Perinteistä nuortenviikonloppua vietettiin tänä vuonna aikaisempaa myöhemmin 4.-5.5, jolloin 30 nuorta kokoontui Museorautatielle tutustumaan rautateihin, talkootyöhön ja pitämään myös hauskaa. Viikonloppu alkoi lauantaina klo 11.00 pienellä perehdytyksellä Jokioisten Museorautatiehen ja tutustumisella kalustohalliin. Perehdytyksen jälkeen syötiin lounas ja sitten olikin vuorossa junamatka Humppilaan.

Matkan aikana halukkaat saivat matkustaa vuoron perään veturissa. Humppilassa oli vuorossa yhden tavaravaunun lastaaminen asemalla odottavilla rakennustavaroilla ja hieman vaihtotöitä, jotta junaan saatiin liitettyä kaksi tyhjää tavaravaunua Minkiölle vietäväksi. Tämän jälkeen tutustuttiin Humppilan uuteen asemaan ja siivottiin aseman ympäristöä ja asemapuistoa kesäkuussa odottavia aseman avajaisia varten. Humppilassa otettiin myös perinteinen ryhmäkuva, syötiin välipala ja lähdettiin junalla takaisin kohti Minkiötä.

Ryhmäkuva nuortenviikonlopun osallistujista Humppilan asemalla Schöma dieselveturin edessä.
Nuortenviikonloppun osallistujia Humppilan uuden asemarakennuksen vieressä. Kuva: Jussi Tepponen 5.5.2019.

Minkiöllä iltaa vietettiin resiinoiden, sekä lopulta saunoen ja lettuja paistaen. Rohkeimmat uskaltautuivat vesisateessa ja kovassa tuulessa resiinoimaan tuntikaupalla!

Sunnuntaina herkullisen aamiaisen jälkeen osa porukasta osallistui vaunujen huoltoon, sillä matkustajavaunujen laakerit ja jarrut oli huollettava tulevan viikon tilausjunaa varten. Toinen joukko porukasta tyhjensi Minkiöllä GB umpitavaravaunusta ja Osuuskaupan makasiinista kaikki sinne varastoidut pöydät ja tuolit ulos Minkiön Keltaisen kahvion viereen. Siivousurakan parasta osaa oli tavaroiden kuljetus uusin paikkoihin rullavaunuilla ja resiinoilla. Myös Minkiön veturitallin lattia harjattiin puhtaaksi ja Humppilasta tuodut rakennuspuut kannettiin halkosirkkelin viereen, jotta niistä voidaan sahata sauna- kamiina- ja ylöslämmityspuita.

Päivän lopuksi oli vielä vuorossa moottoriresiinalla ajoa Minkiöltä Salmisiin ja takaisin sekä lopuksi maittava lounas. Pienen loppusiivouksen jälkeen viikonloppu loppui hieman klo 14.00 jälkeen ja kaikilla tuntui olleen hauskaa, ehkä loppusiivousta lukuun ottamatta!