Kalenterissa ei tapahtumia.

JR 1 matkustajavaunun uudelleenrakennus

Tässä blogissa seurataan Jokioisten rautatien matkiustajavaunun numero 1 uudelleenrakennusta. Vaunun runko ja telit ovat alkuperäiset, mutta koko kori rakennetaan uudelleen vanhojen kuvien ja piirustusten avulla. mallina on myös ainoa säästynyt Jokioisten rautatien matkustajavaunun pätkä.

Kaksi tyttöä puisen matkustajavaunun päätysillan portailla.
Kaksi matkustajatyttöä vaunun portailla ja taustalla näkyy moottorivaunua varten hankittu kevyt matkatavaravaunu nro 12. Veturina on tarkkan katsoessa jompi kumpi Tubize, joten kuva on otettu 1947 tai sen jälkeen. Museorautatieyhdistys ry arkisto, kuva n:o 2186.

Historiaa

Jokioisten rautatiellä oli käytössään vuosina 1898 - 1954 kolme matkustajavaunua, joista kaksi oli yhdistettyjä II ja III luokan vaunuja ja yksi vaunu oli kokonaan III luokan vaunu. Vaunujen metallisen rungon ja telit valmisti englantilainen Leeds Forge & Co ja matkustajavaunujen korit rakensi Hietalahden laivatelakka (Sandvikens Skeppsdocka) Helsingissä vuonna 1898.

Jokioisten rautatien matkustajaliikenne päättyi vuonna 1954, jolloin matkustajavaunujen korit hävitettiin ja vaunujen metalliset rungot muutettiin avonaisiksi tavaravaunuiksi. Tavaraliikenteen päätyttyä vuonna 1974 nämä tavaravaunut ostettiin museorautatien omistukseen.

Kunnostustavoitteet

Nyt aloitetun projektin ajatuksena on rakentaa historiallinen kopio Jokioisten rautatien matkustajavaunusta numero 1. Projekti alkoi elokuussa 2013 vuonna 1898 valmistuneen metallisen vaununrungon kunnostuksella. Vuoden 2015 aikana aloitettiin vaunun pienosien, kuten tammisten ikkunoiden ja niiden sisäkehysten valmistaminen. Sepältä tilattiin käsintaotut metalliset penkinjalat ja ensimmäinen alkuperäisenmallinen penkki valmistui syyskuun alussa.

Projektin seuraava on matkustajavaunun puisen korin rakennustyöt, Ne joudutaan tekemään talkootyötä Museorautatiellä, koska emme saaneet tarpeeksi avustusta, jotta vaunu oiisi voitu rakennuttaa ulkopuolisessa yrityksessä. Talkootyönä tehtynä rakennustyöt kestävät kauemmin ja valmis vaunu arvioidaan saatavan museoliikenteeseen kesäksi 2021.

Nyt rakennettavan vaunun ulkoasu tulee noudattamaan Jokioisten rautatien matkustajavaunujen myöhempää ulkoasua, sillä vuoden 1898 alkuperäinen korin peltivuoraus korvattiin puupaneloinnilla 1920-luvun alussa, jolloin myös vaunun sisätiloihin asennettiin tuolloin muodissa ollut vanerointi


Mikä päivä sopisikaan paremmin Jokioisten rautatien matkustajavaunun viralliseksi käyttöönottopäiväksi, kuin lauantai 21.8.2021, jolloin tuli kuluneeksi tasan 50 vuotta siitä kun Suomen ensimmäinen museojuna kulki Jokioisten rautatiellä Forssasta Jokioisten ja Minkiön kautta Humppilaan ja takaisin.

Nyt vuosien työ on päättynyt ja matkustajat voivat kokea miltä matkustaminen Jokioisten rautatien matkustajavaunuissa tuntui 1920-luvulla ja sen jälkeen aina 1950-luvulle saakka.

Vaunun myötä voidaan Jokioisten Museorautatiellä liikennöidä pitkästä aikaa myös alkuperäisellä Jokioisten rautatien sekajunalla, johon yleensä kuului 2 kpl Jokioisten rautatien matkustajavaunuja, JR11 junailijan vaunu ja lämmitetty umpivaunu JR 54, sekä sekalainen määrä tavaravaunuja.

Ruskea puukorinen matkustajavaunu junassa punaisen puisen Minkiön aseman edessä aurinkoisena kesäpäivänä.
JR 1 matkustajavaunu ensimmäistä kertaa aikataulunmukaisessa junassa la 21.8.2021 Jokioisten Museorautatien täyttäessä 50-vuotta. Kuva: Marko Laine 21.8.2021.

Tänään uusi replikavaunumme pääsi ensimmäiselle tekniselle koeajolle Minkiöltä Humppilaan ja takaisin. Kaikki sujui kaikin puolin hyvin.

Vihreä-keltainen dieselveturi vetää ruskeaa puurunkoista vaunua korkean ratapenkereen päällä taustalla sininen taivas ja penkereen reunoja koristaa keväinen ruskea ruoho.
JR 1 matkustajavaunu Saustilan rummun päällä. Vaunmua veti uskollinen työjuhta TU-4 dieselveturi. Kuva: Marko Laine 19.4. 2021.
Musta soikea valettu valmistajanlaatta.
Vaunun rungon valmistajanlatta. Laatassa lukee: "Fox's patent pressed steel frame plates. Leeds Forge Co Ltd Builders 1898". Kuva: Marko Laine 19.4. 2021.
Vihreäkeltainen dieselveturi vetää ruskeaa puukorista matkustajavaunua pitkässä ylämäessä aurinkoisessa säässä.
Koeajojuna Huhdin- eli Kaaponmäessä. Kuva: Marko Laine 19.4. 2021.
Ruskea puukorinen matkustajavaunu asemalla. Vieressä näkyy keltainen asemarakennus ja kauempana dieselveturi.
Vaunu ensimmäistä kertaa Humppilan uudella asemalla. Junan veturia ajetaan juuri vaunun ympäri. Kuva: Marko Laine 19.4. 2021.
Vaunun päätysillan mustia tolppia ja niiden kiehkuroilla koristeltuja yläpäitä. Ruskean oven ikkunasta näkyy vaunun läpi ja vaunun toisella puolella oleva dieselveturi.
Vaunun päätysiltaa ja ovi-ikkunoiden läpi näkyvä junan veturi. Kuva: Marko Laine 19.4. 2021.

