Moottoriresiinan kunnostus
Moottoriresiina eli More on Jokioisten Museorautatien yleiskulkupeli, jolla hoituvat niin radantarkastukset, talkoolaisten noudot VR:n junalta Humppilasta kuin ratatyökuntien tarviketäydennyksetkin.
Resiina on alun pitäen Wihuri Oy:n Teijon tehtaan valmistetta 1950-luvulta ja se on ollut 70-luvulle saakka Valtionrautateiden rataosaston käytässä. Resiina on muunnettu kapealle raideleveydelle 1980-luvulla riihimäkeläisen Pertti Ersalon pajalla. Morea liikuttaa Volkswagenin bensiinimoottori, jollaiset ovat kaikelle kansalle tuttuja legendaarisen Kupla-Volkkarin voimanlähteinä.
Moottoriresiina on parhaillaan peruskorjauksessa, jossa siihen on jo vaihdettu peruskorjattu moottori, sähköjärjestelmä on uusittu sekä yli 20 vuoden museorautatiellä käytön jälkeen kolhiintuneet ja ruostuneet koripellit on uusittu ja maalattu.
Moottoriresiinan viimeistely jatkui helmikuun viimeisellä viikolla. Moren sähköjärjestelmää viimeisteltiin asentamalla kojelautaan nollattu moottorin käyntituntimittari. Moottorin hallintalaitteita viritettiin asentamalla paikalleen uusi kaasuvaijeri sekä tekemälä tarvittavia läpivientireikiä ja -koloja lattian vaneriin ja konekoppaan.
Viikonloppuna soviteltiin paikalleen myös resiinan ikkunalaseja. Sitkeästä yrittämisestä huolimatta todettiin, etteivät vanhat ikkunalasit enää istuneet kunnolla paikoilleen. Osasyynä olivat Morelle korjauksen alussa tehdyt mittavat peltityöt, jolloin myös osa ikkunoita ympäröivistä pelleistä oli korvattu uusilla. Uudet ikkuna-aukot olivatkin ilmeisesti hieman alkuperäisistä poikkeavan muotoiset. Toisena syynä oli ikkunan paikalleen kiinnittävä tiiviste; uusi tiiviste oli alkuperäisen mallista pienempi, jolloin lasin ja peltikehyksen väliin jäi liian suuri rako.
Kevään aikana Moreen joudutaankin todennäköisesti tilaamaan suurimmaksi osaksi uudet ikkunat. Lasimateriaaliksi ei käy mikä hyvänsä ikkunalasi, vaan lasin on oltava mahdollisessa onnettomuustilanteessa vaarattomaksi murenevaa karkaistua lasia. Omat hankaluutensa aiheuttaa erityisesti lasien pyöreäkulmaisuus. Nelikulmaisia laseja ei voitaisikaan asentaa paikoilleen kumitiivisteen avulla.
Viikonvaihteen päätteeksi Moreen asennettiin moottorin ja akun peittävä konesuoja, mikä toimii myös kuljettajan ja edessä istuvien matkustajien penkkinä. Kaasujousilla ylös nouseva konekoppa on suuresta koostaan huolimatta helppo käsitellä, joten moottorin huollot on helppo tehdä.
Ikkunalasin sovittelua paikalleen
Moren moottori saatiin käymään kaikilla neljällä sylinterillä ensimmäisen kerran torstaina 7.1.2010 noin kello 15. Jorma Kuismin ja Juha-Pekka Viitanen säätivät ennen koekäyttöä väärin asennetun sytytyksen ajoituksen kohdalleen, jonka jälkeen moottori pörähtikin ongelmitta käyntiin. Aiemmissa käynnistyksissä kone oli pielessä olleiden asetusten takia suostunut käymään vain nikotellen kahdella sylinterillä. Nyt kone kävi nätisti myös tyhjäkäyntiä.
Myös Moren vaihteisto ja suunnanvaihtolaite on nyt täytetty öljyllä. Kunhan lumet keväällä sulavat, voidaan resiinalla tehdä ensimmäiset koeajot Minkiön ratapihalla.
Nyt kun moottori on saatu toimimaan, on vuorossa resiinan viimeistelyvaihe. Muun muassa ikkunalasit asennetaan paikoilleen. Osa laseista korvataan uusilla, sillä osa ikkunoista on tehty tavallisesta ikkunalasista. Tämä on turvariski onnettomuustilanteessa. Uudet ikkunat tehdään karkaistusta lasista, joka rikkoutuu vaarattomiksi murusiksi, eikä tavallisen ikkunalasin tapaan teräviksi sirpaleiksi.
