Kalenterissa ei tapahtumia.

Museorautatieyhdistys ry järjestää jäsenilleen rautatieaiheisen retkiä, kuten keväisiä ratapenkkaretkiä ja syysretken kesän liikennekauden jälkeen yleensä syyskuun loppupuolella.

Vuoden 2024 syysretki tehdään Ruotsiin. Matkalle lähdetään tilausbussilla torstai-iltana 29.8.2024 Tikkurilasta klo 16.45 (ja edelleen Turun rautatieaseman edestä klo 19.15) ja paluu on sunnuntai-illalla 1.9.2024 Naantaliin klo 20.10 (ja edelleen Tikkurilaan klo 23 mennessä). Teemat ovat TGOJ-rautatieyhtiö, 891 mm:n raideleveyden rautatiet sekä myös raitiotiet. Pääkohteita ovat Oxelösund (TGOJ), Valdemarsvik, Västervik–Hultsfred-rautatie, Åtvidaberg rautatievaihdemuseoineen, Risten–Lakvik-rautatie ja Malmköpingin museoraitiotie, jossa vierailemme heidän kesän päätapahtumassaan.

Kuljemme laivoilla (Viking Linen ms Viking Grace ja Finnlinesin upouusi ms Finncanopus), tilausbussillamme ja kiskoilla dieselin, sähkön ja höyryn voimalla. Hintaan kuuluu perjantaina laivan buffetaamiainen, päivällä välipalakahvit ja illallinen, lauantaina aamiainen, välipalakahvit ja illallinen ja sunnuntaina aamiainen ja laivalla buffetlounas. Paluumatkalla pidämme laivan kokoustiloissa esityksiä mielenkiintoisista kiskoliikenneaiheista.

Oranssikeltainen kiskobussi seisoo asemalaiturilla ruskamaisemassa.
Kapearaiteinen kiskobussi kolmikiskoraiteella Västervikin asemalla.

Matkan hinta sisältää kaikki matkat ja majoitukset, edellä mainitut ruokailut, pääsymaksut ja opastukset. Kokonaishinta torstaista sunnuntaihin on 535 euroa. Yhden hengen lisähinta 110 euroa sisältää yhden hengen hytin menomatkalla laivalla sekä yhden hengen huoneet hotelleissa. Tarkemmat maksuohjeet toimitetaan ilmoittautuneille. Eräpäivä osallistumismaksulle on 5.7.2024. Ilmoittautumiset Markku Nummelinille, mieluiten sähköpostilla osoitteeseen Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. tai tekstiviestillä 040 548 7601. Retki täytetään varausjärjestyksessä, suurin mahdollinen osallistujamäärä on 45. Ilmoita nimesi, sähköpostiosoitteesi, puhelinnumerosi, kansalaisuutesi ja syntymäaikasi (ilman henkilötunnuksen loppuosaa) sekä mahdolliset ruoka-allergiat. Matkaamme retkeilyhengessä. Pyydämme ystävällisesti huomioimaan, etteivät käyttämämme museojunat sovi liikuntarajoitteisille. Vastuullinen matkanjärjestäjä on matkatoimisto Aarrematkat Oy, linja-autokuljetukset hoitaa Packalén Bus, pääkuljettajana toimii Timo-Pekka Lange, matkanjohtajana Markku Nummelin ja paikallisjärjestäjänä Anders Järvenpää.

Museorautatieyhdistyksen syysretki Viroon päästään nyt vihdoin järjestämään kahden pandemiasta aiheutuneen siirron jälkeen. Matka toteutetaan torstai-illasta 24.8.2023 sunnuntai-iltaan 27.8.2023. Kaavailuissa on tiivistä raideliikenneohjelmaa. Pääteemana ovat kapearaiteiset radat sekä palavan kiven kuljetus. Käymme mm. Haapsalun rautatiemuseossa ja Viron kaikilla museoradoilla.

Majoitukset ovat kolmessa eri hotellissa: Tallinnan lähellä, Jänedassa ja Haapsalussa. Matkustamme kapearaiteisilla radoilla sähkön, dieselin ja höyryn voimin. Laivamatkat kuljetaan rahtialuksella Helsingin Vuosaaren ja Muugan välillä. Matka alkaa tilausbussilla Tikkurilasta vanhan asemarakennuksen (nykyinen Vantaan kaupunginmuseo) luota torstaina 24.8.2023.2020 klo 18, mistä ajetaan Kehä III:a suoraan Vuosaaren satamaan. Matka päättyy Tikkurilaan sunnuntaina noin klo 20.15 mennessä.

