Nuoria poseeraa TU-4 dieselveturin keulalla Jokioisten asemalaiturissa.
Lauantain työjuna Jokioisilla ja miehistö ryhmäkuvassa TU4-veturin nokalla. Kuva: Teemu Virtanen.

Äitienpäiväviikonvaihteena järjestettiin ensimmäinen nuorille museorautatieläisille suunnattu talkooviikonvaihde, joka sujui vauhdikkaasti ja kesäisissä merkeissä. Nuorten viikonloppuun osallistui kymmenkunta lasta ja nuorta. Lauantain ja sunnuntain aikana ohjelmassa oli muun muassa Minkiön ja Jokioisten välillä ajettu kevättyöjuna, resiina-ajelua sekä tietysti saunomista ja grillausta.

Viikonvaihteen aluksi lauantaina ajetussa työjunassa miehistö muun muassa puhdisti talven aikana tukkeutuneet tasoristeysten laippaurat, siivosi Salmisen seisakkeen vanhan raidetarvikevaraston sekä kunnosti Salmisen ja Raemäen pysäkkien ratapöllkyistä rakennetut laiturit. Junan tavaravaunuun kerättiin myös radan varresta aiemmin kaadettuja vesakoita ja aiemmista ratatöistä penkalle jääneitä raidetarpeita. Sunnuntaipäivästä suuren osan veikin vaunuun kasattujen raidetarpeiden lajittelu ja järjestely varastoon Minkiölle.

Lauantain iltaohjelma oli varsinainen lihaskuntotesti, sillä kaikkiaan seitsemän pumppuresiinaa oli ahkerassa käytössä iltamyöhälle asti. Resiinoilla käytiinkin jopa Humppilassa saakka.

Viikonvaihteen kruunasi kesäinen keli, sillä aurinko paistoi Minkiöllä sekä lauantaina että sunnuntaina aamusta iltaan ja lämpötila oli lähellä pariakymmentä astetta.

Katso lisää kuvia nuortenviikonlopusta kuvagalleriasta
.