Moottori asennettuna paikalleen
Moottoriresiinan moottori asennettiin paikalleen syksyn 2009 aikana. Moottorin tarvitsemat sähkötyöt on tehty ja polttoaineliitännät on asennettu moottorin ja polttoainesäiliön välille.
Moottorin koekäyttö ei vielä ole onnistunut. Moottoria on syksyn aikana yritetty käynnistää useita kertoja, mutta tuloksetta. Syyksi ongelmaan paljastui pielessä oleva sytytyksen ajoitus. Kun moottori on saatu säädettyä ja käyntiin, voidaan moottoriresiinalla ajaa ensimmäiset koeajot heti, kun lumet ovat sulaneet korjaamorakennuksen edestä.
Kevättalven 2010 aikana moottoriresiinaan asennetaan ikkunat ja sisusta viimeistellään. Tavoitteena on saada More liikennekuntoon kesäksi 2010.
Moren koriosan sähkötyöt on saatu päätökseen ja kojelauta asennettu paikalleen. Myös polttoainetankki on taas paikallaan. Moottori on korjattu korjaamolla yhdistelemällä osia muutamasta eri moottorista. Seuraavaksi vuorossa on ikkunoiden ja moottorin asennus paikoilleen.
Moren sähkökaapeloinnit on vedetty ja ajovalot, suuntavalot, torvet ja akku asennettu paikoilleen. Moren katolle on myös asennettu oranssi varoitusvilkku lisäämään moottoriresiinan näkyvyyttä tasoristeyksissä.
Sähkölaitteita asennettuina
Maalauksen jälkeen eilen ja tänään on Moreen asennettu ovenkahvoja ja lukkoja, sekä aloitettu tehdä sähkötöitä. Myös uudet äärivalot on hankittu vanhojen loppuun kuluneiden tilalle.
Kahvat ja lukot asennettuina
More on saanut pintamaalikerroksensa. Koriin tarvitsee vielä tehdä hieman pohjatöitä, hiomista ja paikkailua, mutta moottoriresiina alkaa jo näyttää oikeanlaiselta.
More vastamaalattuna
Moren moottori on nyt toimitettu korjaamoon Raemäkeen ja avattu siellä. Yksi mäntä oli lämpövaurioitunut ja leikannut kiinni. Venttiilikoneisto on myös todella tukossa ja pikeentynyt.
Moottorin sylinterit putkitetaan uudelleen ja kaikki männät uusitaan. Tarkemmissa tutkimuksissa on paljastunut, että kyseessä on 1200 kuutioinen vuoden 1955 mallinen Volkswagen moottori.
Moren moottori kunnostuksessa
Peltityöt ovat valmistuneet. More on maalattu pohjamaalilla, sekä suojattu ruiskulla tehtävää pintamaalausta varten.
More valmiina maalaukseen
Moren jo aikaisemmin irrotettu moottori nostettiin pois. Moottori huolletaan ja korjatan täysin, sekä muutetaan 6 voltin sähköjärjestelmästä 12 voltin järjestelmään, joka on huomattavasti luotettavampi ja johon on helpommin saatavilla osia.
Moren moottori irrotettuna
Korin peltityöt ovat lähes valmiit. Viimeinen kattopelti, keulan pellitykset ja ovet ovat asentamatta. Sisäosien vaneriverhoilu on jo paikallaan jamaalattu. Myös korin äänieristys on asennettu paikallen.
Kuvia moottoriresiinan korin kunnostuksesta
Kaikki vaihdettavat seinäpellit on irroitettu ja osa uusista pelleistä on jo tehty. Seuraavaksi on vuorossa seinäpeltien kiinnitys ja tarvittavilta osilta katon pellityksen ja äärivalojen purku.
Moottoriresiinan kori peltipuhtaana
Katon pellitystä on paikkailtu ja vanhat maalit ja ruosteet on hiottu suurimmaksi osaksi pois pelleistä. Työ etenee hiljalleen.
Moottoriresiinan kori peltipuhtaana
- Email: info [at] museorautatieyhdistys.fi
- Puh: (03) 433 3235
- Kiipuntie 49, 31630 Minkiö
- Johtokunta 2023
- Y-tunnus: 0402983-9
- Laskutusohjeet
- Perustettu: 26.11.1971