halliJokioisten Museorautatien talkootoiminnan keskuksena on Minkiön varikon korjaamorakennus, joka otettiin käyttöön vuoden 2002 keväällä. Ympärivuotiseen käyttöön suunniteltu, kokonaan talvilämmin rakennus tarjoaa paitsi loistavat puitteet museokaluston korjaus- ja huoltotoiminnalle, myös ajanmukaiset ja viihtyisät sosiaali- ja majoitustilat talkoolaisten käyttöön.

Kuvia Minkiön korjaamorakennuksesta

(pääset kuvagalleriaan klikkaamalla hiirellä pikkukuvaa)

{webgallery}

halli_g1

halli_g2

halli_g3

halli_g4

halli_g5

halli_g6

{/webgallery}

Keittiö ja pesutilat

Korjaamorakennuksen alakerrassa on kahdella jääkaapilla sekä pakastimella, sähköliedellä, kahdella mikroaaltouunilla ja astianpesukoneella varustettu keittiö. Varustukseen kuuluvat myös kahvin- ja vedenkeittimet, leivänpaahdin sekä valikoima astioita ja ruokailuvälineitä.

Alakerrasta löytyy myös kaksi wc:tä, tilava sähkösauna suihku- ja pukeutumistiloineen sekä likaisten saappaiden ja sadevaatteiden huoltoon tarkoitettu kuraeteinen jossa on myös pyykinpesukone.

Keittiön yhteydessä on oleskelutila, joka on varustettu televisiolla ja dvd-soittimella.

Majoitustilat

Yläkerrassa on viisi majoitushuonetta, joista neljä on varustettu neljällä makuupaikalla ja yksi kahdella paikalla. Yläkerrassa on lisäksi oma wc. Yhteen majoitushuoneista on sijoitettu Museorautatieyhdistyksen kaupan varastohyllystö ja toimistovälineistö.

Neljässä majoitushuoneessa on säännöllisesti talkoissa käyville varattuja makuupaikkoja sekä vapaassa käytössä olevia paikkoja. Lisäksi yksi kokonainen neljän hengen huone on varattu vierashuoneeksi, jota voidaan käyttää esimerkiksi talkoissa käyvien perheiden majoittamiseen. Kaikissa 18 sängyssä on valmiina  80x200 cm patja, johon jokainen majoittuja tuo omat liinavaatteensa.

Kesäaikaan lisämajoitustilana käytetään myös Minkiön varikolla olevia entisiä VR:n retkeilyvaunuja. Vaunuissa on yhteensä 20 3-6 makuupaikalla varustettua hyttiä, jotka on varustettu sähkövaloilla ja verkkovirtapistorasioilla. Hyteissä on valmiina puolikovat makuulaverit.

Nettiyhteys

Korjaamorakennuksessa ja Minkiön asemalla on käytössä langaton wlan-lähiverkko, joka on kytketty internetiin laajakaistayhteydellä. Salasanalla suojattu verkkoyhteys on talkoolaisten käytettävissä. Tarvittavat tunnukset saa Teemu Virtaselta. Korjaamorakennuksen yläkerran toimistotilassa on lisäksi tietokone ja lasertulostin.

Pelisäännöt

Korjaamorakennus on tarkoitettu kaikkien talkoolaisten käytettäväksi. Kaikki rakennuksen käyttäjät osallistuvat myös sen siivoamiseen ja muuhun kunnossapitoon.

Nyrkkisääntö on, ettei ns. siistillä puolella eli keittiö-, pesu- ja majoitustiloissa kuljeta ulko- tai työkengissä eikä likaisissa työvaatteissa. Kaikki yhteisessä käytössä olevat tilat imuroidaan ja mopataan yhdessä käytön (tavallisesti viikonlopun) jälkeen. Myös keittiötilojen pöydät ja jääkaapit sekä liesi ja mikrouuni ym. puhdistetaan sekä astiat pestään. Majoittujat vastaavat yhdessä majoitushuoneiden siivoamisesta.

Rakennus on suojattu kaukovalvontajärjestelmällä, johon liittyvät murto- ja palohälytin sekä lvi-järjestelmien (lämmitys ym.) toimintahäiriöistä varoittava automatiikka. Murtohälytin on käytössä aina, kun Minkiöllä ei oleskella.