Jokioisten Museorautatien liikennekauden päätyttyä on veturiverstaassa keskitytty täydellä höyryllä Jokioisten rautatien höyryveturi numero 4:n eli Tubizen höyrykattilan kunnostukseen. Korjauksen tavoitteena on saada veturin painelaite eli höyrykattila katsastettua ja veturi liikenteeseen jälleen ensi kesäksi.

Pekka Vuoristo valvoo kun nosturi nostaa veturin keulalla olevaa tynnyrinmuotoista nokikaappia irti kattilasta.
Pekka Vuoristo valvoo nokikaapin irrotusta paikaltaan. Kuva: Tuukka Selkälä 24.9.2012

Syyskuun viimeisen viikon alussa höyrykattilasta poistettiin pahoin ruostunut nokikaappi sekä kattilan sisältä tuli- ja lieskaputket. Nokikaapista on laadittu vanhojen tehdaspiirrosten pohjalta piirustukset, joiden mukaan veturiiin valmistetaan uusi nokikaappi. Myös tuli- ja lieskaputket vaihdetaan uusiin.

Kattiilaan uusitaan myös muita osia, kuten tuhkalaatikko tulipesän alle. Korjaukset tarkastaa painelaitteiden valvontaviranomaisen valtuuttama tarkastaja, sillä veturin höyrykattila on viranomaisvalvonnan alainen painelaite.