Höyryjuna tulee kuvaajakohti vihreässä lehtimetsämaisemassa.
Lavassaaren museorautatiellä pääsemme höyryveturin vetämän junan kyytiin. Kuva: MTÜ Eesti Muuseumraudtee.

Matkan hinta sisältää kaikki kulut eli linja-automatkat, laivamatkat, museojunamatkat eri radoilla, hotellimajoitukset aamiaisineen kahden hengen huoneissa, lounaat perjantaina, lauantaina ja sunnuntaina sekä illalliset perjantaina ja lauantaina, rautatie- ja kaivosmuseoiden pääsymaksut sekä opastukset. Mahdolliset kahvilapalvelut laivalla kukin hoitaa kuitenkin itse.

Kokonaishinta torstaista sunnuntaihin on 408 euroa. Lisähinta yhden hengen huoneista on 160 euroa. Tarkemmat maksuohjeet toimitetaan ilmoittautuneille. Eräpäivä osallistumismaksulle on 3.7.2023. Ilmoittautumiset Markku Nummelinille, mieluiten sähköpostilla osoitteeseen Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. tai tekstiviestillä 040 548 7601.

Retki täytetään varausjärjestyksessä, suurin mahdollinen osallistujamäärä on 45. Ilmoita nimesi, sähköpostiosoitteesi, puhelinnumerosi, kansalaisuutesi ja syntymäaikasi (ilman henkilötunnuksen loppuosaa) sekä mahdolliset ruoka-allergiat. Matkaamme retkeilyhengessä. Pyydämme ystävällisesti huomioimaan, etteivät käyttämämme rahtilaiva ja museojunat sovi liikuntarajoitteisille. Rahtialuksella ei liioin ole viihdepalveluja.

Vastuullinen matkanjärjestäjä on matkatoimisto Aarrematkat Oy, linja-autokuljetukset hoitaa Packalén Bus, kuljettajana toimii Timo-Pekka Lange, matkanjohtajana Markku Nummelin, bussi-isäntänä Peter Nummelin ja paikallisjärjestäjänä Sakari K Salo.

Hei, syksyksi 2020 suunniteltu ja sittemmin kevääksi 2021 siirretty matka Viron rautateille joudutaan perumaan. Asiasta on sovittu yhdessä eri osapuolien ja matkatoimiston kanssa. Kulkutautitilanne ja mm. rokotuksien eteneminen keväällä on vielä niin epävarmaa, ettemme voi tehdä sitovia varauksia mm. hotelleihin. Aikanaan, kun tilanne taas on varmasti otollinen matkailulle, suunnittelemme taas retkiä. Nyt kuitenkin ilmoittautumiset raukeavat eli aikanaan tulee tehdä uudet ilmoittautumiset.

On mahdollista, että teemme joitain helpommin ja nopeammin järjestettäviä retkiä kotimaahan, esillä on ollut mm. Lahden seutu tai Örö. Mutta näihinkin palaamme Museorautatieyhdistyksen tiedotuskanavien tai Resiina-lehden kautta myöhemmin.

Valitamme tapahtuneita muutoksia. Pysykää terveinä!

Koska alkusyksyn ulkomaan matkoihin liittyy vielä melkoisia epävarmuuksia, Viron retkemme on päätetty siirtää kevääksi 2021. Muutoin perussuunnitelma on ennallaan. Matka järjestetään Viroon torstai-illasta 13.5.2021 sunnuntai-iltaan 16.5.2021. Kaavailuissa on tiivistä raideliikenneohjelmaa kulttuuria unohtamatta. Pääteemana ovat kapearaiteiset radat sekä palavan kiven kuljetus. Käymme myös Haapsalun rautatiemuseossa ja Viron kaikilla museoradoilla. Matkustamme kapearaiteisilla radoilla höyryn, dieselin ja sähkön voimin.

Höyryjuna tulee kuvaajakohti vihreässä lehtimetsämaisemassa.
Lavassaaren museorautatiellä pääsemme höyryveturin vetämän junan kyytiin. Kuva: MTÜ Eesti Muuseumraudtee.