Vaunun korin valmistuttua oli aika tehdä remontti vaunun teleille. telit raapattiin puhtaaksi, pestiin ja maalattiin. Samalla niihin tehtiin tarvittavat huoltotyöt, mm voiteluharjat uusittiin.

Alla olevissa kuvissa on huollettu ja ehostettu Leeds Forge vuonna 1899 valmistama teli matkustajavaunu JR 1:n alla odottamassa rungon laskemista paikoilleen. Lisäksi talven aikana on näprätty villalangasta mustekalalta näyttäviä liukulaakereiden voitelutyynyjä.

Tässä muutamia sisäkuvia ja yksityiskohtia. Tämän blogin alusta voi katsoa mikä oli projektin lähtötilanne 30.12.2015, jolloin joulun välipäivinä rakennettiin lattiaa.

Villalangasta tehty tuhtajalkaista mustekalaa muistuttava harmaa voitelutyyny.
Villalangasta tehty liukulaakereiden voitelutyyny. Kuva: Marko Laine 16.4. 2021.
Musta juuri maalattu teli vaunun alla.
Vaunun huollettu ja vastamaalattu Leedsin valmistama teli. Kuva: Marko Laine 16.4. 2021.

Ainakin sisätiloiltaan. Museorautatiellä vuoden 2015 lopulla aloitettu Jokioisten rautatien matkustajavaunun numero 1 uudelleenrakennusprojekti saavutti tänään merkittävän virstanpylvään, kun vaunun sisätilat valmistuivat. Vaunu on rakennettu 1920-luvun asuun. Vielä on jäljellä vaunun ulkoseinien ja päätysiltojen maalaus sekä telien huolto ja maalaus. Vaunu pääsee kesällä palvelemaan asiakkaitamme museojunaliikenteessä.

Tässä muutamia sisäkuvia ja yksityiskohtia. Tämän blogin alusta voi katsoa mikä oli projektin lähtötilanne 30.12.2015, jolloin joulun välipäivinä rakennettiin lattiaa.

Sisäkuvaa matkustajvaunusta. Puupenkit lakkihyllyineen ovat valmiita samoin seinien lakkaus ja katon maalaus.  Vaunun kattoon asennetut vanhanmalliset sähkövalot valaisevat vaunua.
Sähkövalot valaisevat vaunua. Kuva kohti vaunun keskellä olevaa vaunun käymälää. Kuva: Marko Laine 7.4. 2021.
Sisäkuvaa matkustajvaunusta. Puupenkit lakkihyllyineen ovat valmiita samoin seinien lakkaus ja katon maalaus. Kuvaa avoimelle ulko-ovlle päin. Vaunun kattoon asennetut vanhanmalliset sähkövalot valaisevat vaunua.
Kuva kohti vaunun Forssan pään ovea. Kuva: Marko Laine 7.4. 2021.
Sisäkuvaa matkustajvaunusta. Puupenkit lakkihyllyineen ovat valmiita samoin seinien lakkaus ja katon maalaus. Vaunussa on lkukuisia ootrattuja ovia.
12 metriä pitkässä vaunussa on yhteensä 7 ovea, joista 5 tavallista, 1 liukuovi ja yhdet saluunaovet. Kuva: Marko Laine 7.4. 2021.
Sisäkuvaa matkustajvaunusta. Puupenkit lakkihyllyineen ovat valmiita samoin seinien lakkaus ja katon maalaus. Kuvaa ulko-ovlle päin. Vaunun kattoon asennetut vanhanmalliset sähkövalot valaisevat vaunua.
Sähkövalot valaisevat vaunua. Kuva kohti vaunun Forssan pään ovea. Kuva: Marko Laine 7.4. 2021.
Sisäkuvaa matkustajvaunun tuulikaapista. seinät ovat lakattua koivuvaneria ja ovet ootrattuja peiliovia.
Tuulikaapissa on sekä sisä-, että ulko-ovet. Kuva: Marko Laine 7.4. 2021.
Sisäkuvaa matkustajvaunun sallunanovista. Puupenkit lakkihyllyineen ovat valmiita samoin seinien lakkaus ja katon maalaus.
Saluunanovet tupakoivien ja tupakoimattomien osaston välillä. Kuva: Marko Laine 7.4. 2021.
Musta puusta ja kumista tehty ovistoppari harmaata lattiaa vasten.
Ovistoppari. Näin tuulikaapin ovi ei kolhi vaunun seinää. Puisessa stopparissa on kumi, joka vaimentaa oven kolahduksen. Kuva: Marko Laine 7.4. 2021.
Vaunun puiset kaarevat lakatut penkit, joilla on metallijalat.
Vaunun istuimet on valmistettu alkuperäisen, vuoden 1898 mallin mukaisesti. Teräksiset jalat ovat sepän takomia. Kuva: Marko Laine 7.4. 2021.
Vaunun uusivanha pellistä tehty pyöreä valaisin.
Jokioisten rautatien matkustajavaunuihin rakennettiin 1920-luvulla sähkövalot ja nyt tämä rakenteilla oleva vaunun replika on tehty tuohon 20-luvun asuun. Kuva: Marko Laine 7.4. 2021.

Jokioisten rautatien matkustajavaunun replikan rakennustyöt ovat edenneet viimeistelyvaiheeseen, joka on aina mielenkiintoista, mutta samalla ehkä myös haastavinta. Tänään saatiin paikoilleen ensimmäiset päätykaiteen käsinpunotut metalliverkot sekä matkustamotiloissa ilmanvaihtoventtiileitä sisäkattoon.

Matkustajavaunun päätysilta, jossa metalliset putkikaiteet. Oikena puolen kaiteiden väliin on pingotettu käsin punottu metalliverkko, jossa vinoneliön muotoiset verkon silmät vuorottelevat pidempien kolmen verkon silmän kokoisten silmien kanssa
Humppilan pään päätysillan ensimmäinen käsin punottu alkuperäisen kaltainen verkko on asennettu paikoilleen. Kuva: Marko Laine 7.3. 2021.
Valkoisessa sisäkatossa oleva messinkinen ilmastointiventtiili, joka muistuttaa tuhkakuppia, jonka kesketä töröttää kahva, jota kiertämällä venttiiliä saadaan säädettyä.
Messinkinen sisäkatossa oleva ilmastointiventtiili paikoillaan. Kuva: Marko Laine 7.3. 2021.
Vaunun valkoisessa sisäkatossa oleva laskupuinen sisävalaisin ja messinkinen ilmastointiventtiili
Sisäkattoon asennetut sähkövalaisin ja ilmastointiventtiili. Kuva: Marko Laine 7.3. 2021.

