautatieyhdistys.fi
- Puh: (03) 433 3235
- Kiipuntie 49, 31630 Minkiö
- Johtokunta 2023
- Y-tunnus: 0402983-9
- Laskutusohjeet
- Perustettu: 26.11.1971