Matkan hinta sisältää linja-automatkat, laivamatkat, museojunamatkat eri radoilla, hotellimajoitukset aamiaisineen kahden hengen huoneissa, kenttälounaat perjantaina, lauantaina ja sunnuntaina sekä illalliset perjantaina ja lauantaina, museoiden pääsymaksut, kulttuuriohjelman sekä opastukset. Kokonaishinta torstaista sunnuntaihin on noin 355 euroa. Lopullinen hinta ja maksuohjeet ilmoitetaan ilmoittautuneille. Ilmoittautumiset Markku Nummelinille, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. tai tekstiviestillä 040 548 7601. Retki täytetään varausjärjestyksessä. Ilmoita nimesi, sähköpostiosoitteesi, kansalaisuutesi ja syntymäaikasi. Pyydämme ystävällisesti huomioimaan, että käyttämämme laiva ja junat eivät sovi liikuntarajoitteisille. Vastuullinen matkanjärjestäjä on Astor Oy Matkapalvelu, linja-autokuljetukset hoitaa Packalén Bus, kuljettajana toimii Timo-Pekka Lange, matkanjohtajana Markku Nummelin ja paikallisjärjestäjänä Sakari K Salo.

Museorautatieyhdistyksen vuoden 2019 syysretki järjestetään Ruotsiin Roslagsbanalle sekä Saltsjöbanalle. Tutustumme kapearaiteisen Roslagsbanan sekä etelä- että pohjoisiin osiin, ratajärjestelmän historiaan, nykyisyyteen ja tulevaisuuden suunnitelmiinkin. Kaikilla radoilla liikutaan museokalustolla, mm. kahdella noin 100-vuotiaalla sähkömoottorivaunulla, mutta myös diesel-ja höyrykalustolla. Ohjelmaan on suunniteltu myös varikko- ja konepajakäyntejä.

Vanha åuukorinen säkömoottorivaunu rautatieaseman laiturissa virroitin ylhäällä.
Roslagsbananin museosähkömoottorivaunu. Kuva: Markku Nummelin.

Ajankohdaksi on valikoitunut Uppsalan Kulturnat-tapahtuman perusteella pidennetty viikonloppu 12.–15.9.2019. Lähdemme tilausbussillamme torstaina 12.9.2019 klo 17.30 Helsingistä Kiasman tilausajopysäkiltä. Turun rautatieasemalta mukaan pääsee klo 20.00. Matkaamme Naantalista Finnlinesin aidolla rahtimatkustajalaivalla. Paluusuunnassa saavumme takaisin Naantaliin sunnuntaina 15.9.2019 klo 19.30, mistä jatkamme bussillamme Turun kautta takaisin Helsinkiin. Mennessä matkan hintaan kuuluu laivalla buffet-illallinen ja aamiainen, paluusuunnassa brunssi ja päivällinen. Mennessä yövymme kahden hengen hyteissä. Paluumatkalla kuulemme päivälaivalla esityksiä niin alueen radoista kuin junalauttaliikenteestäkin.

Perjantaina ja lauantaina kuljemme tiiviisti useilla tilaus- ja museojunilla eri raideleveyksillä ja käyttövoimilla. Saltsjöbanalla ja Roslagsbanan eteläosalla käytämme museosähkömoottorivaunuja, Roslagsbanan Uppsalan päässä puolestaan diesel- ja höyryvetovoimaa. Bussiamme käytämme mm. vanhojen ratapenkkojen tutkimuksiin. Yövymme Ruotsissa kaksi yötä hyvätasoisessa Best Western-hotellissa Norrtäljessä. Yöpyminen on kahden hengen huoneissa. Hotellissa syömme myös aamiaiset sekä perjantai-iltana lisäksi yhteisen illallisen. Lauantai-iltana ajamme pimeässäkin erilaisilla museojunilla.

Ruotsalainen oranssinvärinen kahden vaunun 'lättäjuna' kesäisessä maisemassa.
Moottorivaunujuna kesäisessä Uppsala-Lenna Järnvägin maisemassa Kuva: Markku Nummelin.

Matkan hinta sisältää linja-automatkat, laivamatkat, kaikki junamatkat eri radoilla, hotellimajoitukset aamiaisineen kahden hengen huoneissa, edellä mainitut ruokailut sekä opastukset. Kokonaishinta torstaista sunnuntaihin on korkeintaan 366 euroa. Lopullinen hinta ja maksuohjeet ilmoitetaan ilmoittautuneille. Ilmoittautumiset Markku Nummelinille, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. tai tekstiviestillä 040 548 7601.

Retki täytetään varausjärjestyksessä. Ilmoita nimesi, sähköpostiosoitteesi, kansalaisuutesi ja syntymäaikasi. Pyydämme ystävällisesti huomioimaan, että käyttämämme junat eivät sovi liikuntarajoitteisille. Vastuullinen matkanjärjestäjä on Astor Oy Matkapalvelu, linja-autokuljetukset hoitaa Packalén Bus Oy, kuljettajana toimii Timo-Pekka Lange, matkanjohtajana Markku Nummelin ja paikallisjärjestäjänä Anders Järvenpää.