Lauantai-illan tunnelmaa. Rakenteilla olevan Jokioisten rautatien matkustajavaunun sisävaloja päästiin tänään kokeilemaan ensimmäistä kertaa.

Vuosina 1921-22 uudelleenrakennettiin Jokioisten rautatien matkustajavaunut Jokioisten rautatien Forssan korjaamolla. Silloin vaunujen metallivuoraus vaihdettiin pystypaneeliin ja vaunujen sisäosat vaneroitiin ja vaunuihin asennettiin sähkövalot. Oheiset kaksi valokuvaa voisivat siten olla hyvin Forssan talleita vuonna 1921 otettuja kuvia!

Sisäkuvaa matkustajvaunusta. Puupenkit lakkihyllyineen ovat valmiita samoin seinien lakkaus ja katon maalaus. Läpinäkyvät muovisuojat penkeillä paljastavat, että työt ovat vielä kesken. Vaunun kattoon asennetut vanhanmalliset sähkövalot valaisevat vaunua.
Sähkövaloy syttyvät ensimmäistä kertaa sitten 1950-luvun. Kuva kohti vaunun keskellä olevaa vaunun käymälää. Kuva: Marko Laine 6.3. 2021.
Sisäkuvaa matkustajvaunusta. Puupenkit lakkihyllyineen ovat valmiita samoin seinien lakkaus ja katon maalaus. Läpinäkyvät muovisuojat penkeillä paljastavat, että työt ovat vielä kesken. Kuvaa avoimelle ulko-ovlle päin. Vaunun kattoon asennetut vanhanmalliset sähkövalot valaisevat vaunua.
Sähkövalot valaisevat vaunua. Kuva kohti vaunun Forssan pään ovea. Kuva: Marko Laine 6.3. 2021.

Jokioisten rautatien matkustajavaunun replikan rakennustyöt ovat edenneet. Sisäpinnat ovat lähes valmiita ja lakkihyllytkin ovat valmistuneet. Seuraavaksi on vuorossa vaunun sähkövalaistuksen asennustyöt. Vaunu on tarkoitus saada valmiiksi ja museojunaliikenteen käyttöön kesäksi.

Sisäkuvaa matkustajvaunusta. Puupenkit lakkihyllyineen ovat valmiita samoin seinien lakkaus ja katon maalaus. Läpinäkyvät muovisuojat penkeillä paljastavat, että työt ovat vielä kesken.
Sisäkuva vaunusta kohti käymälää ja tupakoivien osastoa. Hattuhyllyt ja sisäpuolen pinnat listoineen alkavat olla valmiita. Kuva: Marko Laine 24.01. 2021.
Sisäkuvaa matkustajvaunusta. Puupenkit lakkihyllyineen ovat valmiita samoin seinien lakkaus ja katon maalaus. Läpinäkyvät muovisuojat penkeillä paljastavat, että työt ovat vielä kesken. Kuvaa avoimelle ulko-ovlle päin.
Sisäkuva vaunusta kohti avointa ulko-ovea. Hattuhyllyt ja sisäpuolen pinnat listoineen alkavat olla valmiita. Kuva: Marko Laine 24.1. 2021.

Minkiön asemalla valmistaudutaan ensi viikolla tehtäviin kuvauksiin. Jokioisten rautatien matkustajavaunujen 1 ja 3 uudisrakenteet tapaavat ensi kertaa toisensa. Viimeksi nämä matkustajavaunut ovat olleet yhdessä vuonna 1954, mutta henkilöliikenteen lakkautuksen jälkeen vaunujen puiset korit tuhottiin ja metalliset rungot saivat uuden elämän tavaravaunuina.

Kaksi ruskeaa puukorista matkustajavaunua Minkiön asemalla.
Ensimmäistä kertaa sitten vuoden 1954 nähtiin tänään kaksi JR:n matkustajavaunua samassa junassa Minkiön asemalla. Kuva: Marko Laine 18.10. 2020.

Museorautatiellä on rakenteilla Jokioisten rautatien matkustajavaunun numero 1:n replika, jonka runko ja telit ovat alkuperäiset vuodelta 1898. Jokioisten rautatiellä oli käytössään kolme matkustajavaunua, joiden metalliset rungot ja telit valmisti englantilainen Leeds Force Company. Vaunujen puiset korit ja sisustuksen valmisti Hietalahden Sulkutelakka Helsingissä. Vaunut uudistettiin 1920-luvulla ja ne olivat käytössä aina matkustajaliikenteen päättymiseen, vuoteen 1954 asti. Tämän jälkeen vaunujen korit hävitettiin ja rungot muutettiin tavaravaunuiksi.

Nyt rakenteilla olevaa matkustajavaunun historiallista kopiota on rakennettu hiljalleen kolmen vuoden aikana muun toiminnan ohessa. Vaunu rakennetaan 1920-luvun asuun. Tuleva talvi käytetään viimeistelytöihin ja vaunu on tarkoitus saada liikenteeseen asiakkaidemme iloksi kesällä 2021.

Ruskea puukorinen matkustajavaunu sisällä korjaamohallissa montun päällä.
JR1 matkustajavaunu Minkiön korjaamohallin vaunupuolella. Päätysiltojen suokaverkot, kytkimet, jarrut, yms odottavat vielä valmistumistaan. Kuva: Marko Laine 10.3. 2020.
Ruskean puukorisen matkustajavaunun pääty päätysiltoineen. O.vi on kustuvasti auki
Vaunun Humppilan puoleiseen päähän on jo asennettu puskin, jotta vaunua on helpompi liikutella. Kuva: Marko Laine 10.3. 2020.
Sisäkuva ja valmistumassa olevasta vunusta. Penkkien päällä on vielä listoja, mutta lakkaus alkaa olla valmis samoin sisäkaton maalipinta.
Vaunu sisältä. Vielö on listotuksi tehtävä ennen vaunun käyttönottoa. Kuva: Marko Laine 10.3. 2020.

Jokioisten rautatien matkustajavaunun replikan rakennustyöt edistyvät hiljalleen. Tällä hetkellä vaunun sisällä asennetaan katto- ja seinälistoja ja ulkopuolella vaunusilloille on rakennettu alkuperäisenmalliset päätykaiteet. Tavoitteena on, että vaunu saataisiin esittelykuntoon Höyryfestivaaleille. Tänä vuonna tulee kuluneeksi 120 vuotta liikenteen aloittamisesta Jokioisten rautatiellä, joten uus-vanhan vaunun saaminen museojunaliikenteen käyttöön sopii hyvin juhlavuoteen.

