Kalenterissa ei tapahtumia.

Moottoriresiinan kunnostus

Moottoriresiina eli More on Jokioisten Museorautatien yleiskulkupeli, jolla hoituvat niin radantarkastukset, talkoolaisten noudot VR:n junalta Humppilasta kuin ratatyökuntien tarviketäydennyksetkin.

Sininen moottoriresiina penkillä varustetun seisakelaiturin vieressä.
More Kirkkotein seisakkeellaa 1980-luvun sinisessä väriasussaan. Kuva: Jorma Attila.

Resiina on alun pitäen Wihuri Oy:n Teijon tehtaan valmistetta 1950-luvulta ja se on ollut 70-luvulle saakka Valtionrautateiden rataosaston käytässä. Resiina on muunnettu kapealle raideleveydelle 1980-luvulla riihimäkeläisen Pertti Ersalon pajalla. Morea liikuttaa Volkswagenin bensiinimoottori, jollaiset ovat kaikelle kansalle tuttuja legendaarisen Kupla-Volkkarin voimanlähteinä.

Moottoriresiina on parhaillaan peruskorjauksessa, jossa siihen on jo vaihdettu peruskorjattu moottori, sähköjärjestelmä on uusittu sekä yli 20 vuoden museorautatiellä käytön jälkeen kolhiintuneet ja ruostuneet koripellit on uusittu ja maalattu.


Moottoriresiinan viimeistely jatkui helmikuun viimeisellä viikolla. Moren sähköjärjestelmää viimeisteltiin asentamalla kojelautaan nollattu moottorin käyntituntimittari. Moottorin hallintalaitteita viritettiin asentamalla paikalleen uusi kaasuvaijeri sekä tekemälä tarvittavia läpivientireikiä ja -koloja lattian vaneriin ja konekoppaan.

Viikonloppuna soviteltiin paikalleen myös resiinan ikkunalaseja. Sitkeästä yrittämisestä huolimatta todettiin, etteivät vanhat ikkunalasit enää istuneet kunnolla paikoilleen. Osasyynä olivat Morelle korjauksen alussa tehdyt mittavat peltityöt, jolloin myös osa ikkunoita ympäröivistä pelleistä oli korvattu uusilla. Uudet ikkuna-aukot olivatkin ilmeisesti hieman alkuperäisistä poikkeavan muotoiset. Toisena syynä oli ikkunan paikalleen kiinnittävä tiiviste; uusi tiiviste oli alkuperäisen mallista pienempi, jolloin lasin ja peltikehyksen väliin jäi liian suuri rako.

Kevään aikana Moreen joudutaankin todennäköisesti tilaamaan suurimmaksi osaksi uudet ikkunat. Lasimateriaaliksi ei käy mikä hyvänsä ikkunalasi, vaan lasin on oltava mahdollisessa onnettomuustilanteessa vaarattomaksi murenevaa karkaistua lasia. Omat hankaluutensa aiheuttaa erityisesti lasien pyöreäkulmaisuus. Nelikulmaisia laseja ei voitaisikaan asentaa paikoilleen kumitiivisteen avulla.

Viikonvaihteen päätteeksi Moreen asennettiin moottorin ja akun peittävä konesuoja, mikä toimii myös kuljettajan ja edessä istuvien matkustajien penkkinä. Kaasujousilla ylös nouseva konekoppa on suuresta koostaan huolimatta helppo käsitellä, joten moottorin huollot on helppo tehdä.


Ikkunalasin sovittelua paikalleen

Kaksi miestä sovittaa M´mustaa ikkunan kumitiivistettä paikalleen.
Kovaa yrittämistä ei tällä kertaa palkittu, sillä ikkunalasia ei saatu paikalleen. Asennuspuuhaa harjoittelevat Jorma Kuismin ja Teemu Virtanen. Kuva: Tiina Sintonen 27.2.2010
Mustaa ikkunan kumitiivistettä sovitetaan paikalleen.
Ikkunan kumitiiviste todettiin alkuperäistä pienemmäksi. Tämän vuoksi lasi ei istunut kunnolla paikalleen. Kuva: Tiina Sintonen 27.2.2010

Moren moottori saatiin käymään kaikilla neljällä sylinterillä ensimmäisen kerran torstaina 7.1.2010 noin kello 15. Jorma Kuismin ja Juha-Pekka Viitanen säätivät ennen koekäyttöä väärin asennetun sytytyksen ajoituksen kohdalleen, jonka jälkeen moottori pörähtikin ongelmitta käyntiin. Aiemmissa käynnistyksissä kone oli pielessä olleiden asetusten takia suostunut käymään vain nikotellen kahdella sylinterillä. Nyt kone kävi nätisti myös tyhjäkäyntiä.