Museorautatieyhdistyksen tämän vuoden syysretki järjestetään Latvian kapearaiteisille rautateille. Ajankohdaksi on valikoitunut paikallisten kapearaidetapahtumien perusteella pidennetty viikonloppu 30.8.–2.9.2018. Latviassa ajamme höyryveturivetoisin junin sekä 600 mm että 750 mm raideleveyksillä. Ohjelmassa on myös mm. Riian rautatiemuseo ulkoalueineen ja paluumatkalla Viron puolella Viron tiemuseo Varpusessa, missä on esillä myös raideliikennettä.

Höyryveturin vetämä kapearaiteinen juna seisoo mahtavan kokoisen keltaisen kivisen asemarakennuksen edessä ja laiturilla on ihmisiä.
Höyryjuna seisoo Gulbenen suuren asemarakennuksen edessä Kuva: Wikimedia commons/CC-BY-SA-3.0.

Tallinkin laivan lähtöaika Helsingistä Länsiterminaali 2:sta on torstaina 30.8.2018 klo 16.30. Paluu on sunnuntaina 2.9.2018 Helsinkiin klo 18.30.

Matkan hinta sisältää linja-automatkat, laivamatkat sekä hotellimajoitukset aamiaisineen (kolme yötä) kahden hengen huoneissa. Kokonaishinta on matkustajamäärästä riippuen noin 350 euroa. Lopullinen hinta ja maksuohjeet ilmoitetaan ilmoittautuneille. Ilmoittautumiset Markku Nummelinille, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. tai tekstiviestillä 040 548 7601. Retki täytetään varausjärjestyksessä. Ilmoita nimesi, sähköpostiosoitteesi, kansalaisuutesi ja syntymäaikasi sekä mahdollinen Tallink ClubOne-korttisi numero. Vastuullinen matkanjärjestäjä on matkatoimisto Astor, linja-autokuljetukset hoitaa Packalén Bus Oy, kuljettajana toimii Timo-Pekka Lange ja matkanjohtajana Markku Nummelin.

Tikkurila-Loviisan satama-Lahti-Tikkurila

Pitkän tauon jälkeen jatkamme ratapenkkaretkien järjestämistä vanhoille kapearaiteisille radoille ja niiden asemille. Paras aika niille on juuri lumien sulatessa ja kasvillisuuden ollessa vielä maassa. Tämänvuotinen retki järjestetään lauantaina 14.4.2018 Loviisan-Wesijärven rautatielle.

Wiljamaan pysäkkirakennus raiteilta päin kuvattuna. Pysäkin oven edessä seisoo pysäkinhoitaja.
Teksti kuvan takana: Ainoa Viljamaan pysäkistä löytynyt kuva. Henkilö rappusilla lienee Einar Auer. Hän oli Viljamaan pysäkinhoitajana 1909-1919. Kuvattu Mahdollisesti 1909-12. Kuva: kokoelma Vesa Venho, mry02883.

Matkalle lähdetään 14.4.2018 klo 9.00 Tikkurilan matkakeskuksen tilausajopysäkiltä Ratatien varrelta. Ensiksi ajamme Loviisan satamaan, mistä päivän mittaan Lahteen. Lahdesta bussi palaa alkuiltana takaisin suoraan Tikkurilaan, missä olemme klo 19 mennessä.

Matkan hinta sisältää linja-automatkat sekä buffetlounaan kahvineen. Kokonaishinta on matkustajamäärästä riippuen 30-40 euroa. Maksu rahastetaan käteisellä linja-autossa. Lopullinen hinta ilmoitetaan ilmoittautuneille noin viikkoa ennen matkaa. Sitovat ilmoittautumiset Markku Nummelinille, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. tai tekstiviestillä 040-5487601. Ilmoita nimesi ja sähköpostiosoitteesi. Linja-autokuljetukset hoitaa sipoolainen Packalén Bus Oy, kuljettajana toimii Timo-Pekka Lange ja matkanjohtajana Markku Nummelin.