Ruskea puukorinen matkustajavaunu sisällä kotrjaamohallissa.
Vaunun päätysillat ovat saaneet kaiteet ja sisällä on tehty lisää aikaa vievää listoitustyötä. Kuva: Marko Laine 27.4. 2018.

Viime viikonloppua vietettiin aurinkoisessa säässä. Kevään lähestyessä Museorautatie valmistautuu alkavaan liikennekauteen ja Minkiön museovarikolla paiskittiinkin ahkerasti talkootöitä koko viikonlopun ajan. Höyryveturi Sohvia valmisteltiin keväällä koittavaan täyskatsastukseen purkamalla höyrykattilan osia sekä huoltamalla veturia.

Rakenteilla olevaan Jokioisten rautatien matkustajavaunun replikassa tehtiin töitä sekä sisätiloissa että korin ulkoseinissä. Suurempi matkustajaosasto alkaa olla seinä- ja kattolistoja, valaisimia ja lakkihyllyjä vaille valmis. Toki tarvitaan vielä maalaus- ja lakkaustöitä. Ulkopuolen päätyseinien pellitykseen asennettiin alkuperäisenmalliset puolipyöreät saumalistat, jotka jouduttiin tilaamaan Italiasta asti.

Sisiäkuva työn alla olevasta matkustajavaunusta, jonka valkoinen katto kiiltä ja lakatut koivuvaneriseinät heijastavat kauniisti valoa.
Monet lakkauskerrat alkavat vähitellen tuottamaan tulosta ja vaunun sisäseinät ovat saaneet hienon kuullon. Vielä tarvitaan kuitenkin lisää lakkauskertoja. Kuva: Marko Laine 29.3. 2018.
Vaunun Humppilan pään käyntisiltaa, ja vaunun päätyseinää, jonka pellityksen saumoihin on asennettu tarkasti alkuperäisen kalstaiset puolikaarevat metallilistat.
Vaunun Humppilan pään käyntisiltaa, ja vaunun päätyseinää, jonka pellityksen saumoihin on asennettu tarkasti alkuperäisen kalstaiset puolikaarevat metallilistat. Kuva: Marko Laine 29.3. 2018.

Kevät ja aktiivisempi talkookausi lähestyvät! Minkiön museovarikolla on talvikuukaudet vietetty hiljaiseloa ja talkoita on tehty lähinnä uuden replikavaunun rakennustöiden sekä Tu4-dieselveturin huoltotöiden parissa.

Paljon aikaa on vienyt vaunun seinien, ovien ja listojen lakkaaminen. Lakka on sivelty todella monta kerrosta. Lakkauksien välillä lakattu pinta on pitänyt siklata tai hioa tasaiseksi ja sen jälkeen kaikki pöly pyyhkiä pois pinnoilta. Tässä hommassa ei voi muuta todeta, kuin hiljaa hyvää tulee.

Kuva matkustajavaunusta sisältä. Kattoa on maalattu valkoiseksi ja kitattu. Seinät ovat lakattua koivuvaneria ja puupenkit on kaikkialla suojattu läpinäkyvällä muovilla.
Kuvassa uuden replikavaunun sisustusta. Vielä riittää töitä katon maalauksessa ja seinien, listojen, ym lakkauksessa. Kuva: Marko Laine 1.3. 2018.

Jokioisten Museorautatien yhtenä tehtävänä on säilyttää ja esitellä vanhoja perinteitä ja työtapoja. Yksi esimerkki vanhasta työtavasta ja tyylistä on puisten pintojen ootraaminen, jossa alkuperäiseen pintaan tehdään maalaamalla uusi puukuviointi. Näin esimerkiksi mänty tai koivu saadaan muuttumaan arvokkaaksi tammipinnaksi. Oheisissa kolmessa kuvassa esitellään, miten oven koivuvaneriin saadaan tumma tammipinta:

  1. Lakatusta koivuvanerista hiotaan lakan kiiltävä pinta pois maalin paremman tarttumisen takaamiseksi.
  2. Hiottu pinta maalataan pohjavärillä, joka kuivuttuaan hiotaan hieman karkeaksi.
  3. Oluesta ja maalijauheista (tai vaihtoehtoisesti piimästä, maalijauheista ja etikasta) sekoitettu ja sävytetty ootrausmaali sivellään oven pintaa ja kostea pinta kuvioidaan pitkäharjaisella pensselillä piiskaamalla sekä piirtämällä puiden syitä erilaisilla kammoilla. Mikäli ootrauskuviointi ei ole toivotunlainen, se pestään vedellä pois. Kun saavutetaan haluttu kuvio, sen annetaan kuivua ja lopuksi pinta lakataan kahteen-kolmeen kertaan.
Vaalea lakattu koivuvaneripintaionen ovi.
Kuva 1, Lakatusta koivuvanerista hiotaan lakan kiiltävä pinta pois maalin paremman tarttumisen takaamiseksi. Kuva: Marko Laine 18.2. 2018.
Vaalean ruskealla pohjamaalattu vaneriovi.
Kuva 2, Hiottu pinta maalataan pohjavärillä, joka kuivuttuaan hiotaan hieman karkeaksi. Kuva: Marko Laine 18.2. 2018.
Ruskealla mahongin sävyllä ootrattu ovi.
Kuva 3, Oluesta ja maalijauheista (tai vaihtoehtoisesti piimästä, maalijauheista ja etikasta) sekoitettu ja sävytetty ootrausmaali sivellään oven pintaa ja kostea pinta kuvioidaan pitkäharjaisella pensselillä piiskaamalla sekä piirtämällä puiden syitä erilaisilla kammoilla. Mikäli ootrauskuviointi ei ole toivotunlainen, se pestään vedellä pois. Kun saavutetaan haluttu kuvio, sen annetaan kuivua ja lopuksi pinta lakataan kahteen-kolmeen kertaan. Kuva: Marko Laine 18.2. 2018.

Museorautatiellä on paiskittu töitä vuodenvaihteen molemmin puolin. Vaunupuolella ovat jatkuneet Jokioisten rautatien matkustajavaunun replikan rakennustyöt. Matkustamon sisäseiniä on hiottu ja lakattu ja sisäkattoa maalattu. Vaunun puolivälissä olevan käymäläkopin seinät saatiin valmiiksi ja ovi paikoilleen. Myös matkustamon käymälästä erottava liukuovi saatiin viikonloppuna koeasennettuna paikoilleen. Vaunun rakennustöitä jatketaan koko talvikauden ja kevään ajan.

