Kalenterissa ei tapahtumia.

Museorautatien talkootoiminta keväällä ja kesällä 2020

Valmiustilan päätyttyä ja erilaisten koronarajoitusten ja -suositusten vallitessa käynnistelemme hiljalleen myös pienimuotoisesti Museorautatien talkootoimintaa. Toukokuun loppuun asti on voimassa 10 hengen kokoontumisrajoitus, jota noudatetaan myös Museorautatien alueella toimiessa. Museorautatien laajalla alueella on myös helppo noudattaa turvavälejä.

Aikataulunmukainen museojunaliikenne saattaa käynnistyä heinäkuussa, mikäli vallitseva tilanne sen tuolloin sallii. Kesäkuussa Museorautatien yleisölle suunnattu toiminta keskittyy kesähahvioon, kapearaidemuseoon sekä resiinanvuokraukseen.

Pienimuotoista talkootoimintaa on sekä viikonloppuisin että ajoittain myös arkipäivisin. Erillisiä teematalkoita saatetaan järjestää kesäkuussa, mutta niistä tiedotetaan erikseen. Museorautatiellä riittää paljon kaikenlaista tekemistä ja valmistelutyötä. Nyt kun kesäkuussa ei ole junaliikennettä, on hyvää aikaa ja hyvä mahdollisuus laittaa paikkoja ajan kanssa kuntoon ja siistiä asema- ja piha-alueita. Iso osa ulkotyöstä on sellaista, jota voi tehdä vaikkapa yksin tai kaksin, päivän tai pari. Ts. turvallisesti koronatilanteesta huolimatta.

Koska yhdistyksellä ei ole ollut nyt keväällä tilausjunia eikä ainakaan kesäkuulta saada mitään liikennetuloja, on taloudellinen tilanteemme erittäin tiukka. Tämän vuoksi mitään uusia projekteja ei aloiteta eikä mitään isoja tarvikehankintoja voida tehdä. Mutta meiltä löytyy omasta varastosta paljon maalia, puutavaraa ja tarvikkeita, joita hyödyntämällä pystymme tänäkin kesänä huoltamaan ja korjaamaan niin kalustoa kuin rakennuksiakin. Kaikenlaiset pihatyöt eivät kustanna mitään, mutta luovat tekijälleen reipasti mieltä ja hyvää oloa. Myös ratalinjalla riittää vesakonraivausta ja näkemäalueiden kunnostamista. Eli monenlaista pystytään kyllä tekemään, vaikka rahaa ei käytettäisikään.

Tämä vuosi melko varmasti kuluu hieman erilaisissa tunnelmissa kuin mihin on totuttu, mutta seuraamalla viranomaisten suosituksia sekä noudattamalla asiantuntijoiden ohjeita, pystymme kuitenkin nauttimaan myös omasta harrastuksestamme ja vapaa-ajasta, Museorautatien toiminta on pitkälti myös sosiaalista toimintaa, jonka merkitys korostuu näin poikkeuksellisina aikoina.

Yhdessä tästäkin selvitään.

Pysytään terveinä ja aurinkoa kaikille!

Kalenterista ei löydy tulevia tapahtumia.