Myös Moren vaihteisto ja suunnanvaihtolaite on nyt täytetty öljyllä. Kunhan lumet keväällä sulavat, voidaan resiinalla tehdä ensimmäiset koeajot Minkiön ratapihalla.

Nyt kun moottori on saatu toimimaan, on vuorossa resiinan viimeistelyvaihe. Muun muassa ikkunalasit asennetaan paikoilleen. Osa laseista korvataan uusilla, sillä osa ikkunoista on tehty tavallisesta ikkunalasista. Tämä on turvariski onnettomuustilanteessa. Uudet ikkunat tehdään karkaistusta lasista, joka rikkoutuu vaarattomiksi murusiksi, eikä tavallisen ikkunalasin tapaan teräviksi sirpaleiksi.


Moottori asennettuna paikalleen

Volkswagenin nelisylinterinen bokserimoottori paikallaan Moren hytissä. Moottorin päälle asennetaan konekoppa, joka toimii myös kuljettajan istuimena.
Volkswagenin nelisylinterinen bokserimoottori paikallaan Moren hytissä. Moottorin päälle asennetaan konekoppa, joka toimii myös kuljettajan istuimena. Kuva: Teemu Virtanen 6.1.2010
Moottori, jonkla vasemmalla puolella näkyy punaiseksi maalattu bensiinitankki. Oikealla puolella on sähkölaitteiden kytkintaulu.
Moottorin vasemmalla puolella näkyy punaiseksi maalattu bensiinitankki. Oikealla puolella on sähkölaitteiden kytkintaulu. Punainen tanko etualalla on mekaaninen jarru. Kuva: Teemu Virtanen 6.1.2010

Moottoriresiinan moottori asennettiin paikalleen syksyn 2009 aikana. Moottorin tarvitsemat sähkötyöt on tehty ja polttoaineliitännät on asennettu moottorin ja polttoainesäiliön välille.

Moottorin koekäyttö ei vielä ole onnistunut. Moottoria on syksyn aikana yritetty käynnistää useita kertoja, mutta tuloksetta. Syyksi ongelmaan paljastui pielessä oleva sytytyksen ajoitus. Kun moottori on saatu säädettyä ja käyntiin, voidaan moottoriresiinalla ajaa ensimmäiset koeajot heti, kun lumet ovat sulaneet korjaamorakennuksen edestä.

Kevättalven 2010 aikana moottoriresiinaan asennetaan ikkunat ja sisusta viimeistellään. Tavoitteena on saada More liikennekuntoon kesäksi 2010.

Moren koriosan sähkötyöt on saatu päätökseen ja kojelauta asennettu paikalleen. Myös polttoainetankki on taas paikallaan. Moottori on korjattu korjaamolla yhdistelemällä osia muutamasta eri moottorista. Seuraavaksi vuorossa on ikkunoiden ja moottorin asennus paikoilleen.

Moren sähkökaapeloinnit on vedetty ja ajovalot, suuntavalot, torvet ja akku asennettu paikoilleen. Moren katolle on myös asennettu oranssi varoitusvilkku lisäämään moottoriresiinan näkyvyyttä tasoristeyksissä.


Sähkölaitteita asennettuina

Kahvat paikoillaan punaisen moottoriresiinan ovissa.
Keskellä näkyy moottoriresiinan akku. Keskellä moottorin ilmanottoritilässä on toinen äänitorvi. Kuva: Jorma Kuismin, 6.1.2009, Minkiö.
Kuva moottoriresiinan sähkökaapeloinnista. Keskellä näkyy moottoriresiinan akku. Keskellä moottorin ilmanottoritilässä on toinen äänitorvi.
Moren keulassa oleva äänitorvi, ajovalo ja suuntavalot. Kuva: Jorma Kuismin, 6.1.2009, Minkiö.

Maalauksen jälkeen eilen ja tänään on Moreen asennettu ovenkahvoja ja lukkoja, sekä aloitettu tehdä sähkötöitä. Myös uudet äärivalot on hankittu vanhojen loppuun kuluneiden tilalle.


Kahvat ja lukot asennettuina

Punaisen moottoriresiinan ovet, johon kromatut kahvat ja lukot on asennettu paikoilleen.
Ovien lukot ja kahvat asennettuna paikalleen. Kuva: Jussi Tepponen, 9.12.2008, Minkiö.

More on saanut pintamaalikerroksensa. Koriin tarvitsee vielä tehdä hieman pohjatöitä, hiomista ja paikkailua, mutta moottoriresiina alkaa jo näyttää oikeanlaiselta.


