Perinteisen nuortenviikonlopun aikana 22.-24.4. kokoontu 22 nuoren joukko Minkiölle tutustumaan talkootyöhön ja pitämään myös hauskaa. Viikonloppu alkoi lauantaina klo 11.00 pienellä perehdytyksellä Jokioisten Museorautatiehen. Perehdytyksen jälkeen syötiin lounas ja sitten olikin vuorossa junamatka Humppilaan.

Matkan aikana halukkaat saivat matkustaa vuoron perään veturissa ja kokeilla myös valvotusti veturilla ajamista. Humppilassa oli vuorossa yhden tavaravaununtyhjentäminen Humppilan halliin ja hieman vaihtotöitä, jotta junaan saatiin liitettyä kaksi tyhjää tavaravunua Minkiölle vietäväksi. Tämän jälkeen otettiin perinteinen ryhmäkuva, syötiin välipala Humppilan asemalla ja lähdettiin viemään junaa kohti Minkiötä.

Ryhmäkuva nuortenviikonlopun osallistujista Humppilan asemalla JR3 matkustajavaunun edessä.
Nuortenviikonloppun perinteinen junamatkan yhteispotretti otettiin tänä vuonna Humppilan asemalla ennen lähtöä Minkiölle. Kuva: Markku Nummelin 22.4.2017.

Minkiötä lähestyessä takatalvi teki tuloaan ja ilman täytti Minkiöllä jo lumisade, joten suunniteltu grillauskeikka Santavaihteen laavulla jäi haaveeksi. Minkiöllä iltaa vietettiin resiinoiden, höyryveturien ylöslämmityksen ja hulllon merkeissä sekä lopulta saunoen ja lettuja paistaen. Rohkeimmat uskaltautuivat lumi- ja räntäsateessa resiinoimaan tuntikaupalla ja käymään jopa pihasaunassa!

Sunnuntaina herkullisen aamaiaisen jälkeen osa porukasta osallistui höyryveturien huoltoon ja lämmitykseen sekä pääsi myös ajelulle JR 5 "Orion" höyryveturilla. Toinen joukko porukasta tyhjensi Minkiöllä GB umpitavaravaunusta ja Osuuskaupan makasiinista kaikki sinne varastoidut Höyryfestivaalitavarat kahteen Humppilasta tuotuun tavaravaunuun. Myös kaikki liikennemerkit ja opastimet siirrettiin uuteen opastinvarastoon ja järjestettiin siellä hyllyille. Siivousurakan parasta osaa oli tavaroiden kuljetus uusin paikkoihin rullavaunuilla ja resiinoilla.

Päivän lopuksi oli vielä vuorossa resiinointia ja nuorten itsensä valmistama maittava lounas. Pienen loppusiivouksen jälkeen viikonloppu loppui hieman klo 14.00 jälkeen ja kaikilla tuntui olevan hauskaa loppuun asti.

Perinteiseen tapaan järjestetään Museorautatiellä nuortenviikonloppu, joka tänä vuonna on huhtikuun viimeisenä viikonloppuna 22.–23.4.2017. Viikonlopun tarkoituksena on tutustuttaa nuoria Museorautatien toimintaan ja samalla tutustua museokalustoon ja sen kunnostukseen. Toki entisetkin konkarit ovat tervetulleita. Ohjelmassa on nuorille soveliasta ja mielekästä talkootoimintaa sekä ohessa mm. juna- ja resiina-ajelua. Myös vanhemmille (15–18 v.) nuorille pyritään järjestämään tällä kertaa enemmän omaa ohjelmaa.

Ryhmäkuva nuortenviikonlopun osallistujista veturin edessä ratalinjalla.
Nuortenviikonloppun perinteinen junamatkan yhteispotretti -tällä kertaa tulvivalla suon suoralla!

Nuortenviikonlopun Ohjelma

Lauantai 22.4.2017

• Kokoontuminen Minkiön asemalla klo 10.30
  • Museorautatien toiminnan esittely, majoituspaikkojen jako (tarvittaessa vielä haku junalta Humppilasta klo 11.00).
  • Lounas
  • Minkiöllä olevan GB-vaunun ja punaisen makasiinin varaston tyhjennys junanvaunuihin ja työjunilla ajo Humppilaan, johon vaunut jätetään
  • Iltapäivävälipala junamatkan aikana maastossa.
  • Iltasauna + grillausta

Sunnuntai 23.4.2017

• Klo 8.30-9.30 Aamiainen
  • Kaluston kunnostusta, resiinoilla ajoa, ym ohjelmaa.
  • Viikonlopun päättäminen klo 14, toki saa olla pidempäänkin

Yleistä

Museorautatieyhdistys tarjoaa viikonlopun aikana aamiaiset, lounaat ja iltapalan. Lauantai-iltana pääsee myös saunomaan ja grillaamaan. Omat vuodevaatteet tai makuupussi, pyyheliina sekä reipasta mieltä mukaan!

