Museorautatieyhdistys ry järjestää jäsenilleen rautatieaiheisen retkiä, kuten keväisiä ratapenkkaretkiä ja syysretken kesän liikennekauden jälkeen yleensä syyskuun loppupuolella.

Museorautatieyhdistyksen tämän vuoden syysretki järjestetään Latvian kapearaiteisille rautateille. Ajankohdaksi on valikoitunut paikallisten kapearaidetapahtumien perusteella pidennetty viikonloppu 30.8.–2.9.2018. Latviassa ajamme höyryveturivetoisin junin sekä 600 mm että 750 mm raideleveyksillä. Ohjelmassa on myös mm. Riian rautatiemuseo ulkoalueineen ja paluumatkalla Viron puolella Viron tiemuseo Varpusessa, missä on esillä myös raideliikennettä.

Höyryveturin vetämä kapearaiteinen juna seisoo mahtavan kokoisen keltaisen kivisen asemarakennuksen edessä ja laiturilla on ihmisiä.
Höyryjuna seisoo Gulbenen suuren asemarakennuksen edessä Kuva: Wikimedia commons/CC-BY-SA-3.0.

Tallinkin laivan lähtöaika Helsingistä Länsiterminaali 2:sta on torstaina 30.8.2018 klo 16.30. Paluu on sunnuntaina 2.9.2018 Helsinkiin klo 18.30.

Matkan hinta sisältää linja-automatkat, laivamatkat sekä hotellimajoitukset aamiaisineen (kolme yötä) kahden hengen huoneissa. Kokonaishinta on matkustajamäärästä riippuen noin 350 euroa. Lopullinen hinta ja maksuohjeet ilmoitetaan ilmoittautuneille. Ilmoittautumiset Markku Nummelinille, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. tai tekstiviestillä 040 548 7601. Retki täytetään varausjärjestyksessä. Ilmoita nimesi, sähköpostiosoitteesi, kansalaisuutesi ja syntymäaikasi sekä mahdollinen Tallink ClubOne-korttisi numero. Vastuullinen matkanjärjestäjä on matkatoimisto Astor, linja-autokuljetukset hoitaa Packalén Bus Oy, kuljettajana toimii Timo-Pekka Lange ja matkanjohtajana Markku Nummelin.

Tikkurila-Loviisan satama-Lahti-Tikkurila

Pitkän tauon jälkeen jatkamme ratapenkkaretkien järjestämistä vanhoille kapearaiteisille radoille ja niiden asemille. Paras aika niille on juuri lumien sulatessa ja kasvillisuuden ollessa vielä maassa. Tämänvuotinen retki järjestetään lauantaina 14.4.2018 Loviisan-Wesijärven rautatielle.

Wiljamaan pysäkkirakennus raiteilta päin kuvattuna. Pysäkin oven edessä seisoo pysäkinhoitaja.
Teksti kuvan takana: Ainoa Viljamaan pysäkistä löytynyt kuva. Henkilö rappusilla lienee Einar Auer. Hän oli Viljamaan pysäkinhoitajana 1909-1919. Kuvattu Mahdollisesti 1909-12. Kuva: kokoelma Vesa Venho, mry02883.

Matkalle lähdetään 14.4.2018 klo 9.00 Tikkurilan matkakeskuksen tilausajopysäkiltä Ratatien varrelta. Ensiksi ajamme Loviisan satamaan, mistä päivän mittaan Lahteen. Lahdesta bussi palaa alkuiltana takaisin suoraan Tikkurilaan, missä olemme klo 19 mennessä.

Matkan hinta sisältää linja-automatkat sekä buffetlounaan kahvineen. Kokonaishinta on matkustajamäärästä riippuen 30-40 euroa. Maksu rahastetaan käteisellä linja-autossa. Lopullinen hinta ilmoitetaan ilmoittautuneille noin viikkoa ennen matkaa. Sitovat ilmoittautumiset Markku Nummelinille, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. tai tekstiviestillä 040-5487601. Ilmoita nimesi ja sähköpostiosoitteesi. Linja-autokuljetukset hoitaa sipoolainen Packalén Bus Oy, kuljettajana toimii Timo-Pekka Lange ja matkanjohtajana Markku Nummelin.

Vuosi

Kalusto

Reitti

1984