Kevätauringon jo porottaessa valkoisena hohtaville hangille on sisällä Minkiön korjaamossa ahkeroitu höyryveturi JR4:n eli Tubizen kattilaremontin parissa. Nyt ison talkootyöpanoksen jälkeen tuubien mankelointi on lähes tehty. Mankeloinnin valmistuttua voi hitsaaja tulla paikalle suorittamaan putkien ja pesuroppujen uusien kierreyhteiden hitsauksen.

Tubizen uusi nokikaappi sovitettuna paikalleen kattilan etupäähän.
Tubizen uusi nokikaappi sovitettuna paikalleen. Kuva: Tapio Rintamäki 24.3.2013

Nokikaapin sovitus on myös aloitettu ja seuraavaksi aloitetaan nokikaapin kiinnitysreikien poraaminen, joita on peräti 250kpl. Monet yksittäiset osat ja niiden korjaus, sekä puhdistus on myös edennyt hyvin. Tätäkin työtä riittää vielä paljon ja niiden tekemiseen tulee vielä kulumaan paljon talkootunteja. Kaikesta huolimatta veturin vesipainekoe on tarkoitus suorittaa vielä kuluvan vuoden aikana, jonka jälkeen veturi voidaan jälleen käyttökatsastaa ja ottaa taas käyttöön Jokioisten Museorautatiellä.

Paikalleen mankeloituja tuliputkia sisällä veturin tynnyrimäisessä nokikaapissa.
Paikalleen mankeloituja Tubizen uusia tuli- ja lieskaputkia. Kuva: Tapio Rintamäki 24.2.2013