More vastamaalattuna

Punainen uudessa kiiltävässä maalissa oleva moottoriresiina.
Kori maalattuna lopullisella värisävyllä. Kuva: Juha-Pekka Viitanen, 7.12.2008, Minkiö.

Moren moottori on nyt toimitettu korjaamoon Raemäkeen ja avattu siellä. Yksi mäntä oli lämpövaurioitunut ja leikannut kiinni. Venttiilikoneisto on myös todella tukossa ja pikeentynyt.

Moottorin sylinterit putkitetaan uudelleen ja kaikki männät uusitaan. Tarkemmissa tutkimuksissa on paljastunut, että kyseessä on 1200 kuutioinen vuoden 1955 mallinen Volkswagen moottori.


Moren moottori kunnostuksessa

Volkswagenin hopeanhohtava ja musta polttomoottori.
Moren moottorin kunnostus on alkanut. Kuva: Juha-Pekka Viitanen, 5.12.2008, Raemäki.

Peltityöt ovat valmistuneet. More on maalattu pohjamaalilla, sekä suojattu ruiskulla tehtävää pintamaalausta varten.


More valmiina maalaukseen

Moottoriresiina jonka peltipinta odottaa pintamaalausta.
Kaikki on valmiina pintamaalausta varten. Kuva: Jorma Kuismin, 25.11.2008, Minkiö.

Moren jo aikaisemmin irrotettu moottori nostettiin pois. Moottori huolletaan ja korjatan täysin, sekä muutetaan 6 voltin sähköjärjestelmästä 12 voltin järjestelmään, joka on huomattavasti luotettavampi ja johon on helpommin saatavilla osia.


Moren moottori irrotettuna

Kuvassa Moren moottori, eli ilmajäähdytteinen Volkswagenin teollisuusmoottori. Moottorin oikella puolella näkyy Moren polttoainesäiliö ja taustalla pystyssä uusittu ja ääniersitetty moottorikoppa.
Kuvassa Moren moottori, eli ilmajäähdytteinen Volkswagenin teollisuusmoottori. Moottorin oikella puolella näkyy Moren polttoainesäiliö ja taustalla pystyssä uusittu ja ääniersitetty moottorikoppa. Moottorikoppaa on nyt jatkettu siten, että sinne voidaan helpommin johtaa jäähdytysilmaa moottoriresiinan keulalla olevan säleikön kautta. Kuva: Jorma Kuismin, 25.11.2008. Minkiö.

Korin peltityöt ovat lähes valmiit. Viimeinen kattopelti, keulan pellitykset ja ovet ovat asentamatta. Sisäosien vaneriverhoilu on jo paikallaan jamaalattu. Myös korin äänieristys on asennettu paikallen.


Kuvia moottoriresiinan korin kunnostuksesta

Punainen moottoriresiina, jossa uutta peltiä, mutta yksi kattopelti puuttuu.
Moren pelleistä puuttu vielä peräpuolen kattopelti. Kuva: Jussi Tepponen, 29.3.2008, Minkiö.
Punaisen moottoriresiinan keulassa näkyvää äänierstysvillaa ja ilmanottoaukko.
Keulan äänieristystä. Keskellä uusi moottorin ilmanottoaukko. Kuva: Jussi Tepponen, 29.3.2008, Minkiö.
Sisäkuvaa moottoriresiinasta, jonka sisäpinnoilla uudet vaneerit, paitsi katto vielä paljaalla metallilla.
Sisäpuolen vanerointi on kattoa lukuunottamatta valmis. Kuvassa keskellä vanha pieni konekoppa. Kuva: Jussi Tepponen, 29.3.2008, Minkiö.
Sisäkuvaa moottoriresiinasta vanerverhoiluineen.
Sisäkuva keulasta perään päin. Katto on vielä auki. Kuva: Jussi Tepponen, 29.3.2008, Minkiö.

Kaikki vaihdettavat seinäpellit on irroitettu ja osa uusista pelleistä on jo tehty. Seuraavaksi on vuorossa seinäpeltien kiinnitys ja tarvittavilta osilta katon pellityksen ja äärivalojen purku.


Moottoriresiinan kori peltipuhtaana

Uutta kiiltävää peltiä asennettuna punaiseen moottoriresiinaan.
Moren uusi pellitys alkaa vähitellen muotoutua. Kuva: Jussi Tepponen 9.6. 2007, Minkiö.

Katon pellitystä on paikkailtu ja vanhat maalit ja ruosteet on hiottu suurimmaksi osaksi pois pelleistä. Työ etenee hiljalleen.


Moottoriresiinan kori peltipuhtaana

Punaiseen moottoriresiinan asennetaan uusia peltejä.
Pellitystyöt ovat edenneet katon osalta. Kuva: Jussi Tepponen 20.2.2007, Minkiö.