Ruskean matkustajavaun päätysilta, jossa hieman raollaan oleva päätyovi on vaaleassa pohjamaalissa.
Forssan puoleinen päätyseinä on pellitetty ja maalattu ja ulko-ovi on jo pohjamaalissa. Kuva: Marko Laine 15.1. 2018.
Kuva sisältä matkustajavaunusta, jossa on valkoinen vanerikatto ja lakatut koivuvaneriseinät. Puupenkeillä on työkaluja ja suojamuoveja.
Kuva vaunusta sisältä. Seiniä on lakattu ja katto on maalattu valkoiseksi. Kuva: Marko Laine 15.1. 2018.
Ruskealla amhongin sävyllä ootrattu peiliovi.
Vaunun käymälän upeasti ootrattu ovi. Kuva: Marko Laine 15.1. 2018.

Museorautatiellä rakenteilla oleva Jokioisten rautatien matkustajavaunun replika-projekti etenee: vanhantyylinen massakatto valmistui ja vaunun korirakenteita suojanneet muovit voitiin poistaa. Katolle on asennettu perinteisenmalliset, valurautaiset torpedotuulettimet.

Ruskea matkustajavaunu seisoo ulkona kauniissa säässä. Päätysillalla on rulla suojamuovia. Katolla törröttävät valuurautaiset torpedotuulettimet.
Vaunu valmiina suojaukseen massakaton asennuksen ajaksi. Kuva: Marko Laine 12.7. 2017.
Läpinäkyvällä rakennusmuovilla suojattu matkustajavaunu.
Vaunu suojattuna massakaton asennuksen aikana. Kuva: Marko Laine 12.7. 2017.
Ruskea puukorinen matkustajavaunu ruskealla massakatolla.
Massakatto on asennettu ja suojaukset on poistettu. Kuva: Marko Laine 12.7. 2017.

Jokioisten rautatien matkustajavaunun replikan rakennustyöt jatkuvat. Aurinkoinen kevätpäivä mahdollisti korin maalausta. Vaunun sisällä valmistuvat pikkuhiljaa tuulikaapit ovineen. Seuraavaksi vaunun katolle asennetaan metalliset torpedotuulettimet ja kesäkuussa tehdään alkuperäisentyylinen massakatto.

Ulkona aurinkoisessa säässä seisova keskeneräinen matkustajavaunu, jonka ulkoseinät on juuri maalattu kiiltävällä ruskealla pintavärillä.
Vaunun juuri viimeistelty ruskea maalipinta pääsee oikeuksiinsa kauniissa kevätsäässä. Kuva: Marko Laine 23.5. 2017.
Sisäkuva koivuvaneriseinäisestä vaunusta kohti päädyn ulko-ovea ja tuulikaappia.
Sisäkuva vunun päädystä kohden tuulikaappia. Kuva: Marko Laine 23.5. 2017.
Sisäkuva matkustajavunusta, jonka katto ja seinät on päälystetty koivuvanerilla ja penkkeinä maalaamattomat puupenkit.
Vaunun sisäkuvaa. Sekä katto, että seinät on päälystetty koivuvanerilla. Kuva: Marko Laine 23.5. 2017.

Museorautatiellä rakenteilla olevaan Jokioisten rautatien matkustajavaunun replikaan saapui tänään viimeiset puuosat, jotka on teetetty ulkopuolisessa yrityksessä. Vaunuun tulee yhteensä viisi sisäovea: kaksi ikkunallista eteisen ovea, yksi liukuovi, yhdet saluunaovet sekä käymälän ovi. Vaunun ulkokatto saatiin tehtyä edellisenä viikonloppuna ja myös puiset vaunun päätysillat ovat lähes valmiit.

Neljä läpinäkyvään muoviin käärittyä puuovea nojaa ruskean puiseen matkustajavaunuun.
Juuri saapuneet sisäovet nojaavat vaunua vasten. Vaunun päätysilta on saanut myös katonrajan päätyprofiilin. Kuva: Marko Laine 30.3. 2017.
Neljä läpinäkyvään muoviin käärittyä puista peiliovea, joista yhden yläosassa ikkuna.
Neljä vaunun sisäovea. Kuva: Marko Laine 30.3. 2017.
Neljä läpinäkyvään muoviin käärittyä puista peiliovea, joista yhden yläosassa ikkuna.
Vaunun sisäovet lähikuvassa. Kuva: Marko Laine 30.3. 2017.
Mustaksi maalattu vaunun päätysillan lattialankkutus.
Lähikuva juuri valmistuneesta vaunun päätysillasta. Kuva: Marko Laine 30.3. 2017.

Vaunun sisäkatto on ja katon eristys on saatu valmiiksi. Seuraavana on vuorossa ulkokaton raknetaminen ponttilaudasta ja massakaton asentaminen.

Puisia kattokaaria ja koolinkeja, joiden välit on täytetty harmaalla selluvillalla.
Vaunun kattorakenteita, kattokaaria ja selluvillaeristystä. Kuva: Jussi Tepponen 19.3. 2017.
Yleiskuva vaunun ulkokatosta. Kattokaaret ja koolingit näkyvät, kuten niiden välissä oleva harmaa selluvilla.
Vaunun kattorakenne ennen sen laudoitusta. Kuva: Jussi Tepponen 19.3. 2017.

Minkiön korjaamohallissa on paiskittu pienellä porukalla töitä koko talven ajan. Tu4-dieselveturin vaihteistoremontti on edennyt nyt veturin kokoamisvaiheeseen.

Jokioisten rautatien matkustajavaunun replikan rakentaminen on myös edistynyt hyvin ja kevään ohjelmassa on mm. ulkokaton ja vaunusiltojen rakenteiden rakentaminen, sisäpuolen asennus- ja viimeistelytöitä sekä runsaasti maalaus- ja lakkaustyötä. Kevään edetessä talkootöiden määrä lisääntyy, sillä sisällä tehtävien korjaus- ja rakennustöiden lisäksi ohjelmaan tulevat myös kaikki pakolliset ulkotyöt ja kaluston huollot, jotka on tehtävä ennen liikennekauden alkamista.