Vuosi

Kalusto

Reitti

1984

Dm7 4216

Haapamäki-Virrat-Kankaanpää-Tampere

1985

Dm7 4133+11606

(Helsinki)-Kuopio-Iisalmi-Haapajärvi-Jyväskylä

1986

Dm7 4201+4212

(Helsinki)-Rovaniemi-Kelloselkä-Rovaniemi-(Helsinki)

1987

Dm7 4209

(Helsinki)-Kontiomäki-Ämmänsaari-Taivalkoski-Vartius-Lahnaslampi-Kontiomäki-(Nurmes-Joensuu-Helsinki)

1988

Dm7 4162+4163

Kouvola-Sunila-Kotka-Hamina-Loviisa-Vesijärvi-Lahti

1989

Dm7 4142+4216

Tampere-Haapamäki-Seinäjoki-Kaskinen-Kovjoki-Ylihärmä-Tampere

1990

Dm7 4162+4163

(Helsinki)-Joensuu-Ilomantsi-Outokumpu-Juankoski-Kuopio-Iisvesi-Pieksämäki

1991

Vr1 665/Dv15 1975+Em

(Helsinki)-Pieksämäki-Savonlinna-Parikkala-Imatra-Lappeenranta-Mustola-Simola-Vainikkala-(Helsinki)

1992

SO17/TE/P36+venäl.vaun.

(Helsinki)-Joensuu-Sortavala-Elisenvaara-Viipuri-(Helsinki)

1993

Dr16 2801+Em+Ei

(Helsinki)-Kolari-Rautuvaara-Äkäsjoki-Haaparanta-Elijärvi-Ajos-Toppila-Oulu-(Helsinki)

1994

Dm7 4207+11655+4211

Helsinki-Säkylä-Rauma-Ruosniemi-Mäntyluoto-Tahkoluoto-Helsinki

1995

Dm9 5123+5612+5124

(Helsinki)-Jyväskylä-Haapajärvi-Raahe-Pietarsaari-Tampere

1996

Dm10 4301

(Helsinki)-Joensuu-Pankakoski-Kontiomäki-Otanmäki-Pieksämäki-(Helsinki)

1997

Dm7 4162+11592+4207

Helsinki-Turku-Uusikaupunki-Naantali-Turku-Helsinki

1998

Dr12 2216

(Helsinki-Seinäjoki)-Haapamäki-Mänttä-Valkeakoski-Humppila-Tampere

1999

L 3297+matk.vaun.

Tallinna-Viljandi-Pärnu-Möisakylä-Tallinna

2000

Dm7 4185+11599+4187/ Y7

(Helsinki)-Tornio-Boden-Luulaja-Haaparanta-Kelloselkä-Rovaniemi-(Helsinki)

2002

Dm7 4142+4204 / bussi

Kontiomäki-Ämmänsaari-Taivalkoski-Korvua-Metsäkylä-Taivalkoski-Isokumpu-Piispajärvi-Suomussalmen kk-Raate-Alavuokki-Vartius-Kontiomäki-Kajaani

2003

Dr13 2343

Haapamäki-Seinäjoki-Haapamäki (Talviretki)

2009

Sm2 6098+6298

Helsinki-Tampere-Pieksämäki-Kuusankoski-Olli-Helsinki

2011

Dm7 4142+11637+4204 / laiva / 3x bussit / A 20

(Helsinki)-Kemi-Veitsiluoto-Oulu-Rusko-Utajärvi-Rokua-Vaala-Kajaani-Lamminniemi-Otanmäki-Talvivaara-Kajaani-Helsinki

2012

Dm7 4142+11637+4204 / 1 x bussi

Tampere-Kalkku-Siuro-Karkku-Äetsä-Kokemäki-Harjavalta-Pori-Ruosniemi-Isosanta-Tahkoluoto-Pori-Kiukainen-Rauma-Kokemäki-Vammala-Nokia-Lielahti-Tampere

2015

Dv16 2038 +Eit+CEm+CEmt+Cm+Fo

Haapamäki-Kokkola-Ykspihlaja väliratapiha-Kihniö-Niinisalo-Tampere

2016

Dm7 4163+4207+4211

Helsinki-Kouvola-Pulsa-Lappeenranta-Imatrankoski raja-Mustolan satama-Kouvola tavara-Helsinki

2017

Dm12 4407 (H762) / 2x bussi

Kitee-Puhos-Savonranta-Vihtari-Sarvikumpu-Joensuu-Eno-Uimaharju-Vuonislahti-Pankakoski-Lieksa-Kylänlahti-Viekki-Mätäsvaara-Höljäkkä-Nurmes-Joensuu

2018

MI 611 / Gr-319 / bussi / laiva

Venetspils kapearaiteinen - Riga-Gulbene - Gulbene-Aluksne rautatie - Riian rautatiemuseo

2019

X4p 37 (SJ Xoa4p 37) / XCo 15 / BLJ 5 / SJ YBo5p 809 + SJ UBFo3yp 2109 / bussi / laiva

Roslagsbanan - Saltsjöbanan - Uppsala-Lenna Jernväg