Viikonloppu on kaikille maksuton eikä edellytä Museorautatieyhdistys ry:n jäsenyyttä, joten kaikki halukkaat ovat tervetulleita mukavan viikonlopun viettoon ja monipuolisen harrastuksen pariin!

Ilmoittautumiset Supavit Nummelinille, puh. 045 850 7797. Ilmoita myös erikoisruokavaliosta tai muista tarpeista.

Nuoria yhteiskuvassa veturin edessä.
Vuoden 2016 nuortenviikonloppuna muun muassa ajettiin ratatyöjuna Humppilaan. Kuva: Markku Nummelin

Museorautatien nuorten viikonloppuun 23.-24.4. osallistui peräti parikymmentä nuorta ja lisäksi joukko vanhempia jäseniä. Työjunien avulla tehtiin paljon ratatöitä, mutta vihittiinpä myös uusi Soravaihteen laavu ja grillipaikka. Minkiöllä lettuja paistettiin huikeat 80. Sää suosi ja fiilis oli hieno. Nuorisojaosto vetäjänään Supavit kiittää kaikkia osallistuneita.

Viikonlopun jo perinteisen mätäpöllijunan tunnelmiin pääsee vielä tämän videon kautta...

Jälleen edellisten vuosien tapaan Museorautatiellä järjestetään keväällä nuortenviikonloppu, joka tänä vuonna on huhtikuun viimeisenä viikonloppuna 23.–24.4.2016. Viikonlopun tarkoituksena on tutustuttaa nuoria Museorautatien toimintaan ja samalla tutustua museokalustoon ja sen kunnostukseen. Toki entisetkin konkarit ovat tervetulleita. Ohjelmassa on nuorille soveliasta ja mielekästä talkootoimintaa sekä ohessa mm. juna- ja resiina-ajelua. Myös vanhemmille (15–18 v.) nuorille pyritään järjestämään tällä kertaa enemmän omaa ohjelmaa.

Kolme nuorta yhteiskuvassa ratatöiden lomassa.
Vuoden 2014 nuortenviikonloppuna muunmuassa tehtiin ratatöitä Huhdinmäessä. Kuva: Joona Aspgren

Nuortenviikonlopun Ohjelma

Lauantai 23.4.2016

• Kokoontuminen Minkiön asemalla klo 10.30
  • Lounas
  • Työjunilla koko ratalinjan tasoristeysten kevätkunnostus ja radan varren siistiminen.
  • Iltapäiväkahvit junamatkan aikana maastossa.
  • Iltasauna + grillausta

Sunnuntai 24.4.2016

• Klo 8.30-9.30 Aamiainen
  • Kaluston kunnostusta, resiinoilla ajoa, ym ohjelmaa.
  • Viikonlopun päättäminen klo 14, toki saa olla pidempäänkin

Yleistä

Ilmoittautumiset Supavit Nummelinille, puh. 045 8507797. Ilmoita myös erikoisruokavaliosta tai muista tarpeista.

Nuortenviikonloppu on nyt takana! Uskomaton määrä töitä tuli tehtyä viikonlopun aikana.

Aurinkoisena ja lämpimänä lauantaina koko ratalinja Jokioisten ja Humppilan välillä siistittiin, siellä vielä olleet radasta poisvaihdetut lahopölkyt kerättiin vaunuun ja vietiin Humppilaan sekä kaikki radan tasoristeykset puhdistettiin talven jäljiltä. Kaikki mukana olleet varmaan muistavat sementinkovan kivituhkan tasoristeysten laippaurissa, vettyneiden lahopöllien painon niitä lastattaessa ja purettaessa kuormasta sekä veturin varoitusvihellykset tasoristeyksissä!

Nuoria yhteiskuvassa veturin edessä.
Vuoden 2015 nuortenviikonlopun osallistujia yhteiskuvassa Jokioisten Siirappiraiteella. Nuorimmat osallistujat eivät ole kuvassa, sillä he urakoivat samaan aikaan Minkiön hiilikaivoksella! Kuva: Markku Nummelin

Lauantai-iltana Minkiöllä rentouduttiin kunnolla, saunottiin, paistettiin makkaraa ja syötiin ämpärillinnen lettuja (vai oliko se niin, että taikinaa oli ämpärillinen)! Uni maittoi hyvin lauantai-iltana raskaan päivän jälkeen!

Sunnuntai valkeni sateisena, mutta se ei menoa haitannut.  Päiväksi oli suunniteltu ohjelmaa sisällä halleissa. isompi peltinen näyttelyihalli siivottiin perusteellisesti ja samalla harjoiteltiin myös vaihtotöitä eli vaunujen ja toisten vetureiden siirtoa veturilla.. Myös osa vetureista sai kevätpesun ja talven pöly ja lika sai kyytiä!

Viikonlopun tunnelmiin pääsee vielä tämän videon kautta...