Talkoita järjestetään näin kevätkaudella pääsääntöisesti joka viikonloppu. Tervetuloa reippailemaan mukaan talkoisin! Jokaisen työpanos on tärkeä ja jo yksikin tehty (lisä)talkoopäivä vie museorautatiekokonaisuutta taas askeleen verran eteenpäin.

Ruskealla maalilla maalatuu puukorinen matkustajavaunu työn alla sisällä korjaamossa.
JR1 matkustajavaunu alkaa jo näyttää ulkoisesti itseltään. Kuva: Marko Laine 11.3. 2017.

Museorautatiellä rakenteilla oleva Jokioisten Rautatien matkustajavaunun replika sai tänään yllensä ensimmäisen maalikerroksen. Kummasti näyttää heti paljon valmiimmalta, vaikka työtä on vielä edessä satoja talkootunteja.

Ruskealla maalilla maalatuu puukorinen matkustajavaunu sisällä korjaamossa.
Vaunun Minkiön aseman puoleisen kyljen ensimmäinen pintamaalikerros Forssan päästä kuvattuna. Kuva: Marko Laine 15.2. 2017.
Ruskealla maalilla maalatuu puukorinen matkustajavaunu sisällä korjaamossa.
Vaunun Minkiön aseman puoleisen kyljen ensimmäinen pintamaalikerros Humppilan päästä kuvattuna. Kuva: Marko Laine 15.2. 2017.

Vuoden ensimmäisen viikon aikana Museorautatien korjaamohallissa urakoitiin koko viikon ajan. Rakenteilla olevan Replika-vaunun korin ulkopanelointi saatiin valmiiksi ja myös sisäkatto on paikoillaan. Seuraavana vuorossa on ulkokaton ja päätyjen vaunusiltojen rakentaminen sekä vaunun sisäseinien rakentelua.

Rakenteilla oleva matkustajavaunu, joka on paneloitu ulkoa maalaamattomilla pystypaneeleilla. Vaunun päätyseinä on vielä pellttämättä.
Vaunun ulkopaneelointi on nyt valmis. Päätyseiniin tulee alkuperäisen mallin mukaisesti pellitys; kuva pellon puolelta Forssan puolen päädystä. Kuva: Marko Laine 9.1. 2017.
Rakenteilla oleva matkustajavaunu, joka on paneloitu ulkoa maalaamattomilla pystypaneeleilla. Vaunu päätyovi on avoinna
Vaunun valmis paneelointi Humppilan päädystä Minkiön aseman puolelta. Kuva: Marko Laine 9.1. 2017.
Sisäkuva käsittelemättömällä koivuvanerilla verhoillusta rakenteilla olevasta matkustajavaunusta, jossa kaareva koivuvanerikatto.
Vaunun sisäkattoa Forssan puoleisessa vaunuosastossa. Kuva: Marko Laine 9.1. 2017.
Sisäkuva käsittelemättömällä koivuvanerilla verhoillusta rakenteilla olevasta matkustajavaunusta, jossa kaareva koivuvanerikatto.
Vaunun sisäkattoa Humppilan puoleisessa vaunuosastossa. Kuva: Marko Laine 9.1. 2017.

Pitkien pyhien aikana ehtii hyvin perinteisen joulunvieton lisäksi myös nikkaroimaan. Museorautatiellä rakenteilla olevaan Jokioisten rautatien matkustajavaunun replikaan asennettiin Tapaninpäivän ja tiistain 27.12. aikana ulko-ovet sekä rakennettiin päätyseinien runkorakenteet. Loppiaisviikonloppuna työt jatkuvat.

Rakenteilla oleva matkustajavaunun pääty, joka on vielä tukirangoilla, mutta ulko-ovi on asennettu paikoilleen.
Vaunun Forssan puolen pääty ja juuri asennettu ulko-ovi. Kuva: Marko Laine 28.12. 2016.
Lähikuva rakenteilla olevasta matkustajavaunun päädystä, joka on vielä tukirangoilla, mutta ulko-ovi on asennettu paikoilleen.
Lähikuva vaunun Humppilan puolen päädystä ja ulko-ovesta. Kuva: Marko Laine 28.12. 2016.
Lähikuva asennetusta ulko-ovesta, joka on avoinna. vaunun pääty on vielä pelkillä tukirangoilla.
Forssan pään ulko-ovi avattuna. Kuva: Marko Laine 28.12. 2016.

Viikonlopun aikana Museorautatiellä rakenteilla olevan Jokioisten rautatien matkustajavaunun replikan rakennustyöt etenivät mukavasti ja vaunun toinen kylki on nyt valmis ja odottelee maalipintaa yllensä.

Maalaamattomalla pystypaneeloinnilla vuorattu vaunun pitkä kylki. Maalatut paneelien pontit raidottavat kylkeä.
Vaunun pellon puoleinen kylki kuvattuna korjaamon ovelta. Kuva: Marko Laine 24.10. 2016.
Maalaamattomalla pystypaneeloinnilla vuorattu vaunun pitkä kylki. Maalatut paneelien pontit raidottavat kylkeä.
Vaunun pellon puoleinen kylki kuvattuna korjaamon ovelle päin. Kuva: Marko Laine 24.10. 2016.

Viikonlopun aikana Jokioisten rautatien matkustajavaunun replikan rakentaminen edistyi niin sisätilojen kuin myös ulkoseinien osalta. Sunnuntaina päästiinkin naulaamaan ensimmäiset ulkoseinän paneelit paikoilleen. Vaunun ulkoasu alkaa pikkuhiljaa hahmottumaan.

Vaunu ulkoseinään asennettuja pystypaneeleita. Yli puolet vaunusta on vielä paneeloimatta ja selluvilla näkyy.
Vaunun Minkiön aseman puoleisen seinän ulkopaneelointi jatkuu. Kuva: Marko Laine 3.10. 2016.

Jokioisten rautatien matkustajavaunun replikan rakennustyöt ovat edenneet sekä sisä- että ulkopuolelta. Matkustajaosastojen ikkunat sisäkehyksineen on nyt asennettu. Ulkopuolen lämpöeristeet saivat suojaksensa tervapaperia, jonka päälle tulee seuraavaksi seinäpanelointi.

