veturimiehet

Liity jäseneksi kätevästi verkossa

Voit liittyä jäseneksi täyttämällä jäsenilmoituskaavakkeen. Mikäli haluat lisätietoja ota yhteyttä yhdistyksen sihteeriin Terhi Rämöön.

Kiinnostavatko rautatiet sinua? Haluatko olla mukana oikean rautatien toiminnassa? Kiinnostaako sinua talkootoiminta ja vanhan rautatiekaluston kunnostus? Haluatko höyryveturin lämmittäjäksi? Haluatko Resiina-lehden neljästi vuodessa?

Museorautatieyhdistys ry on suomalaisen kaperaideperinteen säilyttämiseen keskittynyt aatteellinen yhteisö. Yhdistykseen kuuluu hieman yli 800 jäsentä eri puolilta Suomea ja ulkomailta. Yhdistyksen merkittävin toimintamuoto on Jokioisten Museorautatien ylläpito ja museojunien liikennöinti. Yhdistyksen kaikki toiminta perustuu täysin vapaaehtoiseen talkootyöhön.

Vuonna 1968 joukko suomalaisia rautatieharrastajia huolestui Suomen kapearaiteisten yksityisrautateiden katoavaisuudesta. Hyvinkään ja Karkkilan välinen 45 kilometrin pituinen rautatie oli aktiivisista säilyttämisyrityksistä huolimatta juuri lakkautettu ja purettu, joten kolmestatoista yleiselle liikenteelle avattuna olleesta kapearaiteisesta rautatiestä oli jäljellä enää Jokioisten rautatie.

hist_hkr5

Sääntömuutos rekisteröity yhdistysrekisteriin 10.8.2011.

1. Yhdistyksen nimi on Museorautatieyhdistys ry. Sen kotipaikka on Jokioisten kunta ja toimialueena koko maa. Yhdistyksen kieli on suomi. Kansainvälisissä yhteyksissä yhdistyksestä käytetään nimeä Museijärnvägsföreningen r.f., Museum Railway Association tai Museumseisenbahnverein e.V.