Koivuvaneroidun katottoman vaunun sisäkuva, jossa tammiset ikkunankehykset paikoillaan.
Sisäpuolen tammisia ikkunankehyksiä sovitettuna paikoilleen. Kuva: Marko Laine 21.9. 2016.
Lähikuva vaunun päädystä, jolloin asennetut ikkunankehykset näkyvät sekä sisä-, että ulkopuolelta vaunua.
Asennettuja ikkunoita vaunun sisä- ja ulkopuolelta katsottuna. Kuva: Marko Laine 21.9. 2016.
vaunun sivuseinä mustaan tervapaperiin verhoiltuna.
Vaunun kylki tervapaperoituna odottamassa ulkopaneelien asennusta. Kuva: Marko Laine 21.9. 2016.

Jokioisten rautatien replika-matkustajavaunun rakennustyöt etenevät hiljalleen Minkiön korjaamohallissa. Tällä hetkellä on käynnissä ikkunoiden ja sisäkehysten asentaminen.

Syksyn ja alkutalven aikana toivotaan innokkaita talkoolaisia mukaan vaunutalkoisiin, jotta meillä olisi mahdollisuuksia saada vaunu vuoden 2017 aikana valmiiksi. Luvassa on mm. tervapaperin kiinnittäminen ulkoseinään eristevillan suojaksi, seinäpaneloinnin asentaminen ja maalaaminen, sisä- ja ulkokattojen asentaminen sekä runsaasti pintojen lakkaamista. Myös päätyseinien rakentaminen ja ovien asentaminen tapahtuu loppuvuoden aikana. Myös vaunuun tulevat telit tulisi huoltaa ja kunnostaa tulevan talven aikana.

Kun korityöt saadaan valmiiksi, voidaan keskittyä vaunun sisätilojen viimeistelyyn sekä telien kunnostamiseen. Vaunutalkoista saat lisätietoa marko.laine(ät)jokioistenmuseorautatie.fi tai Museorautatien talkookalenterista http://museorautatieyhdistys.fi/fi/talkoot

Omaa osamattomuuttaan ei tarvitse pelätä, Kukaan ei ole seppä syntyessään, mutta harjoittelemalla kädentaidotkin kohenevat. Lisäksi yhdessätekeminen on mukavaa ja ensi vuonna on sitten mahdollista päästä nauttimaan myös oman työn tuloksista. Tervetuloa talkoisiin!

Koivuvanerilla verhottua vaunun sisäseinää ja jo asennettuja tammisia ikkunoita.
Vaunun sisäseinän koivuvaneripintaa. Tammisia ikkunoita on myös asennettu paikoilleen. Kuva: Marko Laine 25.8. 2016.
Lähikuva vaunun ulkoseinästä, joka on eristetty selluvillalla ja johon tammiset ikkunat on jo asennettu.
Asennettuja ikkunoita vaunun ulkopuolelta katsottuna. Kuva: Marko Laine 25.8. 2016.

Kesäkuun loppupuolella ja heinäkuun alkupuolella on Museorautatiellä ahkeroitu melkoisesti. Radankorjauksen ja höyryfestivaalivalmistelujen lisäksi Jokioisten rautatien matkustajavaunun replikan rakentaminen on edistynyt. Vaunun sisäseinät on saatu vaneroitua, ensimmäiset ikkunat sovitettua paikoilleen ja myös korin ulkopanelointia on aloiteltu.

Viime viikon aikana Minkiön aseman sauna ja vesitorni saivat uuden ilmeen, kun ne maalattiin kokonaan itsekeitetyllä punamultamaalilla ja myös kaikki valkoiset koristelaudat saivat uuden maalipinnan. Asema-alue alkaa hiljalleen valmistautua kesän suurimman tapahtuman, Minkiön Höyryfestivaalin (30.-31.7.) viettoon.

Kuva vaunun sisäpuolelta. Seinät on päälystetty koivuvaneerilla ja penkit ovat paikoillaan. Pari tammista ikkunaakin on jo asennettu paikoilleen, mutta vaunun katto puuttuu vielä.
Sisäseinät on jo saatu vaneroitua ja ikkunoita sovitettua paikoilleen. Kuva: Marko Laine 14.7. 2016.

Replika-vaunun korin rakennustyöt etenevät hiljalleen. Kesällä tosin projektiin ei hirveästi riitä resursseja, kun muutakin tekemistä Museorautatiellä on niin paljon. Toivottavasti syksyllä taas saadaan projektiin vauhtia ja lisää talkoolaisia.

Vaunun seinät on saatu eristettyä ja vaneroitua sisäpuolelta. Ulkoseinien paneelointia on myös aloitettu ja ensimmäisiä ikkunoita sovitettu paikoilleen.

Selluvillalla eristetty vaunun kylkiseinä, jossa katsojaa lähinnä olevassa kulmassa on aloitettu seinäpaneelointi ja asennettu jo kaksi ikkunaa paikoilleen.
Korin seinäpanelointi on alkanut ja ensimmäisiä ikkunoita on sovitettu paikoilleen. Kuva: Marko Laine 26.6. 2016.
Lähikuva vaunun päädystä, jossa ulkoseinän pystypaneelointi on aloitettu ja kaksi tammista ikkunaa on jo asennettu paikalleen.
Ulkoipaneelointi on aloitettu ja kaksi ensimmäistä tammista ikkunaa sovitettu paikoilleen. Kuva: Marko Laine 26.6. 2016.

Kauniina kevätpäivänä vaunu pääsi ensimmäistä kertaa ulkoilemaan korjaamohallin edustalle. Vaunun penkit on jo saatu aseteltua paikoilleen.

Kaksi ruskeaa puukorista matkustajavaunua Minkiön asemalla.
Rakenteilla oleva matkustajavaunu Minkiön korjaamon vaunupuolen oven edessä. Kuva: Marko Laine 27.5. 2016.

Jokioisten rautatien matkustajavaunun kopion eli replikan rakennustyöt ovat edenneet mukavasti talven ja alkukevään aikana. Sisäpuolen seinien vaneriverhoilusta on nyt tehty noin puolet. Viime viikolla vaunun korirakenteisiin laitettiin ensimmäiset eristevillat ja vaunun III luokan penkit nostettiin vaunuun sisälle. Penkit on valmistettu käsityönä ja penkkien metalliset jalat on takonut seppä alkuperäisen mallin mukaisesti. Vaunun puinen lattia on saanut jo ensimmäisen maalikerroksen, mutta rakennustöiden ajaksi lattia on suojattu matoilla kolhujen välttämiseksi. Vaunun tammesta valmistetut ikkunankehykset on lasitettu ja lakattu ja odottavat nyt asentamista.

1920-luvun asuun tulevan vaunun rakennustyöt jatkuvat kevään ja kesän aikana ja mikäli kaikki sujuu suunnitelmien mukaan, saataneen tämä vaunu museojunaliikenteen käyttöön kesällä 2017. Edessä on kuitenkin vielä paljon talkootunteja ja lukuisia työvaiheita.

vaunu seinät on alaosasta jo vaneroitu sisäpuolelta ja eristetty selluvillalla. Ulkoverhoilua ei ole aloitettu.
Korin alaosan sisäseinien vaneerilevyt ovat jo paikallaan ja korin äänieristys on hyvässä vauhdissa. Kuva: Marko Laine 10.4. 2016.
Vaunun penkit ovat sisällä paikoillaan ja sisäseinien alaosa vaneroitu. Lattiaa peittää liila kokolattiamatto.
Penkit on nyt kannettu sisälle vaunuun ja työt voivat jatkua päätyseinien rakennuksella. Penkit eivät mahdu sisälle vaunuun ovien tai ikkunoiden kautta, siksi ne piti kantaa paikoilleen ennen seinien valmsitumista. Kuva: Marko Laine 10.4. 2016.

Hiihtolomaviikolla ei Minkiön korjaamohallissa ole lomailtu, vaan aktiivisten talkoolaisten toimesta on rakennettua uutta Jokioisten rautatien matkustajavaunun replikaa. Uuden 10-metrisen puukorin seinä- ja kattorakenteet ovat jo valmiina, seuraavaksi on vuorossa lattialankutuksen naulaaminen sekä seinävanereiden asentaminen. Vaunun sisustus tulee 1920-luvun asuun, jolloin lakattu vaneripinta oli tyylikästä ja hienoa. Vaunuprojekti valmistunee näillä näkymin kesäksi 2017, mikäli kaikki sujuu suunnitelmien mukaan.

Vaunun puusta tehty ranko on valmis. Seinien pysty ja vaakatuet kuten myös kattokaaret on asennettu paikoilleen.
Vaunun korin tukirakenteet ovat suurimmalta osin valmiit ja vaunun muoto on jo helppo hahmottaa. Kuva: Marko Laine 5.3. 2016.
Muutama vaneerilevy on jo asennettu vaunun tukirangan sisäpuolelle.
Sisäseinien vanerien asennus on aloitettu. Vaneerilevy toimii sisäseinien pintana ja lisäksi vaunun korin jäykistäjänä. Kuva: Marko Laine 5.3. 2016.

Museorautatien uuden Jokioisten rautatien matkustajavaunu numero 1:n replikan rakennustyöt etenevät nyt mukavaa vauhtia. Minkiön korjaamohallissa on käynnissä vaunun korin rakentaminen ja samaan aikaan Virossa valmistuu alkuperäisenmalliset penkit ja ikkunat.

Suurin osa vaunun seinien tolpista on pystyssä ja muutama puinen kattokaarikin on jo asennettu.
Vaunun seinien rakenteita ja kattokaaria asennetaan. Vaunun muoto alkaa vähitellen hahmottumaan. Kuva: Marko Laine 17.02. 2016.
Puisia metallijalkaisia penkkejä kasataan.
Vaunun penkit alkavat pikkuhiljaa valmistua puusepänverstaassa Virossa. Kuva: Marko Laine 14.02. 2016.

Kuluneen viikonlopun aikana saatiin uuden replika-matkustajavaunun lattiarakenteisiin eristevillat paikoilleen sekä ensimmäinen osa korin runkorakenteita pystytettyä.

musta metallinen vaununrunko, jonka päällä puinen päälystämätön lattia, jonka koolinkien välit on eristetty selluvillalla.
Vaunun lattia on eristetty ja korin runkorakenteiden pystys on alkamassa. Kuva: Marko Laine 31.01. 2016.
Vaunuun on lattian lisäksi saatu pystyyn toisen pitkän seinän koolingit.
vaunun Minkiön aseman puoleisen seinän runkorakenteet on saatu pystytettyä. Kuva: Marko Laine 31.01. 2016.

Joulun välipäivinä uuden matkustajavaunun rakennustyöt nytkähtivät konkreettisesti eteen päin, kun kunnostetun vaununrungon päälle alkoi vaunun lattian rakentaminen.

Mustalle vaunun metallirungolle rakennettu raakapuinen lattia.
JR1 matkustajavaunun lattia rakenteilla. Kuva: Alexander Vaganov 30.12. 2015.

Vaunun runko on nyt valmiina, puutavara ja eristeet hankittu ja vaunun korin rakenus voi alkaa. Ensimmäiseksi on tarkoitus rakentaa vaunun lattia.

Kiiltävän mustaksi maalattu metallinen vaunun runko, jonka takana päädyssä kasa havuvanerilevyjä. Vaunun päällä yksi pitkä ja leveä lankku.
Toinen vaunun lattian piitussuunnan reunalankku vaunun alustan päällä. Takana näkyy kasa havuvanerilevyjä, joista rakennetaan vaunun alapohja. Vanerien takana korin ja pohjan eristeeksi tulevaa selluvillaa. Kuva: Jussi Tepponen 15.12. 2015.
Kiiltävän mustaksi maalattu metallinen vaunun runko, jonka takana päädyssä kasa havuvanerilevyjä. Vaunun päällä yksi pitkä ja leveä lankku. Vaunun edessä lisää lankkuja kasassa ja katkaisusaha.
Vaunun edessä lattialla lattian koolinkeihin käytettäviä lankkuja. Katkaisusaha odottaa työn aloittamista. Kuva: Jussi Tepponen 15.12. 2015.

Sepältä tilattujen käsintaottujen metallisten penkinjalkojen päälle valmistunut ensimmäinen alkuperäisenmallinen penkki on valmistunut alihankkijallamme. Vaunun rakennusprojekti on nyt päässyt kunnolla alkuun.

Puinen rautajalkainen penkki
JR1 matkustajavaunun ensimmäinen penkki. Kuva: Marko Laine 22.09. 2015.

Jokioisten rautatien matkustajavaunun kunnostettu runko pääsi höyryveturin vetämänä Humppilan kalustohallista Minkiön asemalle sunnuntaina 31.5. Tälle rungolle on tarkoitus rakentaa historiallinen kopio eli replika Jokioisten rautatien matkustajavaunusta numero 1.

Metallinen mustaksi maalattu vaunun runko höyryveturin vetämänä vihreässä kesäisessä maisemassa.
JR1 matkustajavaunun runko on juuri lähdössä Humppilasta Minkiölle. Kuva: Marko Laine 31.05. 2015.